اثرات آزادسازی موصل

در روزهای پایانی هفته گذشته، موصل
به طور کامل از دست گروه تروریستی داعش آزاد شد. من آزادسازی موصل را یک شکست راهبردی برای داعش می‌دانم و معتقدم که این رویداد مهم پایانی برای دولت خود خوانده گروه تروریستی داعش خواهد بود. معمولا گروه‌های تروریستی مثل داعش با ایجاد یک فضای رعب و وحشت شروع به کار می‌کنند، اما پس از مدتی روند فروپاشی آنها شروع می‌شود. مشابه همین روند را درخصوص گروه طالبان در افغانستان شاهد بودیم. آزادسازی کامل موصل پیروزی بزرگی بود که باید به همه کسانی که در این عملیات مهم نقش داشتند از نیروهای مردمی و حشدالشعبی گرفته تا ارتش عراق و نیز کمک‌های مستشاری ایران تبریک گفت. این شکست راهبردی داعش، شکستی بزرگ برای حامیان پشت پرده این گروه تروریستی محسوب می‌شود.
واقعیت این است که تاریخ مصرف داعش تمام شده است. البته در کنار این پیروزی مهم، آن چیزی که نباید مورد غفلت و فراموشی قرار بگیرد توطئه جدیدی است که در راه است. من معتقدم که توطئه آینده یک توطئه قومی است و منطقه خودش را باید برای مقابله با این توطئه که از سوی عوامل ارتجاعی و فرامنطقه‌ای طرح‌ریزی شده آماده کند. آمریکا و رژیم صهیونیستی در این توطئه مشارکت مستقیم دارند. با توجه به اینکه کوس رسوایی سلفی‌گری تروریستی به صدا درآمده و این گروه‌های سلفی زمینه‌ای در میان جمعیت‌های مسلمان ندارند...
کشورهای مرتجع عربی به همراه آمریکا و رژیم صهیونیستی توطئه قومی را در پیش خواهند گرفت. برخی کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه و حتی ترکیه در معرض این توطئه قرار دارند. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی و مرتجعین عرب راهبرد خود را بر ناامن سازی کشورهای منطقه قرار داده‌اند. باید در مقابل این توطئه هوشیار بود. داعش از سال گذشته در سراشیبی سقوط قرار گرفت و به همین دلیل بر حجم فعالیت‌های ایذایی و تروریستی خود افزود. اکنون نیز بقایای این گروه تروریستی در عراق و سوریه از طریق انجام فعالیت‌های ایذایی، اقدامات تروریستی و خشونت آمیز خود را افزایش خواهند داد. البته بخشی از بقایای داعش به کشورهای زادگاه خودشان بازخواهند گشت. اگر سران کشورهای اروپایی که زادگاه برخی عناصر داعش است بتوانند مدیریت امنیتی خوبی داشته باشند داعش در فاز انتحاری خود نیز در اروپا با شکست مواجه خواهد شد.
*عضو کمیسیون امنیت مجلس