شبیخون سارقان به اموال عمومی خوزستان

زهره افشار
خبرنگار
سرقت‌های سریالی تجهیزات و وسایل خدمات عمومی و مبلمان شهری در اهواز حتی نیمکت‌های فلزی و پایه‌های فلزی روشنایی پارک‌ها و معابر شهری، دوربین‌های کنترل ترافیک  و حتی تابلوها و علائم رانندگی شهری و بین شهری به معضلی در این کلانشهر و سایر شهرهای استان خوزستان تبدیل شده است.
آذر ماه امسال پل ششم اهواز مورد هجوم سارقان قرار گرفت و برخی قطعات فلزی از روی عرشه پل به سرقت رفت. حجم و میزان سرقت از این پل چنان گسترده بود که وضعیت ایمنی پل به خطر افتاد و مسئولان شهرداری کارون ناچار به تعطیلی پل شدند. این پل که معمولاً دارای ترافیک سنگین است با سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت فولاد خوزستان برای عبور و مرور خودروهای سنگین متعلق به صنایع فولاد و تردد نکردن آنها از داخل شهر اهواز ساخته شده و با توجه به سرقت برخی قطعات و عبور خودرو‌های سنگین می‌توانست حادثه‌ساز شود.


 به همین دلیل پل ششم اهواز (پل فولاد) چند هفته با هدف ترمیم پل مسدود شده بود ‌و رانندگان خودروهای سبک و سنگین که از کارون می‌آمدند و می‌خواستند به سمت جاده ماهشهر بروند یا برای تردد به برخی مناطق اهواز مانند گلستان یا شهرک برق می‌خواستند از پل ششم به‌عنوان میانبر استفاده کنند، باید از مسیرهای جایگزین از داخل شهر اهواز استفاده می‌کردند.

 مردم مچ سارقان را بگیرند
 «رضا امینی» شهردار اهواز در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: این دسته از سرقت‌ها مختص شهر اهواز نیست و در شهرهای دیگر حتی تهران نیز دیده می‌شود، کما اینکه همین چند ماه گذشته برخی تجهیزات پل پژوهش در تهران نیز به همین شیوه سرقت شد. وی تأکید کرد: متأسفانه در چند ماهه اخیر تعداد زیادی دوربین کنترل ترافیک، نورافکن، نرده، نیمکت و دیگر تجهیزات مبلمان شهری در اهواز به سرقت رفته که جای تأمل دارد. این سرقت‌ها مشکلات و نگرانی‌هایی را برای مردم به‌وجود آورده و به هر جهت سطح رفاه شهروندان را کاهش می‌دهد. البته سرقت اموال در سطح شهر از تجهیزات همه دستگاه‌ها صورت می‌گیرد و خاص شهرداری نیست به‌عنوان مثال سرقت دریچه‌های فاضلاب در بخش آبفا است که البته سرقت این دریچه‌ها به‌دلیل اطلاع نداشتن مردم از اینکه دریچه فاضلاب سرقت شده، منجر به حوادث تلخ سقوط عابران و خودروها به کانال فاضلاب هم می‌شود.  وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نیروی انتظامی پای کار است و دادستان اهواز نیز به مسأله ورود کرده است.  ضمن اینکه هم سارق سازه‌های فلزی پل ششم فولاد و هم تجهیزات سایت عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد دستگیر شده‌اند. اما متأسفانه حجم سرقت‌های خرد سازه‌های فلزی که عمدتاً توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد، بالاست و ضروری است همه دستگاه‌ها و حتی خود مردم هم پای کار بیایند و برای حفاظت از آنچه متعلق به خودشان و شهرشان است، هوشیار باشند.
وی همچنین درخصوص روند کار ترمیم کامل پل ششم که به عهده شهرداری اهواز گذاشته شده بود، توضیح داد: از نظر تقسیمات کشوری و محدوده‌بندی بین شهرها، پل فولاد خارج از محدوده شهرداری اهواز و در محدوده شهرستان کارون است و براساس قانون، شهرداری اهواز اجازه ورود به این محدوده را ندارد، اما با ورود استانداری به این بحث و جلسه‌ای که با معاونت عمرانی استانداری داشتیم، قرار شده بود تا شهرداری اهواز البته منوط به تأمین هزینه از سوی شرکت فولاد خوزستان مسئولیت اجرای ترمیم را برعهده بگیرد که چون مجوزی برای تأمین اعتبار از سوی هیأت مدیره این شرکت صادر نشد، نتوانستیم این مسئولیت را برعهده بگیریم. شهردار اهواز خاطرنشان کرد: شهرداری اهواز هم اکنون در حال پیرایش و زیباسازی کلانشهر اهواز برای نوروز است و امیدواریم با حضور قدرتمند نیروی انتظامی و کمک مردم دیگر شاهد این پدیده زشت و سرقت اموال بیت‌المال نباشیم.
راه‌اندازی سایت جدید عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد
شهرداری اهواز سال گذشته برای رفع معضل سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بزرگ‌ترین مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در جنوب غرب کشور را در اهواز راه‌اندازی کرد.اما مرداد ماه امسال سایت عقیم‌سازی شهرداری اهواز با کلیه امکانات، وسایل و تجهیزات به سرقت رفت. این سایت در زمینی به مساحت هفت هزار متر در فاصله اندکی از شهر اهواز در محدوده سایت دفن پسماند صفیره ساخته شده و با حضور مقامات رسمی افتتاح شده بود. این سایت به‌عنوان یکی از دستاوردهای شهرداری در سطح کشور معرفی می‌شد که ظرف کمتر از چند روز با کلیه امکانات و وسایل از جاکنده و ربوده شده و تنها بتن کف سازه از آن برجای مانده بود.این در حالی است که قطعات این مرکز تنها با دستگاه برش و جرثقیل و ظرف چندین روز قابل جابه‌جایی بوده و اینکه چرا به سارقان زمان کافی برای سرقت کلیه تجهیزات الکترونیکی و فیزیکی داده شده تا با خیال راحت سرقت کنند، هنوز هم جای سؤال است.   در همین حال «محمد مهدی مطیعی» عضو شورای شهر اهواز هم به «ایران» گفت: سرقت تجهیزات از پل ششم در اواخر سال 98 و اوایل 99 و قبل از شروع به کار دور جدید شورای شهر بوده و سارق نیز در سال 99دستگیر شد. همچنین سارق تجهیزات سایت عقیم‌سازی نیز دستگیر شده و همه چیز مشخص است و به نظر می‌رسد بیشتر مسأله بین پیمانکار و دستگاه مربوطه بوده است. به گفته وی، سایت جدید برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در نقطه‌ای دیگر در حال ساخت است و امیدواریم بزودی کار خود را آغاز کند ولی زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در حال انجام است. وی تأکید کرد: در بحث سرقت اموال بیت‌المال همه دستگاه‌ها و هم تک تک شهروندان مسئول هستند و باید گفت ما در هر دو بخش دارای اشکال هستیم . وی خاطرنشان کرد: شورای شهر به‌شدت نسبت به سرقت اموال بیت‌المال در سطح شهر اهواز حساس است و از همه دستگاه‌ها خواسته محافظت بیشتری از اموال خود که در واقع متعلق به مردم است، داشته باشند.

سرقت 7میلیارد تومان تابلوی راهنمایی، گاردریل و حفاظ پل در یک سال گذشته
 از سوی دیگر «غلامعباس بهرامی نیا» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان به «ایران» گفت: متأسفانه حجم سرقت تابلوی علائم رانندگی، گاردریل، هندریل (حفاظ پل) در استان بسیار بالا است. برآوردهای ما نشان می‌دهد در سال 1400 حدود 6تا 7 میلیارد تومان سرقت در این بخش‌ها داشته‌ایم و نکته نگران‌کننده این است که این موضوعات به بحث ایمنی مرتبط است و می‌تواند خطر جانی داشته باشد. سرقت حفاظ پل خطر سقوط به دهانه پل، گاردریل خروج از جاده و تابلوی علائم رانندگی خطر تصادف و ترافیک را به‌دنبال دارد. وی خاطرنشان کرد: کاری که می‌توانیم انجام دهیم گزارش این موارد به نیروی انتظامی است و به هر حال تعدادی از سارقان هم دستگیر و با آنها برخورد قضایی صورت گرفته اما واقعیت این است مجازات در نظر گرفته شده به هیچ عنوان بازدارنده نیست . بهرامی نیا تصریح کرد: این موارد در همه استان‌ها دیده می‌شود و به نظر می‌رسد بیشتر به‌دلیل وضعیت اقتصادی مردم و گران شدن آهن‌آلات برمی‌گردد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای نصب هر کیلومتر گاردریل 700 میلیون تومان هزینه می‌شود از مردم خواست اگر با مواردی از سرقت مواجه شدند، مراتب را به پلیس یا راهداری گزارش دهند تا این هزینه در جای دیگر مانند بهسازی آسفالت برای رفاه خود مردم هزینه شود.