افغانستانی‌ها سفارت ایران را در کابل گلباران کردند

پس از حمله تعدادی از افغان‌ها به کنسولگری ایران در هرات، هزاران افغانی همبستگی خود را با ملت ایران اعلام کردند و دیروز تجمع بزرگ مردمی در شهر کابل با شعار‌های «نه به فتنه‌گران»، «افغانستانی و ایرانی اتحاد اتحاد» و «ما باهم برادریم» با حضور پرشور مردم و شخصیت‌های سیاسی انجام شد و در پایان مردم افغانستان به سفارت ایران گل تقدیم کردند.
به گزارش فارس، شهروندان کابلی با حضور در این تجمع که از سوی برخی احزاب و تشکل‌های مردمی در افغانستان برگزار شد، خواستار اتحاد هرچه بیشتر دو ملت ایران و افغانستان و نه به فتنه‌گران برای تخریب روابط دوستانه دو کشور شدند. در بیانیه پایانی تجمع بزرگ مردم کابل «نه به فتنه‌گران» اعلام شد: «این جمع شدن به معنای بلندکردن فریاد نه گفتن به دشمنان و نفاق‌افکنان و زمزمه قشنگی همبستگی میان ملت برادر ایران و افغانستان است. از دو دولت ایران و افغانستان می‌خواهیم با مدیریت سالم مانع ایجاد تفرقه دشمنان شوند.» همچنین تأکید شد: «امروز و بار‌ها فریاد اتحاد دو ملت قهرمان و مجاهد را سرخواهیم داد تا ندای بلندی بر توطئه‌های دشمن بوده و صدایی برای همدلی، دوستی و همگرایی دو ملت باشد. اگر شماری افراد مغرض دیروز کنسولگری ایران را در هرات سنگباران کردند ما امروز به نمایندگی مردم افغانستان سفارت ایران را در کابل به نشانه برادری و دوستی گلباران خواهیم کرد. مردم افغانستان و ایران باید در مقابل توطئه‌های دشمن با هوشیاری تمام نه گفته و با همدلی و برادری مشت کوبنده بر دهان نفاق‌افکنان باشند.» در پایان این مراسم مردم کابل به نمایندگی از مردم افغانستان به سفارت ایران در کابل گل تقدیم کردند.
از سوی دیگر، جمعی از اعضای احزاب سیاسی، تشکل‌های مردمی و چهره‌های با نفوذ هرات با حضور در سرکنسولگری ایران در هرات از ملت، دولت و مسئولان سرکنسولگری ایران به دلیل تعرض افراد اخلالگر به مراکز دیپلماتیک ایران در افغانستان دلجویی و بر همبستگی دو ملت تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شرکت‌کنندگان تأکید کردند: هیچ‌گونه جریان‌سازی برای تخریب روابط دو ملت ایران و افغانستان نمی‌تواند باعث دوری دو ملت مسلمان و برادر شود. شرکت‌کنندگان ضمن محکوم کردن تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان از خدمات ایران به افغانستان قدردانی کردند. پس از تعرض روز دو شنبه به اماکن دیپلماتیک ایران در هرات و کابل، بسیاری از مقامات ارشد دو کشور ایران و افغانستان این اقدام را محکوم و اعلام کردند که عده‌ای به دنبال برهم زدن روابط حسنه میان این دو کشور هستند. در این راستا، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ضمن تماس تلفنی با سفیر ایران در کابل و سرکنسول این کشور در هرات گفته که حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک ایران بر عهده هیئت حاکمه افغانستان است و باید نسبت به تعرض به نمایندگی‌های ایران توضیح دهند.