تبارشناسی یک پدیده14 ساله مداحان جناحی؛ رسوباتی از دوران احمدی‌نژاد

همدلی| رد پاهایی که از محمود احمدی‌نژاد در عرصه سیاسی و اجرایی ایران باقی مانده، فقط به حراج منافع ملی، تورم افسارگسیخته، دلار 4 هزارتومانی، گم شدن دکل‌های نفتی، اختلاس‌های چندهزارمیلیاردی، شکاف اجتماعی و سیاسی عمیق در بدنه جامعه، رواج گسترده دروغ وده‌ها مورد دیگر محدود نمی‌شود، او بدعت‌هایی بنیان گذاشت که جامعه ایران را تا سال‌های سال درگیر خود کرده است.
یکی از این بدعت‌ها حضور حرفه‌ای مداحان در فضای سیاسی کشور بوده است که خود، تبعات بسیاری برجای گذاشته است، شبیه به آن چه از خود احمدی‌نژاد برجای مانده است.
یکی از مهم‌ترین اقدامات تبلیغاتی احمدی‌نژاد در ابتدای حضور در ساختمان شهرداری تهران(14 سال پیش) اعطای کمک‌های مالی به هیات‌های عزاداری بود. هیات‌هایی که در طی قرن‌های متمادی از وجوهات و نذورات اهدایی مردم ایران اداره می‌شد و همین نیز استقلال آنها را از حکومت‌ها و دولت‌ها تضمین می‌کرد. با وجود آن که هیات‌های مذهبی در برانگیختن مردم به حضور در انقلاب علیه طاغوت و تاثیر آن‌ها در پیروزی انقلاب، نقش اساسی داشتند، با این همه پس از پیروزی انقلاب و ایجاد حکومت انقلابی اسلامی، نیز این هیات‌ها همچنان تنها رابطه‌ای یک طرفه با نظام تازه داشتند، حمایت و تبیین شرایط انقلابی. در آن سو نظام انقلابی هیچ گاه در صدد آن برنیامد تا با برخی از منابع مالی این کانون‌های مذهبی را تحت تسلط خود درآورد، اما محمود احمدی‌نژاد - چه در زمان شهرداری و چه در هنگام ریاست جمهوری - این رویه گسست و رشته‌ای را ایجاد کرد که گویی بند نافی بود میان او و دولتش و هیات‌های مذهبی(به خصوص در شهر تهران.) همان که آغاز رویه‌ای شد تا مداحان به کانونی برای توجه چهره‌های سیاسی و به ویژه نامزدهای انتخاباتی بدل شوند.در دوران احمدی‌نژاد تصاویری از همراهی برخی از مداحان مشهور تهران در خاطره‌ها مانده است که به خوبی گویای این رابطه بود. تصاویر حضور احمدی‌نژاد در هیات حاج منصور ارضی از آن جمله است. اما یکی از ماندگارترین این تصاویر حضور سعید حدادیان در یکی از جنجالی‌ترین سخنرانی‌های احمدی‌نژاد بود. چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات جنجالی88 و در حالی که برخی از معترضین به نتایج انتخابات در خیابان‌ها پیگیر خواسته خود بودند، محمود احمدی‌نژاد با جمع‌آوری هواداران خود در میدان ولیعصر تهران سخنانی برزبان آورد که بر آتش التهابات افزود. او در حالی معترضان را «خس و خاشاک» خواند که سعید حدادیان مداح مشهور در کنار او ایستاده بود و از این نظر تصویر ماندگاری شد.مداحان که همواره در طول تاریخ از سوی فقها و علمای شیعه آن قدر صاحب وزن شناخته نمی‌شدند که در مقام نظریه‌پردازی قرار بگیرند و همواره در حاشیه علما و روحانیون صاحب‌نظر و منبر به مداحی و مرثیه‌خوانی و تهییج عزاداران مشغول بودند، با این توجه محمود احمدی‌نژاد صاحب شانی تازه شدند و آن موضع‌گیری سیاسی حاد، آن هم به نفع یک جناح و علیه جناح دیگر بود و از آن پس بود که نظرات تند این مداحان در فضای سیاسی کشور طنین‌انداز شد، به گونه‌ای که سرانجام روزی دامن خود محمود احمدی‌نژاد را نیز گرفت و شدیدترین تعابیر درباره او و نزدیکانش به گونه‌ای در میان این مداحان رواج یافت که به تهدید به قتل نیز منجر شد. این مداحان اما پیش از آن بسیاری از شخصیت‌های انقلاب و نظام که در برابر محمود احمدی‌نژاد ایستاده بودند، با بدترین تعابیر یاد کردند و باب حرمت‌شکنی در میان مراثی و مدایح اهل بیت را شکستند و این حرمت‌شکنی تا جایی پیش رفت که برخی از الفاظ رکیک که در افراد عادی محضر بزرگان و خانواده‌ها برزبان نمی‌آورند در مجالس مربوط به اهل بیت(ع) از دهان این مداحان نیز شنیده شد.
این مداحان پس از محمود احمدی‌نژاد در فضای سیاسی ایران ماندگار شدند، اما دیگر نه در قامت یک مداح اهل بیت(ع). آنان به مثابه نیروهای تبلیغاتی یک جناح خاص درآمدند و علیرغم آن که از سوی دلسوزان و حتی مراجع نیز از این رفتار منع شده‌اند، همچنان به سلوک جدید خود ادامه می‌دهند و حتی گاه برخی از مراجع منتقد رفتار خود را نیز به «اعتصاب از مداحی» تهدید کرده‌اند. نگاهی به پاره‌ای از موضع‌گیری این گروه علیه شخصیت‌های داخل نظام به خوبی گویای این وضعیت است که برخی مداحان مشهور، این صنف را - که با اعتقادات شیعی مردم ایران عجین شده بودند –به کدام سمت بردند.


ارضی به احمدی‌نژاد:«چرا نمی‌گویی که برای دین مردم چه کرده‌ای؟ چرا گزارش نمی‌دهی که در این ۸ سال برای استقرار حجاب اسلامی چه فعالیتی انجام داده‌ای؟چند بار تاکنون به مسئول پلیس کشور راجع به امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با اراذل و اوباش تذکر داده‌اند؟ نه گذاشتند پلیس کارش را بکند، نه خودشان اقدامی کردند.»
ارضی به احمدی‌نژاد: متاسفانه آن آقا (احمدی‌نژاد) در هیات دولت می‌گوید: «این شخص (مشایی) خیلی زلاله و من به حال این فرد غبطه می‌خورم». ببینید چه طور مسخ می‌شوند بعضی آدم‌ها. این یک حقیقت است که دارند اهانت می‌کنند و وقتی جوابشان رو می‌دهی، صدایشان در می‌آید.
حدادیان درباره احمدی‌نژاد:«حرف‌های نهضت آزادی و سازمان منافقین از دفتر احمدی‌نژاد شنیده می‌شود... حیف است که علمای بزرگوار ما بخواهند برای چنین فردی(مشایی) پا به میدان بگذارند، جواب برخی حرف‌های سخیف کار ماست.»
حدادیان علیه احمدی‌نژاد:«این را هم بگویم که همین آقای ‌هاشمی یک بار هم از نظام قهر نکرده است. آن آقا 11روز رفت نشست در خانه! این آقای موسوی که الان در حصر هست، یک بار می‌خواست قهر بکند امام یک تشری زد که همه‌چیز جمع شد. حالا بعضی‌ها دنبال اینند که مهره قبلی را دوباره زنده کنند. این نظام این‌قدر ریشه دارد و رشد کرده است که کسانی که هشت سال رئیس‌جمهور بودند، دیگر جایی برای آمدن ندارند. یک عده هم دنبال پستشان هستند، فکر نکنید دنبال ساده‌زیستی آن آقا هستند. او نشان داد چطور در مقابل ولایت می‌ایستد. حواستان باشد کلاهتان را نبرند».
حدادیان به محسن رضایی: «شما دوست دارید شیر باشید یا اسب؟ اسب کسی است که بار جابه‌جا می‌کند و به صاحب خود از این طریق خدمت می‌کند. اما شیر با دفاع از مرزهای منطقه به صاحب خود خدمت می‌کند. شما قصد خدمت به مردم را دارید ولی اگر شیر مانده بودید و از مرزها دفاع می‌کردید، الان ده‌ها اسب زیر دست شما تربیت شده بودند.»
ارضی درباره قالیباف:«به عمر بن سعد گفتند که با قتل امام حسین (ع) به ملک ری نمی‌رسی که با تمسخر پاسخ داده بود اگر به گندمش نرسم به جوی طویله‌اش که خواهم رسید. برخی ابن سعدهای دوران ما هم این‌گونه‌اند و اگر به گندم ریاست جمهوری نرسیدند به جوی شهرداری که رسیده‌اند و این برایشان کافی است.»
ارضی درباره آیت‌الله‌هاشمی:ان‌شاءالله خداوند مرگ او را برساند! این فرد اظهارات نادرستی درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا می‌کنند و عده‌ای از اطرافیان پول‌پرست و بی‌غیرتش از او حمایت می‌کنند.»
حدادیان خطاب به آیت‌الله‌هاشمی:«ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟ سال‌ها دعوای ما با آقای ‌هاشمی این بود که مقام‌ معظم‌ رهبری (حفظه‌الله تعالی) روی پایگاه زهدی که اسلام از مسئولان نظام اسلامی می‌خواهد، دارند زندگی می‌کنند؛ تو چرا یاد نمی‌گیری؟ تو که داری، چطور حالا یاد ندارها افتادی؟ از محاکمه مهدی؟ اتهاماتی که به ایشان (مهدی‌هاشمی) وارد است، برخی‌اش مرتبط به همین تحریم است. بعد وقتی ایشان به این ارتشای به این بزرگی مشغول بود، شما دلت برای مردم نمی‌سوخت!؟»
ارضی درباره مشایی:«دعا کنید که خدا مرگش را برساند، همین کافی است. وقتی به حضرت امام(ره) گفتند، چه دعایی برای صدام بهتر است؟ امام فرمودند: خدا مرگش را برساند. شما نیز دعا کنید خدا مرگ این رئیس فتنه جدید را برساند.»
ارضی درباره یک نماینده مجلس:«مرتیکه پفیوز در لباس روحانیت این حرف را زده است و نماینده فرهنگی آن مجلس خراب‌شده هم هست!»
حدادیان درباره روحانی:«آن آقا می‌گوید بعضی‌ها از جیب مردم خبر ندارند! تو دلت واقعا برای مردم سوخته؟ شما کجا می‌نشینی؟ زندگی‌ات چطور است؟ استخر را نفر قبلی خراب کرد، شما دوباره ساختید. می‌گویند رئیس‌جمهور باید گلف بازی کند و به استخر برود. شما بروید شنایتان را بکنید و جت‌اسکی‌تان را بروید. این حرف‌ها که در مورد جیب مردم می‌زنید از شما خنده‌دار است.»
این گونه موضع‌گیری‌های مداحان صاحب نام و قدیمی سبب شد تا جوان‌ترهای این صنف نیز برای تقرب بیشتر و ترویج نام و توسعه کسب و کار خود در این جناح سیاسی قرار گیرند و البته در این مسیر از تریبون‌های عمومی همچون رسانه ملی و تریبون‌های نماز جمعه نیز بهره ببرند. به همین خاطر است که هم در روز قدس و هم در عید فطر تریبون‌های مقدس متعلق به مردم ایران در اختیار این افراد قرار می‌گیرد تا از آن طریق به منتخبان ملت حمله شود. به نظر می‌رسد نهال‌هایی که احمدی‌نژاد در فضای سیاسی و اجتماعی ایران کاشت همچنان میوه می‌دهد، حتی اگر این میوه روزی خودش را نیز تلخکام کند.