تماشاگران جام جهانی ارزان و آسان به ایران بیایند

فاصله کوتاه ایران تا قطر و زیرساخت‌های مناسب گردشگری در جزایر ایرانی، باعث شده است کشورمان به عنوان یکی از میزبانان هواداران جام جهانی مطرح شود.
از کیش تا دوحه قطر تنها ۲۷۰ کیلومتر فاصله است. قطر میزبان جام جهانی فوتبال است و پیش‌بینی‌ها از میزان حضور علاقه‌مندان به تماشای این بازی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت اقامتگاهی این کشور به هیچ وجه پاسخگوی حجم بالای مسافران نیست. در این میان ایران از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است، مراکز گردشگری ایران در نزدیک‌ترین فاصله ممکن قرار دارند و می‌توانند بخشی از حجم اقامتگاهی مورد نیاز را پوشش دهند؛ موضوعی که قطری‌ها هم به آن واقف هستند و از مدت‌ها پیش رایزنی‌هایی را با مقامات ایران آغاز کرده‌اند. برنامه‌های ویژه ایران برای هواداران جام جهانی
دولت ایران نمی‌خواهد موقعیت خاصی را که جام جهانی قطر به همراه آورده است، از دست بدهد. سفر رئیس‌جمهور به قطر گام بزرگی بود تا ایران را به طور جدی به مسئله میزبانی از هواداران فوتبال در جام جهانی وارد کند. بخش‌های مختلف دولت در تلاش هستند امکان بهره‌برداری بیشتر از موقعیت اقتصادی پیش‌آمده را فراهم کنند. روز سه‌شنبه در جلسه‌ای به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور راه‌های همکاری با قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه که وزرای نیرو، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین مسئولان دستگاه‌های مربوط حضور داشتند، راهکار‌های تسهیل ورود گردشگران جام جهانی به ایران مورد بررسی قرار گرفت. مقامات کشورمان ۷۰ محور همکاری با قطر را مشخص کرده‌اند که بخش اعظم آن حول محور گردشگری می‌گذرد. کشورمان همچنین سند همکاری با قطر را آماده کرده است که بر اساس آن نقشه عملیاتی همکاری دو کشور در جام جهانی مشخص شود. اما در زمینه اقدامات تشویقی ایرانی برای میزبانی از دوستداران جام جهانی فوتبال می‌توان به افزایش پرواز‌ها به قطر اشاره کرد که قرار است به رقم ۱۰۰ پرواز در روز برسد.
ویزای رایگان ایران


روز گذشته هیئت وزیران پیشنهاد لغو ویزا از مبدأ قطر را بررسی و به تصویب رساند. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به جلسه هیئت دولت با حضور رئیس‌جمهور نوشت: «یکی دیگر از توافقات سفر قطر رئیس‌جمهور اجرایی شد.»
وی اعلام کرد: «با مصوبه دولت صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جریان رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رایگان شد.» سخنگوی دولت تأکید کرد: «این مصوبه می‌تواند در جذب و تشویق سفر گردشگران جام‌جهانی به ایران و رونق صنعت گردشگری در کشور نقش مؤثری داشته باشد.» توجه رسانه‌های جهانی به تحرک ایران برای جام جهانی
برنامه‌ریزی گسترده ایران برای جذب هواداران جام جهانی فوتبال، مورد توجه رسانه‌های مهم جهانی قرار گرفته است. رسانه‌هایی مانند «فرانس ۲۴»، «الجزیره» و «ال مانیتور» در گزارش‌هایی از آمادگی ایران برای میزبانی از گردشگران در جام جهانی قطر خبر داده‌اند. الجزیره در گزارشی به مزیت‌های نسبی ایران اشاره کرد و نوشت: «ایران با بسیج برنامه‌هایی برای میزبانی از هواداران جام جهانی فوتبال مردان که اواخر امسال در کشور همسایه‌اش برگزار می‌شود، به مجموعه‌ای از توافق‌ها با قطر دست یافته است.» در این گزارش آمده است: «اقامت در ایران احتمالاً برای بازدیدکنندگان خارجی بسیار ارزان‌تر از کسانی است که در قطر هستند. مقامات ایرانی امیدوارند هواداران در کیش بمانند و سفر‌های رفت و برگشتی در طول جام جهانی داشته باشند تا بتوانند برای بخش گردشگری کشور که در سال‌های اخیر تحت تأثیر اثرات ترکیبی همه‌گیری کرونا و تحریم‌ها قرار گرفته است، مفید باشند. ایران همچنین در تلاش است برای تسهیل سفر دریایی به قطر از کشتی‌های تفریحی جدید استفاده کند. علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه وعده داد عید سعید فطر چند خط جدید سفر‌های دریایی فعال شود.»
«فرانس ۲۴» نیز در گزارشی با عنوان «ایران به هجوم هواداران جام جهانی چشم دوخته»، می‌نویسد: «ایران امیدوار است میزبان بازدیدکنندگانی باشد که برای فینال جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر نزدیک می‌شوند و مقامات پرواز‌ها را افزایش می‌دهند و هتل‌ها را برای هجوم مورد انتظار هواداران فوتبال آماده می‌کنند.»
دوحه‌نیوز نیز در گزارشی به موقعیت ممتاز جزیره کیش برای میزبانی از گردشگرانی که برای تماشای جام جهانی به قطر سفر می‌کنند، اشاره می‌کند. این رسانه قطری، اما با اشاره به پروژه ایران‌هراسی رسانه‌های غربی برای تحت تأثیر قرار دادن تلاش‌های ایران می‌نویسد: «احساسات «ایران‌هراسی» بر گردشگری تأثیر می‌گذارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که کارشناسان بیان کرده‌اند که گردشگری ایران تحت «جنگ رسانه‌ای» غرب دست و پنجه نرم می‌کند که این کشور را بیشتر منزوی می‌کند و مسافران بالقوه احساس دلسردی می‌کنند. کارشناسان می‌گویند گردشگری در ایران پیش از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ با یک اثر افت شدید مواجه شده بود، با این حال، تعصبات رسانه‌ای و شعار‌های «ایران‌هراسی» نیز به کاهش گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی کمک کرده است.» ایجاد خط دریایی بین ایران و قطر
علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «برای تردد و جابه‌جایی ایمن گردشگران و هواداران تیم‌های فوتبال جام جهانی، شناور‌های استاندارد و پیشرفته در بنادر مسافری استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان در حال فعالیت است.»
صفایی با اشاره به راه‌اندازی مجدد خط مسافری خرمشهر- کویت افزود: «برنامه‌ریزی شده است ترمینال مسافری استاندارد و مجهزی در شأن مردم ایران و میهمانان در بوشهر راه‌اندازی شود.» صفایی با بیان اینکه تاکنون سه سند همکاری مشترک حمل‌ونقلی در حوزه‌های بندری، دریایی و هوایی با کشور قطر در دولت سیزدهم به امضا رسیده است، گفت: در خصوص پشتیبانی از جام جهانی قطر، حتی سه ماه پیش از سفر ریاست‌جمهوری به دوحه، اقدامات و تمهیدات اولیه صورت گرفت که منجر به امضای سه سند همکاری مشترک با دوحه شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های مناسب کشور، استفاده از پتانسیل‌های بخش‌خصوصی فعال در این زمینه است که باید بستر‌های فعالیت این حوزه را مهیا کرد.
وی از رفع مشکل پهلوگیری شناور در بندر بوشهر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یکی از موارد تسهیل تردد هواداران فوتبال ایرانی، گرفتن مجوز کاپوتاژ خودرو است تا بتوانند با خودرو‌های شخصی تردد کنند.