اختلاف دیدگاه لندن - واشنگتن در باره الیزه مشهود است!


آفتاب یزد در حالی با بیگدلی استاد تاریخ دانشگاه به گفت و گو می پردازد که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جریان است. حاصلِ این گفت و گو فردای برگزاری انتخابات منتشر خواهد شد آن چه در این مصاحبه مهم بوده، بررسی شرایط کلی فرانسه و جایگاه الیزه در اروپا و جهان است نه بررسی سرنوشت مکرون یا لوپن!
بیگدلی معتقد است فرانسوی ها از بعدِ روی کارآمدنِ رئیس جمهوری منتخب اگرچه ممکن است به سیاست ها و شرایط معترض باشند اما هیچ وقت تلاشی برای ساقط کردن دولت شاهد نخواهیم بود
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: شنبه و یکشنبه 20 و 21 فروردین، فرانسوی ها برای انتخاب رئیس جمهور پای
صندوق های رای رفتند آن طور که بیگدلی استاد تاریخ و روزنامه نگار باسابقه به آفتاب یزد می گوید: تلاش مکرون در سیاست خارجه اگرچه بیشتر دیده شد اما مهاجرت، بیکاری، تورم، کاهش قدرت خرید شهروندان و مدیریت بحران همه‌گیری کرونا از جمله ی مواردی است که می تواند از «امانوئل»ِ جوان یک کاندیدای شکست خورده ترسیم کند. بیگدلی همچنین معتقد است در کنار مباحثِ داخلی؛ جنگ اوکراین، نقش فرانسه در اتحادیه اروپا و جهان و توافقات


منطقه ای و بین المللی نیز نباید از نظر دور نگه داشته شود.
این استاد دانشگاه معتقد است فرانسوی ها چندان از ایفای نقش بین المللی مکرون نیز راضی نبوده بر این عقیده استوار هستند که عملکردِ مکرون بیشتر از آن که به نفعِ فرانسه باشد به ضرر الیزه و وجهه ی فرانسه که خود را معمار اتحادیه ی اروپا می داند تمام شده است.
>رقابتی سخت و نفسگیر!
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه امیدوار است برای یک دوره دیگر بر این مسند باقی بماند اما نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ او با مارین لوپن، نامزد راستگرا حکایت دارند.بر پایه نظرسنجی‌ها امانوئل مکرون با فاصله کمی از رقیب اصلی خود مارین لوپن جلوتر است. با آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین فاصله مکرون با لوپن افزایش یافت اما این اختلاف در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها یک درصد بیشتر نبوده است.
>انتظار راه‌یابی مکرون و لوپن به دور دوم
مطابق نظرسنجی‌ها امانوئل مکرون ۲۶ درصد و مارین لوپن ۲۵ درصد آرا را از آن خود خواهند کرد و ژان لوک ملانشون، نامزد حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» با کسب اندکی بیش از ۱۷ درصد آرا در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت. بر اساس قوانین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. به همین دلیل از هم اکنون آشکار است که انتخابات سال ۲۰۲۲ فرانسه نیز مانند تمام انتخابات ریاست جمهوری دهه‌های گذشته به دور دوم خواهد کشید.در انتخابات دوره پیش نیز مکرون و لوپن به دور دوم راه یافتند اما آن زمان فاصله آرای رئیس جمهور کنونی با رقیبش در دور نخست به مراتب بیشتر بود.اگر اتفاق شگفت‌انگیزی رخ ندهد و نتیجه نهایی رای‌گیری با نظرسنجی‌ها اختلاف چشمگیری نداشته باشد امانوئل مکرون و مارین لوپن در دور دوم انتخابات دوباره رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت.
>هفت مسئله ی خیلی مهم
با بیگدلی به این توافق می رسیم که پس از پایان پروسه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، وضعیت پیش روی ساکن بعدی الیزه اعم از این که مکرون باشد، لوپن باشد یا یک پدیده، در یک گفت و شنود تحلیلی ـ تفصیلی همه ی مسائل را بررسی کنیم اما در این فرصت مغتنم، علی بیگدلی طی هفت نکته، فضای سیاسیِ حاکم بر فرانسه و انتخابات در این کشور را اینگونه تحلیل و ترسیم می کند:
>اختلاف دیدگاه واشینگتن و لندن
= نکته ی اول:
بیگدلی می گوید: انگلیسی ها و آمریکایی ها پیرامون برنده و بازنده انتخابات در فرانسه چندان هم نظر و متفق العقیده نیستند. لندن از مواضع پاریس در مورد برگزیت رنجیده است ضمن آن که فرانسه را عامل جبهه گیری علیه بقیه ی اروپا می دانند. در جهت مخالف، دو حزب عمده در آمریکا ـ دموکرات و جمهوری خواه ـ در مورد فرانسه همسان
نمی اندیشند دموکرات ها خواهان حضور معتدل ترین ها هستند اما جمهوری خواهان به دنبال روی کار آمدن چهره ای تند و محافظه کار بوده اند. اگرچه بودن و نبودن ترامپ بسیار در این مقطع مهم است اما آمریکایی ها و انگلیسی ها در یک مورد شاید اشتراک داشته باشند و آن برچیده شدنِ اتحادیه ی اروپا است این مسئله ای است که دموکرات ها و جمهوری خواهان در آمریکا نیز چندان روی آن با یکدیگر بحث ندارند!
>تحقیر مکرون، تحقیر فرانسه!
=نکته ی دوم:
بیگدلی در مورد تلاش مکرون در عرصه ی سیاست خارجی چنین می گوید: امانوئل مکرون در عرصه ی بین المللی
تلاش های بسیاری به انجام رسانید اما در خلال دیدارها و
گفت و گو ها با ولادیمیر پوتین، همه ی آن چه رشته بود به عبارتی پنبه شد از آن جهت که فرانسوی ها معتقدند نوع نگاه مکرون به پوتین و اشتباه محاسباتی او باعث شد تحقیر شود و این تحقیر برای فرانسوی ها بسیار گران آمده است!
>تعدیل مواضع مارین لوپن
=نکته ی سوم:
این استاد دانشگاه می گوید: لوپن اگرچه یکی از چهره های نزدیک به پوتین و مورد علاقه ی ترامپ محسوب می شد اما در بسیاری از مواضع و نقطه نظرات سیاسی خود تغییر به وجود آورده است یعنی مثل همیشه یهودی ستیز نیست و شاید دیگر اعتمادی به پوتین نداشته باشد ضمن آن که در مواضع تند در حوزه مسلمان ستیزی، مهاجر ستیزی و از این دست مسائل چرخش و نرمش بیشتری دیده می شود! حال این که مردم تا به چه اندازه به این نرمش و چرخش ها اعتماد داشته باشند را باید صبوری به خرج داد و نتایج نهایی
را دید.
>انتخاباتی که دو دوره ای است
=نکته ی چهارم:
علی بیگدلی با اشاره به تعدد احزاب در فرانسه و نیز قدرت کم نظیر احزاب سیاسی در فرانسه به عنوان یکی از کشورهای صاحب دموکراسیِ واقعی به ضرس قاطع می گوید این انتخابات مثل دیگرِ انتخابات قطعاً به مرحله ی دوم کشیده خواهد شد که از یک سو لوپن چشم انتظار حمایت «زمور» است و مکرون نیز روی کمک «ملانشون» حساب باز کرده است اما بازی قدرت ممکن است هرلحظه زمین عوض کند اما قدر مسلم این که فرانسوی ها برای انتخاب رئیس جمهور باز هم پای صندوق های رای بروند!
>مشارکتی که پایین و معنادار خواهد بود
=نکته ی پنجم:
بیگدلی می گوید: صاحبان آراء خاکستری به صراحت اعلام کرده اند که در انتخابات شرکت نمی کنن جذب آراء خاکستری در فرانسه به منزله ی راضی کردن ناراضیان سرسختی است بالغ بر یک صد هفته تحت عنوان جلیقه زردها به خیابان آمدند. وی تاکید می کند با به دور دوم کشیدن انتخابات شاید این سرخوردگان و تحریم کنندگان انتخابات باشند که
تعیین کننده باشند!
>رئیس جمهور قدرتمند ترین فرد در فرانسه
=نکته ی ششم:
علی بیگدلی استاد تاریخ دانشگاه می گوید: بر اساس قانون اساسی فرانسه، وقتی رئیس جمهور با آراء مستقیم مردم انتخاب شد به عنوان قدرتمندترین فرد راهی الیزه می شود و این یعنی احزاب خیلی نمی توانند خللی در برنامه های رئیس جمهوری فرانسه ایجاد کنند.
>مسئله ی مهمی به نام اوکراین
=نکته ی هفتم:
این استاد تاریخ دانشگاه اظهار می دارد: بحران اوکراین قطعا روی بسیاری از مسائل تاثیر خواهد گذاشت از انتخابات فرانسه گرفته تا بسیاری مناسبات در سطح منطقه و جهان. با به هم خوردن موازنه ی قدرت در اروپا قطعاً شاهد
صف بندی های جدیدی خواهیم بود که شاید انتخابات فرانسه
بخش هایی از آن را پیش روی ما قرار دهد موضوعی که حتی می تواند در انتخابات 2024 آمریکا نیز موثر باشد انتخاباتی که
جمهوری خواهان از هم اکنون انتظار دارند پیروز قطعی و حتمی آن باشند .