لندن مردمان پناهجو رابه آفریقا تبعید می‌کند!

انگلستان دیگر مقصد پناهجویانی نیست که با قایق‌هایی کوچک از کانال مانش خودشان را به این سرزمین می‌رسانند! پناهندگانی که از طریق کانال مانش خود را به انگلیس می‌رسانند، از این به بعد با بلیتی یک طرفه به ۶هزار مایل دورتر در آفریقا فرستاده خواهند شد. طبق اعلام دولت انگلیس قرار است در روآندا به درخواست پناهندگی این افراد رسیدگی شود. این تصمیم دولت انگلیس در حالی است که طبق ماده ۱۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر حق پناهندگی جزو حقوق بشر محسوب می‌شود و علاوه بر این به موجب کنوانسیون‌مربوط به وضع پناهندگان مصوب‌۲۸ ژوئیه‌۱۹۵۱، دولت‌های عضو به موجب این کنوانسیون ملزم و متعهد به اجرای قواعد کنوانسیون به صورت بدون تبعیض نسبت به پناهجویان هستند. شورای پناهندگان انگلیس هم از این سیاست انتقاد کرده و آن را «ظالمانه» خوانده و خواستار تجدیدنظر شده است. حزب کارگر، حزب مخالف دولت انگلیس، این طرح را «غیرقابل اجرا و غیراخلاقی» دانسته و آن را تلاش برای تحت‌الشعاع قرار دادن جریمه‌شدن آقای جانسون به دلیل نقض قوانین کووید توصیف کرده‌است. لیبرال دموکرات‌ها هم گفته اند که این پیشنهاد به زیان مالیات‌دهندگان تمام خواهد شد، در حالی که هیچ کاری برای متوقف کردن عبور از گذرگاه‌های خطرناک کانال یا مقابله با باند‌های قاچاق صورت نمی‌گیرد. طبق ماده (۱۴) اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸ میلادی هر انسانی مستحق و سزاوار پناهجویی و پناهندگی است و حق پناهندگی جزو حقوق بشر محسوب می‌شود. علاوه بر این به موجب کنوانسیون مربوط به وضع پناهندگان مصوب‌۲۸ ژوئیه‌۱۹۵۱، دولت‌های عضو به موجب این کنوانسیون ملزم و متعهد به اجرای قواعد کنوانسیون به صورت بدون تبعیض نسبت به پناهجویان هستند. ماده (۳) این کنوانسیون مقرر می‌دارد که «دول‌متعاهد، مقررات‌این‌کنوانسیون را بدون تبعیض از لحاظ‌نژاد یا مذهب یا سرزمین اصلی‌درباره‌پناهندگان‌اجرا خواهند نمود.» با وجود این طی سال‌های اخیر و با افزایش بحران‌هایی همچون کرونا، قحطی، بلایای طبیعی و جنگ‌ها، با افزایش شمار پناهجویانی مواجهیم که به دنبال فرار از این چالش‌ها ناگزیر از ترک سرزمین‌شان هستند. کشور‌های اروپایی یکی از مقاصد این پناهجویان است، اما دولت‌های غربی به رغم شعار‌های حقوق بشری‌شان بدترین و غیر‌انسانی‌ترین رفتار‌ها را با این پناهجویان داشته‌اند و بسیاری از آنان پیش از آنکه بتوانند به این سرزمین‌ها راه یابند جانشان را از دست داده‌اند. در آخرین اقدام در مقابله با پناهجویان این بار دولت انگلیس اعلام کرده‌است که برای مقابله با پناهجویانی که با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور می‌کنند و وارد این کشور می‌شوند، به برخی از آن‌ها بلیت یک طرفه به روآندا داده‌می‌شود. روآندا، کشوری محصور در خشکی بین کنگو، تانزانیا، بروندی و اوگاندا در مرکز آفریقا است. قرار است در روآندا به درخواست پناهندگی این افراد رسیدگی شود. این طرح در حال حاضر تنها شامل مردان مجرد می‌شود. این طرح با انتقاد‌های فراوانی مواجه شده است و فعالان مدنی آن را «غیرانسانی» خوانده‌اند. کدام پناهجویان به روآندا منتقل می‌شوند؟
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفته است طرح روآندا شامل افرادی می‌شود که از ابتدای سال جاری به طور غیرقانونی وارد انگلیس شده‌اند. پناهجویانی که از طریق کانال مانش به بریتانیا بیایند نیز به روآندا منتقل خواهند شد. همچنین ارتش برای نگهبانی در کانال مانش مستقر خواهد شد. نگرانی در مورد موج ورود مهاجران به بریتانیا عامل بزرگی در رأی‌گیری برگزیت در سال ۲۰۱۶ بود که منجر به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد. به گزارش رویترز، جانسون برای عمل کردن به وعده خود برای بازپس‌گیری کنترل مرز‌های بریتانیا تحت فشار بوده‌است. به گفته نخست وزیر انگلیس، هرکسی که از اول ژانویه ۲۰۲۲ به طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده، اکنون ممکن است به روآندا در شرق آفریقا منتقل شود. جانسون گفت: «توافقی که ما انجام داده‌ایم، بدون سقف است و روآندا ظرفیت اسکان ده‌ها هزار نفر را در سال‌های آینده خواهد داشت».
به گفته یکی از وزرای کابینه بوریس جانسون، تمرکز دولت در این طرح بر مردان جوان و مجردی خواهد بود که خود را به صورت غیرقانونی به بریتانیا می‌رسانند. سایمون هارت، وزیر خارجه ولز به اسکای نیوز گفت: «این در اصل مربوط به مهاجران اقتصادی مرد است. مسائل زنان و کودکان متفاوت است.» سابقه فرستادن پناهجویان به کشور ثالث در غرب
استرالیا، رژیم صهیونیستی و دانمارک دیگر کشور‌هایی هستند که سابقه رفتار‌های غیرانسانی و فرستادن پناهجویان به خارج از مرزهایشان را دارند.


استرالیا اولین‌بار در سال ۲۰۰۱ استفاده از بازداشتگاه‌های بیرون از مرز‌های زمینی‌اش را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۳، قانون مهاجرت خود را سخت‌تر کرد تا ویزای اسکان مجدد را برای پناهجویانی که با قایق وارد می‌شوند، رد کند. در این مدت هزاران پناهجو به خارج از استرالیا منتقل شده‌اند. نیروی مرزی این کشور گفته‌است که بیش از ۴هزار نفر بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ جابه‌جا شده‌اند. گروه‌های حقوق بشر و سازمان ملل بار‌ها از مراکز استرالیا به دلیل شرایط نامناسب انتقاد کرده‌اند. در مجموع، ۱۳ نفر که به نائورو و پاپوآ گینه نو فرستاده شده‌بودند، بر اثر خشونت، بی‌توجهی پزشکی یا خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.
دانمارک اولین کشوری بود که در سال ۱۹۵۱ به کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل پیوست، اما اخیراً دولت‌های چپ و راست مکرراً قوانین مهاجرت را سفت و سخت کرده‌اند.
سال گذشته این کشور به طور بحث‌انگیزی شروع به لغو مجوز اقامت صد‌ها سوری از دمشق کرد، با این استدلال که اکنون بازگشت برای آن‌ها امن است. صهیونیست‌ها هم در سال ۲۰۱۵ از افرادی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده‌بود و سایر مهاجران غیرقانونی خواستند یا به کشور مبدأ خود بازگردند، یا به یکی از کشور‌های ثالث بروند و در صورتی که در اسرائیل بمانند به زندان می‌افتند. فعالان حقوق بشر از برنامه «اخراج داوطلبانه» انتقاد کردند که به کسانی که آن را قبول کرده‌اند وعده‌های دروغین می‌دهد و آن‌ها را در کشور‌های پذیرای ورودشان در معرض خطر قرار می‌دهد، چون در آن کشور‌ها هیچ تضمینی برای وضعیت قانونی آن‌ها یا محافظت در برابر اخراج مجدد وجود ندارد.
طرح اخراج اجباری پناهجویان ناموفق و سایر مهاجران غیرقانونی به کشور‌های ثالث - که بنا بر گزارش‌ها باز هم اوگاندا و روآندا هستند - توسط دادگاه عالی اسرائیل به حالت تعلیق درآمد. غیر‌اخلاقی و ظالمانه
طرح جانسون برای توقف حضور پناهجویان به انگلیس حتی با انتقادات داخلی مواجه بوده‌است. شورای پناهندگان از این سیاست انتقاد کرده و آن را «ظالمانه» خوانده و خواستار تجدیدنظر شده‌است. حزب کارگر، حزب مخالف دولت بریتانیا، این طرح را «غیرقابل اجرا و غیراخلاقی» دانسته و آن را تلاش برای تحت‌الشعاع قرار دادن جریمه‌شدن آقای جانسون به دلیل نقض قوانین کووید توصیف کرده‌است. لیبرال دموکرات‌ها هم گفته اند که این پیشنهاد به زیان مالیات‌دهندگان تمام خواهد شد، در حالی که هیچ کاری برای متوقف کردن عبور از گذرگاه‌های خطرناک کانال یا مقابله با باند‌های قاچاق صورت نمی‌گیرد.
طبق گزارش‌ها در این قرارداد قرار است به دولت روآندا به عنوان بخشی از طرح آزمایشی اولیه ۱۲۰ میلیون پوند پرداخت شود، اما مخالفان معتقدند هزینه سالانه این طرح در نهایت بسیار بیشتر خواهد بود. گفته می‌شود صد‌ها ایرانی هم در میان پناهجویان هستند.