در خصوص ۲۲سالگی‌مرکز وکلا

هوشنگ مقبولی‪-‬ ۲۲ سال و اندی پیش، بعد از مبارزه‌ای سخت و سنگین بین موافقان و مخالفان تاسیس نهاد حقوقی جدید و با دو رویکرد اجرایی، بالاخره برنامه سوم توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به تصویب مجلس رسید. برنامه‌ای که ماده ۱۸۷ آن به تنهایی انبوهی از امیدها را در خود جای داده بود.
بیشترین عامل برای طولانی شدن تصویب این برنامه در مجلس، تلاش موافقان و مقاومت مخالفان در تصویب همین ماده بود.
دو گروه تلاش برای ایجاد تاسیس حقوقی جدید داشتند.
گروه اول که بیشتر در بدنه حاکمیت جای داشتند و خواهان گسترش خدمات حقوقی بودند. آن‌ها تکمیل و تحقق حلقه‌های دوران سازندگی را بدون پاسخگویی به نیازهای حقوقی افراد جامعه کامل نمی‌دانستند برای همین به دنبال پر کردن این کاستی با گسترش کمی آن بودند.


اما گروهی دیگر به دنبال ارتقاء نقش آفرین دیگر نهاد وکالت بودند. این گروه تلاش فراوانی برای پیاده کردن مدل‌های اروپایی و ایجاد یک مدل ایرانی در نهاد وکالت بودند که بتواند در امتداد بازیگر انحصاری نهاد وکالت قرار بگیرد.
این دسته از طرفداران تاسیس حقوقی جدید آن را به‌عنوان یک مرتبه «ارتقا و تعالی» در نهاد وکالت دنبال می‌کردند.
تلاش این دو گروه و مقاومت تمام عیار بازیگر دیگر نهاد موازی باعث شد تا شیرینی تولد به طور کامل و واقعی به کام مردم و علاقه مندان ارتقاء جایگاه وکالت چشانده نشود.
این سازمان حقوقی تازه متولد شده با حمایت متولیان امر وکالت و دلسوزانه حاکمیت می‌توانست به گونه‌ای مدیریت و هدایت شود تا خیلی سریع‌تر از زمان حاضر به اهداف عالی خود برسد.
بدون شک وجود ایجاد مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده خواسته جامعه و نیاز اجرای عدالت اجتماعی بود که حاکمیت آن را دنبال و پیاده نمود، سال‌ها مقابله با آن هیچ فایده‌ای نداشت و نتوانست آن را تضعیف کند ولی باعث شد تا به اهداف عالی مورد انتظار جامعه دیرتر دست پیدا کند. همچنین مطرح شدن اختلافات درون خانوادگی صنفی باعث شد تا جایگاه «نهاد وکالت» خدشه دار شود. تا بدانجا پیش رود که آنرا به عنوان یک صنف خدماتی زیرمجموعه «کسب و کار» و اداره اصناف تنزل دهد.
و باعث شدمرکز وکلا به‌عنوان تنها نهاد اثر گذار فرهنگی برای ارائه خدمات حقوقی برنامه ریزی نماید چرا که دیگر امیدی
به همراهی نیست.
تبیین ماهیت حقوقی مرکز وکلا، کارشناسان و مشاورین خانواده قوه‌قضاییه با تفسیر ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی خیلی از ابهامات و اختلافات جاری را مرتفع خواهد نمود.
اعضای مرکز و مسئولین آن می‌دانند که راه سخت و دشواری را درپیش دارند که یکدلی بیش از پیش خانواده بزرگ مرکز را می‌طلبد.
بازیابی درونی و رفع مشکلات اعضا به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های اعضا باید مد نظر مسئولین مرکز قرار بگیرد.