سناریو سازی از ادلب تا بوچا ؟

بنفشه غلامی/ تاریخ در حال تکرار شدن است. این چیزی است که می‌توان از فحوای سخنان «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه درباره وقایع بوچا که باعث دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو شده است، دریافت. او آنچه را در بوچا رخ داد شبیه اقداماتی توصیف کرد که در یک دهه گذشته بارها توسط «کلاه سفیدها» در سوریه رخ داد و غرب بواسطه آنها روسیه را متهم کرد که مرتکب نقض حقوق بشر شده است. این در حالی است که حتی پنتاگون نیز اذعان داشته نمی‌تواند نقش روسیه در وقایع بوچا را تأیید یا تکذیب کند و این امر نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
به گزارش «میدل ایست 24»، همزمان با به راه افتادن هجمه‌های جدید غرب علیه کرملین، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه شامگاه دوشنبه با گروهی از دیپلمات‌های عرب که در جهت بررسی مسائل سوریه و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب به مسکو سفر کرده‌اند، دیدار کرد. او در خلال این دیدار نگاهی هم به مسائل اوکراین داشت و ضمن اشاره به اتهاماتی که غرب به روسیه بابت وقایع اخیر شهر بوچا، وارد می‌کند، گفت: «برخی مداخله جویان خارجی اوکراین را به سمت ایجاد برخی خشونت‌های داخلی سوق می‌دهند. در این شرایط امیدواریم نمایندگان اوکراین در مذاکرات صلح به منافع کشور و مردم خود توجه داشته باشند، نه منافع سایر کشورها.» او سپس تأکید کرد: «آنچه امروز در اوکراین و شهر بوچا شاهد آن هستیم، مشابه کارهایی است که کلاه سفیدها در سوریه انجام می‌دادند تا وجهه روسیه را تخریب کنند.» کلاه سفیدها، گروهی در سوریه هستند که با تدارک صحنه سازی‌هایی از بمباران‌های شیمیایی در ادلب تلاش می‌کردند، روسیه و دولت سوریه را متهم به ارتکاب جنایت جنگی کنند. این در حالی است که روسیه و سوریه بارها تأکید کرده بودند که این گروه همراه و همدست تروریست‌ها هستند و مستندهایشان هم صرفاً صحنه‌سازی است.
علاوه بر «لاوروف»، صبح دیروز نیز «ویاچسلاو ولودین»، رئیس دومای روسیه در سخنانی برای نمایندگان دوما وقایع بوچا را عملیات پرچم دروغین غرب دانست و تأکید کرد: «غرب در نظر دارد با به راه انداختن چنین چیزی وجهه روسیه را تخریب کرده و تحریم‌ها، ارسال سلاح‌های مختلف و دیگر اقدامات خود را قانونی جلوه دهد.»
تحریم‌های اروپا علیه روسیه


«ولودین» در حالی از عملیات پرچم دروغین غرب سخن گفت که همزمان امریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند، به‌دلیل رخدادهای مربوط به بوچا قصد دارند تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کنند. گزارش‌ها حاکی است، غرب این بار تصمیم دارد به تحریم نفتی روسیه روی آورد. به گزارش سایت روزنامه «فایننشال تایمز»، رئیس‌جمهور فرانسه نخستین کسی بود که خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به خاطر وقایع بوچا شد و اعلام کرد، حامی تحریم نفتی روسیه است. همزمان رئیس کمیسیون اروپا هم خبر داد که این بلوک روسیه را مسئول جنایات در روسیه می‌داند و از همین رو روی بسته تحریمی جدیدی کار می‌کند. پیشتر نیز سایت شبکه خبری «سی ان بی‌سی» اعلام کرده بود اتحادیه اروپا در حال بررسی یک بسته تحریمی جدید روی لیزینگ هواپیماها، واردات و صادرات سوخت جت، فولاد و کالاهای لوکس است.
«لیز تروس»، وزیر خارجه انگلیس نیز خبر داد این کشور در حال ساماندهی تلاش‌هایی برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر است. در حالی که روز دوشنبه آلمان از اخراج 40 دیپلمات روسیه از برلین خبر داد، لیتوانی سفیر روسیه از این کشور را اخراج کرد و لهستان و اسلواکی نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفتند، دیروز نیز ایتالیا، دانمارک و سوئد نیز در مجموع 48 دیپلمات روسی را از کشورهای خود اخراج کردند. به گفته «ماریو دراگی»، وزیر خارجه ایتالیا تعداد دیپلمات‌های اخراج شده روسیه از این کشور 30 نفر است. دانمارک نیز 15 نفر را اخراج کرده و شمار دیپلمات‌های اخراج شده روسیه از دانمارک نیز 3 نفر است.
ضد و نقیض‌های امریکایی
«جیک سولیوان»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا هم خبر داد این کشور در حال بررسی بسته تحریمی جدید علیه روسیه است. در همین حال خزانه‌داری امریکا نیز اعلام کرد، مجوز روسیه برای پرداخت بدهی‌های خود به دلار از طریق بانک‌های امریکایی را متوقف کرده تا روسیه نتواند از پس تعهدات بین‌المللی خود به سرمایه‌گذاران خارجی برآید. تحریم‌های جدید امریکا علیه روسیه در حالی اعلام شده است که پیشتر «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا که دو هفته قبل سخنان او درباره تغییر رژیم در روسیه جنجالی شد، دیگر بار در اظهاراتی بحث برانگیز مسکو را متهم به جنایت جنگی کرد و با تأکید بر اینکه تحریم‌های بیشتری علیه روسیه در راه است، اعلام کرد، واشنگتن در تلاش است تا روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل اخراج کند. این در حالی است که به گزارش «رویترز»، پنتاگون، وزارت دفاع امریکا هنوز حاضر نشده وقوع رخدادهای بوچا را به روسیه نسبت دهد و یکی از مقام‌های ارشد آن اعلام کرده، این نهاد در موقعیتی نیست که بتواند در خصوص جنایاتی که در اوکراین به روسیه نسبت داده می‌شود، قضاوت کرده و آنها را تأیید یا تکذیب کند.
افزایش دوباره بهای نفت
دور جدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، باعث افزایش بهای نفت در جهان شد. به گزارش «رویترز»، بهای نفت خام برنت روز گذشته با افزایشی 1.1 درصدی به 108.73 رسید. «تینا تنگ»، تحلیلگر اقتصادی معتقد است، تنش‌های اوکراین به احتمال زیاد باعث ادامه افزایش بهای قیمت نفت در روزهای آینده خواهد شد.