خودروهای لوکس قاچاق امحا می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس، علی مویدی خرم‌آبادی در یک برنامه تلویزیونی، اظهار داشت: در ابتدای دهه 90 یعنی سال‌های 91 و 92 ارزش کالاهای قاچاق در کشور (قاچاق ورودی و خروجی) حدود 25 میلیارد دلار بود که این رقم یک سوم تجارت خارجی کشور را تشکیل می‌داد اما با بسترسازی‌های انجام شده و ورود هر سه قوه در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بر اساس آخرین آمار این رقم به نصف رسیده است.
وی با‌ اشاره به اینکه قیمت کالاهای اساسی ما در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار پایین‌تر است افزود: ارزش این کالا تقریبا یک چهارم ارزش کالاهای ما است و طبیعی است که برای این کالاها میل به قاچاق خروجی ایجاد می‌شود البته این رقم خیلی قابل توجه نیست.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه از ابتدای سال 97 به‌عنوان ریاست این سازمان انتخاب شدم یادآور شد: دغدغه‌ای که در سال 97 داشتیم امروز نداریم. خوشبختانه امروز یک انسجام و وحدت نظر در این مسیر اتفاق افتاده است و گلایه‌هایی که از دستگاه‌ها داشتیم امروز توسط دفتر ریاست جمهوری بیشتر پیگیری می‌شود.
مویدی خرم‌آبادی با تأکید بر اینکه مرجع تعیین آمار قاچاق ستاد است، افزود: 12.5 میلیارد دلار ارزش کالاهای قاچاق در کشور است و که تقریبا یک سوم آن کشف می‌شود و در نهایت در اختیار املاک تملیکی قرار می‌گیرد و بر اساس قانون تعیین تکلیف می‌شود.


سرنوشت کالاهای اکتشافی
وی بیان کرد: کمیته رسوب‌گذاری از یک سال پیش هم در این خصوص فعال شده است به‌طوری که در این کمیته اطلاعات جمع‌آوری و کالا‌های اموال تملیکی تعیین تکلیف می‌شود بخشی از کالاها به فروش می‌رسد، بخشی امحا می‌شود و بخشی هم که بلاتکلیف است دسته‌بندی می‌شود که در این بین حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرونده اموال تملیکی مانده که باید به سرعت تعیین تکلیف شود.
این مسئول در مورد امحاء کالاهای قاچاق بیان کرد: کالاهای قاچاق کشف شده معمولا مواد غذایی، بهداشتی، لوازم خانگی و خودرو است. اقلام قاچاق کشف شده در حوزه بهداشت و درمان به‌طور کلی امحا می‌شود. کالاهای قاچاق مانند سموم، گل و گیاه نیز به‌طور کامل امحا می‌شود اما اقلامی‌مانند لوازم خانگی اگر مشکل استاندارد نداشته و قابل استفاده بود قبلاً به فروش می‌رسید.
مویدی با بیان اینکه پوشاک قاچاق امحا می‌شود، ادامه داد: محصولات دخانی قاچاق قبلاً فروش به شرط صادرات بود اما اکنون محصولات دخانی قاچاق امحا می‌شود و از بین می‌رود.
انهدام خودروهای لوکس قاچاق
وی تصریح کرد: خودرو نیز جزء کالاهای لوکس است که ریاست جمهوری در هفته گذشته دستور ویژه‌ای به معاون اول، وزیر اقتصاد و شخص بنده صادر کردند که در درباره کالاهای لوکس کمیته‌ای تشکیل شود و لیست این کالاها احصا شود و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد امحا کالاهای لوکس کلید واژه‌ای تبیین شده که چه کالاهایی در حوزه کالاهای لوکس است و ان‌شاءالله طی برنامه‌ای در آینده شاهد انهدام کالاهای لوکس خواهیم بود.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارزی عنوان داشت: خودروهای قاچاق را هر کاری کردیم کشورهای همجوار نخریدند زیرا کالاهای مکشوفه دارای اسناد مثبته نیست و لذا این کالاهای قاچاق امکان صادرات ندارد. ما معطل بودیم که کشورهای همجوار آن را بخرند و دنبال مشتری بودیم اما کشورهای همجوار بدون تشریفات گمرکی و استاندارد این کالاها را نمی‌خرند و لذا باید آنها را امحا کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران آیا جنگ جهانی آغاز شده است؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه ای رسول خدا(ص) قلب نازنینت آرام گرفت؟! (نکته) حزب‌الله لبنان آبروی امت اسلامی را حفظ کرد / عربستان و امارات ابزارهای بی‌ارزش آمریکا هستند خودروهای لوکس قاچاق امحا می‌شوند پیکر مطهر 72 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس از مرز شلمچه وارد کشور شد ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است ایران به دنبال یک توافق خوب و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است 4 روز جنگ در اوکراین کیف دنبال جذب سربازان خارجی عطر حضور و عصر ظهور ابطال حکم شهردار تهران صحت ندارد هیچ دارویی برای بیماران سرپایی سویه اُمیکرون توصیه نشده است قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است