تیم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز عدول نکرده است

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره مفاد جلسه روز گذشته وزیر امورخارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست که در محل وزارت خارجه برگزار شد، گزارش مفصلی درباره مذاکرات وین توسط حسین امیرعبداللهیان و علی باقری کنی به اعضای کمیسیون ارائه شد.
علاوه بر این نمایندگان کمیته‌های تخصصی وزارت امورخارجه درباره مسائل عراق، افغانستان، یمن، پاکستان و منطقه گزارش‌هایی ارائه دادند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: در ادامه سؤالات اعضای کمیسیون مطرح شد و همه سؤالات پاسخ داده شد. اما برداشت بنده و اعضای کمیسیون از مجموع گزارش‌هایی که ارائه شد و با توجه به پاسخ‌هایی جدی که وزیر امورخارجه و تیم مذاکره‌کننده ایران ارائه دادند، این است که خوشبختانه پیشرفت مذاکرات تا امروز خوب بوده و تیم مذاکره‌کننده در چارچوب خطوط قرمز نظام و منافع ملی کشور حرکت کرده است.
نماینده مردم مشکین شهر تأکید کرد: براساس آنچه در این گزارش‌ها بیان شد، هنوز پیش‌نویسی به‌صورت رسمی ارائه نشده است که ما به‌عنوان پیش‌نویس بخواهیم درباره آن قضاوت کنیم. البته در هر جلسه‌ای صورت مذاکرات توسط طرفین ثبت شده است. ولی در مورد صورت مذاکرات و مطالبی که بیان شده، همچنان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.


پیش‌نویسی آماده نشده
که قضاوت کنیم
این نماینده مجلس با بیان اینکه این صورت مذاکرات پیش‌نویس نیست، افزود: پیش‌نویس متنی است که دو طرف درباره آن توافقات شفاهی خود را بیان کنند و برای امضای وزرای خارجه طرفین آماده شود. به عبارتی پیش‌نویس نهایی هنوز آماده نشده که بخواهیم درباره آن قضاوت کنیم.
عباس‌زاده مشکینی با‌ اشاره به جلسه شب گذشته، رعایت خطوط قرمز نظام را برای مجلس مهم دانست و اظهار داشت: طبق گزارش‌هایی که ارائه شد، تا امروز تخطی از خطوط قرمز دیده نشده است. البته بعضی از مسائل در رسانه‌های غیررسمی بیان شده که ما کاری به آنها نداریم. بنده بر گزارش رسمی مسئولان استناد می‌کنم که براساس مستنداتی که ارائه شده، هنوز اعضای کمیسیون به این نتیجه نرسیده‌اند که از خطوط قرمز تخطی شده است.
تیم مذاکره‌کننده
زیر بار عدول از خط قرمزها
نرفته است
وی ادامه داد: طبق سخنان بیان شده در این جلسه، در برخی از مسائل هنوز بحث وجود دارد و تیم مذاکره‌کننده پیگیری می‌کند و طرف غربی هم مقاومت می‌کند و در بعضی موارد نیز آنها اصرار می‌کنند و ما مقاومت می‌کنیم. چرا که عدول از خطوط قرمز نظام مطرح می‌شود و تیم مذاکره‌کننده قبول نمی‌کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده، غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها بیشتر به این توافق نیاز دارند. البته ما توافق را دور از دسترس نمی‌دانیم و به‌دنبال نتیجه خوب هم هستیم. نتیجه ملموس آن هم براساس رفع برخی از محدودیت‌ها از سامانه اقتصاد ما باید خودش را نشان دهد.
توافق خوب دست‌یافتنی است
نماینده مردم مشکین شهر با‌ اشاره به سخنان وزیر امورخارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جلسه شب گذشته، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده به‌دنبال یک توافق خوب است و روند کار نشان می‌دهد که توافق شدنی است. فقط اگر طرفین مقابل حداقل انصاف، جدیت و حسن‌نیت را داشته باشد، می‌توانیم به توافق برسیم تا منافع طرفین تأمین شود.
وی با‌ اشاره مفاد این جلسه مبنی بر اینکه فشارهای طرف مقابل سبب گرفتن امتیاز بیشتر از ما نخواهد شد، گفت: این محاسبه و راه غلطی است که طرفین مقابل ممکن است از ما داشته باشند. به‌ویژه در دولت انقلابی که انسجام تقریباً کم‌نظیری در کشور ما وجود دارد، طبیعتاًً ما در شرایطی نیستیم که امتیاز بدهیم و حتی برای امتیاز گرفتن هم شرایط مناسبی داریم و آینده را بسیار خوب می‌بینیم.
تیم مذاکره‌کننده
مرحله به مرحله جلسات وین را
با نهاد‌های نظام هماهنگ می‌کند
مشکینی درباره دیگر بخش‌های این جلسه گفت: تیم مذاکره‌کننده تأکید کرد که مفاد جلسات وین، عملکرد و آنچه در مذاکرات می‌گذرد را مرحله به مرحله با نهادهای نظام تنظیم می‌کنند و پیشنهادات را هماهنگ کرده و جای نگرانی وجود ندارد. اگر هم توافقی شود این توافق تأمین‌کننده منافع ملی ما خواهد بود. اگر هم توافق نشود زیر بار توافق تحمیلی نخواهیم رفت.
این نماینده مجلس درباره زمان آماده‌سازی پیش‌نویس مذاکرات گفت: اگر مواردی که مانده حل شود و طرف مقابل حسن‌نیت داشته و کارشکنی نکند، در مدت زمان 24 ساعت هم پیش‌نویس رسمی آماده می‌شود. ولی در این مرحله آمریکایی رفتارهای متناقض دارند و شاید به این نتیجه رسیدند که اگر کار را فرسایشی کنند، به نتیجه می‌رسند.
وی خاطرنشان کرد: ولی ظاهراً اروپایی‌ها هم به این رفتار آمریکایی‌ها نقدهایی دارند. البته اگر به توافق هم نرسیم گزینه‌های دیگری را داریم. ولی براساس گزارشات ارائه شده توافق دور از دسترس نیست.
آمریکا: هرگونه اطلاعاتی
درباره آزادسازی وجوه مسدود شده ایران نادرست است
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های مبنی بر آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای خارج را تکذیب کرده و مدعی شد که کشورش به مذاکره با ایران درباره آزادی زندانیان آمریکایی ادامه می‌دهد.
پرایس در نشست خبری گفت: هیچ پیشرفتی در مورد توافق هسته‌ای یا آزادی زندانیان آمریکایی در ایران حاصل نشده است.
وی افزود: هرگونه اطلاعاتی درباره آزادسازی وجوه مسدود شده ایران نادرست است.
پرایس مدعی شد: به مذاکره با ایران درباره آزادی زندانیان آمریکایی ادامه می‌دهیم.
این مقام آمریکایی گفت: ایران باید زندانیان آمریکایی را آزاد کند و اجازه دهد این کشور را‌ترک کنند.
نامه جدید سناتورهای آمریکایی به بایدن علیه سپاه
۱۳ نماینده مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای جدید به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته‌اند نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «‌تروریستی» آمریکا خارج نکند.
در این نامه آمده است: «ما امروز این نامه را برای خاطرنشان کردن نگرانی‌هایمان درخصوص گزارش‌هایی که نشان می‌دهند شما به زودی مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و احیای برجام با جمهوری اسلامی ایران را به خاتمه خواهید رساند می‌نویسیم.»
سناتورهای آمریکایی خاطرنشان کرده‌اند: «گذشته از نشانه‌هایی که حاکی از آن هستند که دولت به احتمال قریب به یقین تلاش خواهد کرد وظایف سنا درخصوص اظهارنظر درخصوص معاهده‌ها را نادیده بگیرد، گزارش‌هایی منتشر شده‌اند مبنی بر اینکه شما دارید به‌صورت جدی حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های ‌تروریست خارجی را در ازای وعده رفتار خوب بررسی می‌کند.»
قانونگذاران آمریکایی خاطرنشان کرده‌اند چنین اقدامی در حکم «خیانت» به شریکان و متحدان آمریکا در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] خواهد بود. آنها در ادامه نوشته‌اند: «این شرکا و متحدان همین الان از این بابت که ایالات متحده دارد حضورش در منطقه را کاهش می‌دهد نگرانی دارند.»
سناتورهای آمریکایی در ادامه مدعی شده‌اند تلاش آمریکا برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً ‌تروریستی در حالی صورت می‌گیرد که این ارگان در تلاش است سیاستمداران آمریکایی از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا را در خاک آمریکا ‌ترور کند.
گانتز: به ائتلاف ضد ایران نیاز داریم
«بنی گانتز» وزیر ارشد تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا در سخنرانی برای یک اندیشکده آمریکایی خواستار ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای برای مقابله با ایران شد.
بنابر گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ این رژیم برای نشست «مجمع سیاست‌گذاری بنیاد واشنگتن» سخنرانی کرد و در آن به تشریح مواضع این رژیم درباره موضوعات مختلف از قبیل فلسطین و ایران پرداخت.
به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، بنی گانتز طی سخنرانی در این اندیشکده آمریکایی به گرم شدن روابط این رژیم با برخی کشورهای عربی‌ اشاره و تأکید کرد که این همکاری‌ها به منظور مقابله با «تهدیدات ایران» بوده است.
وزیر ارشد تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا در این نشست به لفاظی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران پرداخت و مدعی شد که ایران در حال ادامه غنی‌سازی اورانیوم است و «هر زمان که آنها تصمیم بگیرند» به غنی‌سازی ۹۰ درصد که برای ساخت سلاح مناسب است، نزدیک هستند.
این مقام کابینه رژیم‌ اشغالگر قدس ادعا کرد، اگرچه او متوجه نیاز دولت آمریکا به حصول توافق هسته‌ای با ایران است اما نقایصی در توافق برجام است که باید رفع شود چرا اینکه «اگر شما این روزنه‌های باز را نبندید، در ادامه مشکلاتی جدی خواهید داشت.»
بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سپس ادعا کرد، در صورت عدم حصول به توافق (در مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران در وین)، رژیم صهیونیستی «فوراً» طرح ب خود را فعال خواهد کرد.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هفدهم فروردین ماه هم در نشستی با سفرای برخی کشورها درباره «طرح ب» ادعایی در قبال ایران حرف زده بود و آنچه به زعم صهیونیست‌ها «توافق خوب» با ایران است را تشریح کرده بود.
طبق ادعای قبلی گانتز، یک توافق هسته‌ای خوب، «توافقی است که تاریخ انقضا نداشته باشد که به ایران مشروعیت بدهد تا برنامه هسته‌ای خود را پس از پایان آن پیش ببرد و همچنین با نظارت گسترده در همه‌جا و در هر زمان و نظارت بر موشک‌های بالستیک که ایران در حال توسعه آن است، همراه باشد.»
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشست هفدهم فروردین‌ماه گفته بود که اگر توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد، جهان باید «طرح ب» را اجرایی کند که به گفته او، «استفاده از زور، استفاده از فشار اقتصادی و استفاده از فشار دیپلماتیک» است. گانتز در سخنرانی شب گذشته خود در اندیشکده آمریکایی تصریح کرد: «اگر توافقی حاصل نشود، باید به سمت طرح ب برویم. باید اطمینان حاصل کنیم که همکاری اطلاعاتی خود را افزایش می‌دهیم و یک ائتلاف اطلاعاتی ایجاد می‌کنیم که علیه ایران عمل و فقدان قابلیت‌های بازرسی را جبران می‌کند.»
وی سپس بر لزوم تقویت روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه تأکید کرد و ادامه داد: «(این رژیم) باید توانایی‌های تهاجمی خود را افزایش دهد، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را در سایر کشورها رهگیری کند، ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش دهد و در درازمدت با جامعه ایران توسط رژیم به گروگان گرفته شده است ارتباط برقرار کند.»