تیم بزرگ و جام جهانی مربی بزرگ می‌خواهد

محمدمحمدی سدهی/ پس از قرعه‌کشی مسابقات جام جهانی قطر و همگروهی تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های انگلیس، امریکا و یکی از تیم‌های ولز، اوکراین و اسکاتلند در پلی آف اروپا، رسانه‌ها به سرعت اظهار نظرهایی درخصوص تیم‌های همگروه با بازیکنان و پیشکسوتان فوتبال داشتند که اکثر پیشکسوتان معتقد بودند شاگردان دراگان اسکوچیچ در قرعه خوبی قرار گرفته‌اند. این در شرایطی است که همچنان زمزمه‌هایی درباره تغییر کادرفنی تیم ملی وجود دارد. از سویی تیم ملی در فاصله حدود 7 ماهه تا آغاز این رویداد بزرگ نیازمند برگزاری دیدارهای تدارکاتی سطح بالاست تا بتواند از آبروی فوتبال ایران دفاع کند.
حشمت مهاجرانی، سرمربی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین با اشاره به قرعه تیم ملی در جام جهانی 2022 قطر، به خبرنگار «ایران» گفت: «از نظر من تیم ملی در گروه سختی قرار نگرفته اما نباید اعتقاد داشت که قرعه آسانی است و از حالا خودمان را صعود کرده بدانیم. انگلستان خودش یک سبک فوتبال متفاوتی دارد. زمانی که می‌خواهیم فوتبال انگلستان را تجسم کنیم اولین چیزی که به مغزمان خطور می‌کند، فیزیک بدنی بازیکنان است و علاوه بر این فوتبال انگلستان فاکتورهایی همچون سرعت و قدرت را نیز دارد و بازی مقابل چنین تیم‌هایی بسیار دشوار است.»
او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «بازی اول ما در جام جهانی با همین انگلیس است و این بازی از نظر
روحی – روانی و از نظر کسب نتیجه کلید 2 بازی دیگر است. همه تیم‌های حاضر در جام جهانی حریفان سرسختی برای همدیگر هستند و نمی‌توان به آسانی در خصوص نتایج صحبت کرد. ما باید به تمامی حریفان‌مان احترام بگذاریم و بدانیم که تیم ملی به هیچ‌وجه فرصت اشتباه در این میدان بزرگ را ندارد. باید باهوش بالا و برنامه‌ریزی درست برای جام جهانی آماده شویم. البته هنوز برنامه‌ای برای تیم ملی در نظر گرفته نشده اما در صورت تدارک مناسب شانس خوبی برای صعود از گروه و تاریخ‌سازی داریم.»


سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال درخصوص تیم ملی امریکا هم صحبت کرد: «تیم کنونی امریکا از تیم 98 بهتر است و نباید بازی با امریکا را بازی ساده‌ای بدانیم. این تیم چند بازیکن خوب دارد که در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند و تجربه خوبی برای جام جهانی دارند. حق نداریم تیمی را ضعیف بدانیم و از حالا خودمان را مقابل آن تیم برنده بدانیم. انگلستان و هرکدام از این تیم‌های پلی آف اروپا (ولز، اوکراین و اسکاتلند) صاحب سبک هستند و تیم‌های قدرتمندی به حساب می‌آیند.» مهاجرانی گفت: «همه چیز به برنامه‌ریزی مسئولان فدراسیون بستگی دارد. اینکه ما برنامه کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشیم و بدانیم با چه تیم‌هایی بازی کنیم که این مسأله مهم به فدراسیون فوتبال بستگی دارد و باید ببینیم که آیا فدراسیون می‌تواند از این آزمون سخت سربلند خارج شود یا خیر؟ فدراسیون فوتبال باید تمام ابزار را در اختیار تیم ملی قرار دهد. از همین امروز باید کارمان را آغاز کنیم و از هیچ نکته‌ای بی‌اعتنا گذر نکنیم و تمام توان‌مان را برای آماده‌سازی تیم ملی و کسب نتیجه خوب بگذاریم.»
او افزود: «برخی از بازیکنان کنونی تیم ملی تجربه حضور در جام جهانی را دارند که این فاکتور بسیار مهمی برای تیم ملی است. همین فاکتور و حضور بازیکنان دیگری که به عنوان لژیونر در تیم‌های باشگاهی خود درخشان ظاهر می‌شوند، این توقع را ایجاد می‌کند که تیم ملی از مرحله گروهی صعود کند. تیم ملی ششمین حضور در جام جهانی را تجربه خواهد کرد و این نشان می‌دهد که باید نگاه مان به جام جهانی فراتر از صعود صرف به این تورنمنت باشد.»
مهاجرانی به تیم‌های کشورمان در دوره‌های پیشین اشاره کرد و گفت: «در جام جهانی 98 تیم خوبی داشتیم و تیم جام جهانی 1978 آرژانتین هم تیم خوبی بود. در آرژانتین تمام مسائل را پیش‌بینی کرده بودیم و پیش از حضور در آرژانتین برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت در نظر گرفتیم. در آن زمان در تورنمنتی با حضور تیم‌هایی چون پاری سن ژرمن بازی کردیم و علاوه بر این با تیم‌های بزرگی هم بازی داشتیم اما در کل حوادث فوتبال پیش‌بینی نشده است و نتوانستیم در آرژانتین آن گونه که فکر می‌کردیم، نتیجه بگیریم.» او صحبت هایش را این گونه ادامه داد: «فکر می‌کردم در آرژانتین نتیجه بهتری بگیریم که البته این گونه نشد و این به دلیل کم تجربگی بازیکنان‌مان بود. بازیکنان ما پیش از آن در جام جهانی حضور نداشتند و اگر این گونه بود آن تیم توان صعود از مرحله گروهی را داشت و این موضوع می‌توانست حالا به تیم ملی کمک کند و باعث شود تا بازیکنان به این باور برسند که فوتبال ایران توان صعود از مرحله گروهی و انجام کارهای بزرگ را دارد.»
مهاجرانی با آنهایی که معتقدند باید برای جام جهانی قطر سرمربی بزرگی برای تیم ملی استخدام شود، هم‌نظر است: «طبیعتاً تیم بزرگ و حضور در میادین بزرگ بین‌المللی نیازمند مربی بزرگ است. برخی معتقدند چون اسکوچیچ از مقدماتی و بعد از بازی با بحرین که تیم ملی در شرایط روحی خوبی نبود و در آن شرایط حساس، تیم ملی را تحویل گرفت و نتایج خوبی هم کسب کرد، تیم ملی باید با او در جام جهانی حاضر شود اما به طور کلی باید با حساسیت بالا به این موضوع نگاه کنیم. اعتقاد من این است که تیم ملی می‌تواند با مربی ایرانی در جام جهانی حاضر شود. ما گزینه‌های خوبی در کشورمان داریم و فدراسیون باید این شانس را به مربیان داخلی بدهد تا تیم ملی در جام جهانی با مربی ایرانی حاضر شود. هزینه‌های زیادی برای مربیان خارجی کرده‌ایم و چند دوره است که تیم ملی با مربی خارجی در جام جهانی حاضر می‌شود. حالا یک‌بار هم که شده این شانس را به مربی داخلی بدهیم، نیمکت تیم ملی را در جام جهانی در اختیار فردی قرار دهیم که باعث سربلندی و افتخارمان است. برای من تماشای و‌قار علی دایی در مراسم قرعه‌کشی افتخار بزرگی بود و به عنوان عضوی از جامعه بزرگ ایرانی و خانواده پرافتخار فوتبال به خودم می‌بالم که چنین نماینده ارجمند و شایسته‌ای در جمع بزرگان فوتبال دنیا داشتیم.»