دادستان کل کشور خبرداد: برگزاری دادگاه‌های سیاسی با حضور هیات منصفه

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه اقداماتی برای اجرای قانون جرم سیاسی شده و برای برگزاری محاکمه‌های سیاسی با هیات منصفه چه کارهایی صورت گرفته است، گفت: قطعا برای رسیدگی در چارچوب قانون و با حضور هیات منصفه آماده‌ایم. نباید جرم سیاسی را با جرم امنیتی قاطی کنیم. آنچه داعش، منافقین و جریانات انحرافی انجام می‌دهند جرم سیاسی نیست که در دادگاه با هیات منصفه بررسی شود بلکه جرایم امنیتی است و باید در دادگاه انقلاب رسیدگی شود.
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام منتظری در نشست خبری روز شنبه خود به مناسبت هفته قوه قضاییه درباره آخرین روند پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی، گفت: برای شش نفر از این افراد کیفر خواست صادر شده است. انشاءالله در دادگاه رسیدگی عادلانه صورت گیرد و حکم قانون اجرا شود.
این مقام عالی قضایی درباره تعداد تروریست‌های دستگیر شده و زمان و مکان محاکمه این افراد گفت: ‌بعد از حادثه تروریستی تهران، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در سراسر کشور افراد مظنون و تحت نظر را بازداشت کردند. در چند استان که بیشتر در معرض تردد بود، برخی به دام افتادند و کارهای خوبی توسط سربازان گمنام و برادرانمان در اطلاعات سپاه صورت گرفت و تعدادی دستگیر شدند.
منتظری با بیان اینکه برخی از دستگیر شدگان به دنبال انجام اقدامات تروریستی بودند، گفت: رسیدگی قضایی در مراکز استان‌های محل دستگیری انجام می‌شود ولی نفرات و موارد اصلی به تهران منتقل می‌شوند تا یک سیاست واحد اعمال شود. راه قانونی هم باز است. هم می‌توان بعنوان سازمان واحد و از طریق قانون احاله در تهران رسیدگی‌ها انجام شود.


او گفت: بعضی از افراد تحقیقاتشان تکمیل شده و برخی در حال رسیدگی است. تا زمانی که رسیدگی به پرونده این افراد دستگیر شده کامل نشود، نمی‌توان عددی را اعلام کرد.
منتظری درباره سرنوشت پرونده تخلفات انتخاباتی برخی مدیران دولتی گفت: در مجموع ۲۷۷ مورد تخلفات و شکایت داشتیم که از بیان جزئیات پرهیز می‌کنم زیرا ضروری نیست. تعدادی از این‌ها بررسی و قرار منع تعقیب صادر شد. برای برخی کیفرخواست صادر شد و تحقیقات برخی از‌آن‌ها نیز کامل نشده است. این پرونده‌ها در سه شعبه در حال رسیدگی است. برخی در صلاحیت دادسرای تهران است که تفهیم اتهام شدند.
دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا توهین‌هایی که در مناظرات به قوه قضاییه شد را رسیدگی می‌کنید، گفت: شایسته نیست قوه قضاییه برای خود پرونده تشکیل دهد. بخشی از اتهامات را با عملکرد پاسخ می‌دهیم. وقتی دستگاه قضایی مقتدر با جرم و مجرم برخورد می‌کند انتظار بیش از این هم وجود ندارد ولی همانطور که گفتم مردم آگاه هستند و خود حقیقت را تشخیص می‌دهند.
او با بیان اینکه به بخشی از تخلفات آن‌ها رسیدگی شده است، اظهار داشت: شما شاهد این رسیدگی‌ها بوده‌اید. اسناد و مدارکی به شورای نگهبان ارجاع شد و شورای نگهبان هم کار خود را کرد.
این مقام عالی قضایی افزود: برخی از این افراد پرونده دارند و پرونده‌شان در دادسرای تهران مطرح است.
منتظری با بیان اینکه پرونده رییس دولت قبل هم به همین ترتیب مطرح است، تصریح کرد: تخلفاتی بوده که در حوزه دیوانعالی کشور مطرح است و یکسری هم عناوین مجرمانه‌ای وجود دارد که جمع آوری شده است.