پاکستان در گیرودار چالش نخست وزیر موقت

بنفشه غلامی/ دفتر ریاست جمهوری پاکستان چند ساعت بعد از اعلام انحلال پارلمان پاکستان خبر داد، «عمران خان» فقط مدت 15 روز به‌عنوان نخست‌وزیر موقت به کار ادامه خواهد داد و پس از آن برکنار شده و نخست‌وزیر موقت جدیدی اداره دولت را در دست می‌گیرد. وی دیروز نیز در نامه‌هایی به «عمران خان» و «شهباز شریف»، رهبر مخالفان از آنان خواست تا گزینه خود برای نخست‌وزیر موقت را معرفی کنند. این در حالی است که در نخستین ساعات انحلال پارلمان اعلام شده بود، «عمران خان» تا زمان برپایی انتخابات در پست خود به‌عنوان نخست‌وزیر موقت باقی خواهد ماند.
به گزارش سایت شبکه خبری «ویون»، دفتر ریاست جمهوری پاکستان اعلام کرده بر اساس ماده 224- این قانون اساسی «عمران خان» می‌تواند تا زمانی که نخست‌وزیر موقت تعیین شود، به وظایف خود به‌عنوان یک نخست‌وزیر موقت ادامه دهد و بعد از آن برکنار می‌شود. به این ترتیب «عمران خان» طی 15 روز آینده از سمت خود برکنار خواهد شد.
تصمیم جدید ریاست جمهوری پاکستان پس از آن گرفته شد که مخالفان دولت «عمران خان» که بنا داشتند در روز یکشنبه با برگزاری نشست رأی عدم اعتماد به دولت، وی را از کار برکنار کنند، بعد از انحلال پارلمان به دیوان عالی مراجعه کردند تا درباره سرنوشت «عمران خان» تصمیم بگیرد. دیوان عالی نیز بعد از پذیرش این درخواست اخطاریه‌هایی را برای «عارف علوی» و «عمران خان» ارسال کرد و به آنها هشدار داد، کلیه اقدامات و دستورات آنها در مورد انحلال پارلمان را مورد بررسی قرار خواهد داد. دیوان عالی بنا داشت تا پایان شب گذشته نظر نهایی خود را درباره این اقدامات اعلام کند.
از همین رو برآورد می‌شود «عارف علوی» رئیس‌جمهور پاکستان تحت فشارهای موجود تصمیم گرفته باشد دوره نخست‌وزیری موقت «عمران خان» را کوتاه کرده و به 15 روز تقلیل دهد. به گزارش «جئو نیوز»، «عارف علوی» در راستای همین تصمیم جدید، روز گذشته نامه‌هایی به «عمران خان» و «شهباز شریف»، رهبر مخالفان نوشت و از آنها خواست گزینه خود برای نخست‌وزیر موقت را اعلام کنند. بنا براین گزارش، اگر آنان نتوانند در مدت سه روز یعنی تا پایان فردا شب بر سر یک گزینه به توافق برسند، هر کدام گزینه مورد تأیید خود را به کمیته پارلمانی که مسئول تعیین نخست‌وزیر است، ارسال خواهند کرد تا نخست‌وزیر موقت از طریق این کمیته انتخاب شود. کمیته پارلمانی که در این خصوص تشکیل شده، متشکل از 8 عضو است که از بین نمایندگان و سناتورها انتخاب شده‌اند.


افشاگری عمران خان علیه امریکا
در همین حال خبرها از اسلام‌آباد حاکی از آن است، «عمران خان» اعلام کرد، «دونالد لو» دیپلمات امریکایی و دستیار وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی، کسی بوده است که «نامه تهدید» را برای دولت پاکستان ارسال کرده بود. به گزارش «جئو نیوز»، «عمران خان» اعلام کرده «لو» در دیدار با «اسد مجید»، سفیر پاکستان به وی هشدارهایی را درباره دولت پاکستان داده است. دیروز در پی این افشاگری، «دونالد لو» که هم اکنون در هند به سر می‌برد، در مصاحبه با «هندوستان تایمز»، در مورد «پیام تهدیدآمیز» به «عمران خان» با تکذیب سخنان نخست‌وزیر موقت پاکستان، اعلام کرد: «امریکا به طور کامل اوضاع پاکستان را زیر نظر دارد و از قانون اساسی و حاکمیت قانون در این کشور حمایت می‌کند.»