مقاومت به وقت رمضان

گروه جهان/ نظامیان رژیم صهیونیستی بعد از حمله به مراسم عبادی فلسطینیان در دروازه دمشق مسجدالاقصی که دست‌کم 19 مجروح برجا گذاشت، با تکرار هشدار حماس درباره افزایش تنش‌ها در هفته‌های آتی، با شمار نیروهای بیشتر در مناطق اشغالی به حالت آماده باش درآمدند.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، درگیری شامگاه یکشنبه در پی تشدید تدابیر امنیتی نظامیان رژیم صهیونیستی در باب العامود، یکی از مهمترین ورودی‌های قدس در زمانی آغاز شد که شماری از جوانان فلسطینی برای برگزاری مراسم ماه رمضان تجمع کرده بودند. اشغالگران علاوه بر مسدود کردن مسیرهای ورود و خروج، برای متفرق کردن فلسطینیان با باتوم و گاز اشک‌آور به آنها حمله‌ور شده و دست‌کم 19 تن از جمله یک مرد سالخورده را مجروح کردند. در این درگیری‌ها 13 جوان فلسطینی نیز بازداشت و به مکانی نامعلوم انتقال داده شدند. این دومین درگیری فلسطینیان با صهیونیست‌ها در دروازه دمشق از آغاز ماه رمضان بود. جوانان فلسطینی شامگاه شنبه نیز زمانی که بیش از 50 هزار نمازگزار فلسطینی در آغاز ماه رمضان در مسجدالاقصی گردهم آمده بودند، هدف قرار گرفته بودند. نمازگزاران فلسطینی که تجربه تشدید حملات اشغالگران در ماه رمضان را دارند، با پرتاب سنگ سعی در واکنش به حملات صهیونیست‌ها داشتند و به نوشته «الجزیره» یک نظامی زن پلیس این رژیم، در جریان این تقابل مجروح شده است.
هراس از مقاومت
همزمان با تشدید حملات اشغالگران به نمازگزاران در مسجدالاقصی، «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین با هشدار به رژیم صهیونیستی درباره سرکوب فلسطینی‌ها، اعلام کرد راه مقاومت را تا آزادی بیت‌المقدس ادامه خواهند داد. این اظهارات که تکرار هشدارهای گذشته مقاومت به صهیونیست‌ها بود، اشغالگران را به هراس انداخت و رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم دستور آماده باش را به نیروهای خود داد.


به نوشته العالم، کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، «آویو کوخاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی دستور آماده باش برای عملیات «نگهبان دیوارها 2» را به نیروهای خود داده‌ است. صهیونیست‌ها در سال 2021، عملیات دیوار را علیه غزه انجام دادند که با واکنش جانانه مقاومت در عملیات «سیف القدس» محکوم به شکست شدند.
هراس از حمله احتمالی مقاومت در حالی ارتش اسرائیل را به آماده‌باش واداشته است که گروه «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با انجام مانوری نظامی، وعده پاسخ به تجاوزکاری‌های صهیونیست‌ها و ترور سه عضو این جنبش در حمله نظامیان اشغالگر داده است. همزمان با این مأموریت؛ «ران کوخاو»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز از افزایش نیروها در کرانه باختری خبر داد و گفت: «اوضاع سوریه، لبنان، سینا و دیگر مکان‌های دوردست را زیر نظر داریم و با استقرار سامانه‌های دفاع هوایی و یگان‌های غزه، برای هر گونه تشدید تنش‌های احتمالی آماده‌ایم.»
واکنش‌ها به حملات نظامیان صهیونیست
تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی با واکنش برخی کشورهای عرب و مسلمان نیز همراه شد. به نوشته العالم، «احمد حافظ»، سخنگوی وزارت خارجه مصر اقدامات تنش‌زای صهیونیست‌ها در اراضی فلسطینی را بشدت محکوم کرد و خواستار توقف هتک حرمت مسجدالاقصی بویژه در ماه رمضان و اعیاد مسیحی و یهودی شد. وی با اشاره به تداوم یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی تحت حمایت پلیس این رژیم، هدف گرفتن غیرنظامیان را زیر سؤال برد و گفت: «عدم ورود به چرخه تنش که مانع از ثبات مطلوب شده و فضای متشنج را تقویت می‌کند، ضروری است. صهیونیست‌ها باید به قوانین بین‌المللی برای حفاظت از شهروندان فلسطینی احترام گذاشته و تجاوزها به مسجدالاقصی و سایر مقدسات دینی را متوقف کنند.»
اما در میان این هیاهو بازدید «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به منطقه باب العامود در قدس شرقی نیز با واکنش مقاومت همراه شد. به نوشته فارس به نقل از «شهاب نیوز»، «محمد حماده»، سخنگوی جنبش حماس با محکوم کردن این اتفاق، حضور لاپید در قدس شرقی را اقدامی خطرناک خواند که تبعاتی برای تل‌آویو خواهد داشت. وی اعلام کرد: «اقدام لاپید درباره یورش به باب العامود و به دنبال آن تیراندازی ارتش اشغالگر اسرائیل به سمت فلسطینیان در قدس اشغالی، دلیل آشکاری بر اصرار این رژیم برای اجرای طرح‌های ننگین خود علیه قدس و مسجدالاقصی است که این اقدامی خطرناک است که احساسات ملت و امت فلسطین را در ماه مبارک رمضان برمی انگیزد. سران رژیم صهیونیستی مسئول پیامدهای این اقدامات هستند و ما و ملت فلسطین از قدس و مسجدالاقصی با تمام توان و امکانات دفاع می‌کنیم.»
ایسنا به نقل از آناتولی نوشت، «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای از دیدار با معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در دوحه خبر داد. محورهای این نشست، تشدید اقدامات تنش‌آمیز نیروهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و عملیات کشتار توسط اشغالگران و هدف قرار گرفتن شماری از جوانان فلسطینی خواهد بود.
براساس آخرین گزارش‌ها سایت روزنامه القدس فلسطین اعلام کرد یک روز پس از تجاوز صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی، شماری از شهرک نشینان صهیونیست با حمایت پلیس صبح دیروز، به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی حمله کردند.