رشد 5 درصدی اقتصاد تا پایان آذر

رشد اقتصادی 9 ماهه سال جاری اعلام شد. بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در 9 ماهه سال ١٤٠٠ به رقم ٥٤٩٧ هزارمیلیارد ریال با نفت و ٤٧٢٠ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٢٣١ هزارمیلیارد ریال و بدون نفت ٤٥٤٦ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٥,١ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و رشد ٣,٨ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 9ماهه سال ١٤٠٠ دارد.
طبق اطلاعات ارائه شده ازسوی مرکز آمار ایران، در نخستین فصل سال جاری، نرخ رشد اقتصادی کشور 7,5 درصد بوده که این نرخ در فصل دوم به 4 و در فصل سوم به 3,9 درصد رسیده است. همچنین نرخ رشد اقتصادی بدون نفت نیز در سه فصل سال جاری به ترتیب 4,6، 3,1 و 3,8 درصد بوده است. بدین ترتیب اقتصاد ایران به طور کامل از رکود خارج شده است و با توجه به مهار نسبی کرونا در کشور می‌‌توان امیدوار بود در فصول پیش رو با رشد اقتصادی بالاتری روبه‌رو باشیم. درحالی نرخ رشد اقتصادی کشور در
9 ماهه امسال به 5,1 درصد با نفت و 3,8 درصد بدون نفت رسیده است که در مدت مشابه سال گذشته نرخ رشد اقتصاد ایران منفی 1 درصد و بدون نفت، منفی
8 دهم درصد بوده است.


 نرخ رشد گروه‌های اصلی
در 9 ماهه سال ١٤٠٠ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی 3,9 داشته است، گروه صنایع و معادن 7,1 درصد (شامل استخراج نفت خام و گاز‌طبیعی 13,4، سایر معادن منفی 2,5، صنعت 3,4، انرژی 5,1 و ساختمان 6,3 درصد) و گروه خدمات 5,1 درصد نسبت به 9 ماهه سال ١٣٩٩، رشد داشته است.
در 9 ماهه سال جاری در زیرگروه‌های اصلی نیز شاهد رشد 13,4 درصدی استخراج نفت و گاز هستیم که نشان‌دهنده افزایش تولید نفت خام و گاز است. همچنین بخش صنعت دراین دوره 3,4 درصد رشد کرده است؛ این درحالی است که بخش ساختمان با رشد 6,3 درصدی همراه شده است. درمیان زیرگروه خدمات نیز بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی 3,5 درصد و بخش حمل و نقل 7,6 درصد رشد داشته است. بخش مستغلات و کرایه نیز با رشد 5,7 درصدی، رشد قابل توجهی داشته است.
بررسی روند رشد اجزای تقاضای نهایی در 9 ماهه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، هزینه مصرف نهایی معادل 13 درصد، هزینه مصرف نهایی دولت رشدی معادل 5.3 درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 4,9 درصد، صادرات کالا و خدمات 14,8 درصد افزایش و واردات کالا و خدمات نیز معادل 3 درصد افزایش داشته است.
محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه‌بندی ISIC.Rev٤ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیربخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیربخش‌های عمده و خرده‌فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه، خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.