ورود نورا به سبد واکسیناسیون کرونا

کمیسیون ماده ۲۰ سازمان غذاو دارو بعد از جمع‌آوری اطلاعات فاز‌های مطالعاتی اول، دوم و سوم واکسن نورا برای این واکسن نوترکیب صددر‌صد ایرانی مجوز مصرف صادر کرد. حالا قرار است با خرید واکسن از سوی وزارت بهداشت این واکسن هم در کنار سایر واکسن‌های تولید داخل در سبد واکسیناسیون کشور قرار بگیرد. به گفته رئیس دانشگاه بقیه‌الله واکسن نورا برای مصرف به عنوان دوز سوم یا بوستر مجوز دارد. وی همچنین اعلام کرد دانشگاه بقیه‌الله به عنوان سازنده واکسن نورا این آمادگی را دارد که این واکسن را در اختیار کشور‌های فقیری قرار دهد که نتوانسته‌اند تاکنون واکسیناسیون خوبی داشته باشند، تا بدین وسیله بخشی از آپارتاید واکسن در دنیا با همراهی ایران و مصرف واکسن‌های ایرانی جبران شود، زیرا همانطور که پیش از این سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده‌است تا زمانی که همه مردم دنیا علیه واکسن کرونا واکسینه نشوند خطر جهش ویروس کرونا وجود دارد. با وجود این کشور‌های بزرگ از ارائه واکسن به کشور‌های فقیر و ضعیف دنیا خودداری می‌کنند. نورا، ششمین واکسن ایرانی کرونا است که پس از واکسن‌های برکت، پاستوکووک، رازی‌کووپارس، اسپایکوژن و فخرا مجوز استفاده اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌است.
نورا واکسنی نوترکیب است که با تلاش پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام‌حسین (ع) ساخته شده و حالا از سوی وزارت بهداشت برای تزریق به عنوان دوز یادآور یا بوستر مجوز گرفته‌است. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم درباره صدور مجوز واکسن نورا گفت: «خوشبختانه پاسداران موفق شدند مجوز واکسن نورا را بگیرند و این واکسن به‌زودی در مراکز ما توزیع خواهد شد.» صدور مجوز مصرف واکسنی صد در صد ایرانی
حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) روز گذشته در نشست خبری صدور مجوز واکسن نورا از سوی وزارت بهداشت گفت: «کمیسیون ماده ۲۰ سازمان غذا و دارو هفته گذشته مجوز ورود این واکسن را بعد از جمع‌آوری نتایج فاز‌های اول تا سوم کارآزمایی بالینی به سبد واکسیناسیون کشور صادر کرد.»
وی با بیان اینکه منتظر خرید واکسن از سوی وزارت بهداشت هستیم، افزود: «این واکسن بعد از خرید توسط وزارت بهداشت در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد تا هموطنان از آن استفاده کنند.»


ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه نورا صددرصد داخلی است و برای تأمین این واکسن نیاز به تأمین ارز نداریم، گفت: «این واکسن با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تولید شده و تاکنون حتی یک ریال از منابعی که باید به این کار اختصاص دهند نه از وزارت بهداشت و نه از جای دیگر دریافت نکرده‌ایم، بلکه از بودجه‌های خودمان هزینه کردیم و الان دستاورد بزرگی کسب کرده‌ایم.»
ابوالقاسمی درباره ویژگی‌های واکسن نورا با تأکید بر اینکه نورا واکسنی بی‌عارضه است، افزود: «در این واکسن به دلیل نوترکیب و پروتئینی بودن عارضه‌ای وجود ندارد. این واکسن ایرانی توانسته سطح آنتی‌بادی خوبی را تولید کند که در برابر ویروس کرونا محافظت‌کننده است.»
ابوالقاسمی خاطر نشان کرد: «در پیک اومیکرون توانستیم به خوبی این بیماری را مدیریت کنیم که مهم‌ترین علت آن تزریق به موقع واکسن کرونا است؛ به عبارتی سطح ایمنی افراد در حدی بود که می‌توانست آن‌ها را در برابر اومیکرون محافظت کند.»
به گفته وی واکسن‌های کرونا سبب کاهش شدت گرفتن بیماری کرونا و کم شدن مرگ و میر می‌شوند. به همین‌خاطر هم در اوج بیماری اومیکرون آمار فوتی‌های ما نسبت به آمار فوتی کشور‌های غربی کمتر بود. وی در عین حال تأکید کرد: «ارزشمند‌ترین دستاورد ساخت نورا حس خودباوری است و اینکه ما می‌توانیم در شرایط اضطراری و اورژانسی یک فرآورده بیولوژیکی را هم خودمان تولید کنیم.» آمادگی ارسال نورا به کشور‌هایی که تاکنون واکسن نگرفته‌اند
ابوالقاسمی در پاسخ به سؤال «جوان» درباره آمادگی واکسن نورا برای عرضه به کشور‌های فقیر و کشور‌هایی که به واسطه آپارتاید و بی‌عدالتی موجود در توزیع واکسن‌ها نتوانسته‌اند مردمشان را واکسینه کنند، گفت: «ما تولیدکننده هستیم و این آمادگی را داریم که هر کجا نیاز باشد، واکسن اهدا شود یا ارزان‌تر ارائه شود، همکاری داشته‌باشیم و حتی آمادگی داریم تعدادی واکسن به کشور‌های فقیر اهدا کنیم.»
رئیس دانشگاه بقیه‌الله با تأکید بر اینکه شیوه ظالمانه و ناعادلانه توزیع واکسن در دنیا خطر بزرگی برای کنترل جهش‌های کروناست، افزود: «وقتی نیمی از جمعیت دنیا در کشور‌های بزرگ و قدرتمند واکسن زده‌اند، اما نیمی دیگر در کشور‌های ضعیف واکسن نزده‌اند، خطر جهش ویروس همچنان وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت نیز در این رابطه ابراز نگرانی کرده‌است. این وظیفه ماست که به کشور‌های حوزه مقاومت و کشور‌هایی که تحت ظلم و ستم هستند، کمک کنیم و ما هم برای این کمک و ارائه واکسن آمادگی داریم.»
ابوالقاسمی درباره انتشار نتایج و مقالات علمی نورا در مجلات بین‌المللی نیز با تأکید بر رقابت تجاری جدی در این حوزه گفت: «رقابت‌های تجاری مانع از این می‌شود که نتایج مطالعات فرآورده‌های بیولوژیکی ما منتشر شود. ما این مقالات را فرستاده‌ایم، اما به طور غیر منتظره‌ای در صف چاپ قرار گرفته‌است.» ۱۹۰ هزار ساعت کار برای ساخت نورا
جعفر سلیمیان، مدیر علمی پروژه واکسن نورا با اشاره به کاملاً ایرانی بودن واکسن نورا خاطر نشان کرد: «۱۹۰ هزار ساعت کار توسط ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در این پروژه صرف شده که با در نظر گرفتن هشت ساعت کار مفید روزانه در واقع می‌توانیم بگوییم ۶۵ سال کار مفید برای ساخت نورا انجام شده‌است.»
وی با تأکید بر اینکه مهم نیست شما چه واکسنی می‌زنید، بلکه سطح آنتی‌بادی است که اهمیت دارد، افزود: «متأسفانه اروپا و امریکا برای فروش واکسن‌های خودشان در تزریق واکسن‌ها محدودیت ایجاد کرده‌اند و می‌گویند برای سفر به این کشور‌ها باید واکسن‌های اروپایی و امریکایی بزنید. تاکنون ۴میلیارد دوز واکسن در دنیا تولید شده که چین و امریکا بیشترین سهم را داشته‌اند.»
سلیمیان با اشاره به اینکه واکسن نورا به عنوان دوز بوستر یا یادآور مجوز گرفته‌است، تصریح کرد: «نورا اولین واکسن نوترکیب کاملاً ایرانی است و بقیه واکسن‌های نوترکیب با مشارکت دیگر کشور‌ها ساخته شده‌اند.»
به گفته وی واکسن‌های ساخته‌شده از ویروس کشته شده برای ابتدای بیماری بسیار عالی است، چراکه فرصت کم است و باید کاری کرد، اما واکسن‌های نوترکیب برای دوز بوستر بسیار مناسب هستند و ایمنی خوبی می‌دهند.
غلامرضا اولاد، مدیر داخلی واکسن نورا هم تأکید کرد: «آمادگی داریم تا در صورت بروز هر عامل دیگری در حوزه بیماری و عوامل تهدید‌کننده اقدام و تولید لازم را داشته باشیم.»