کار سخت بنا در غیاب ستاره‌ها

پریسا غفاری/ تیم ملی کشتی فرنگی رقابت‌هایش را از امروز در مغولستان آغاز می‌کند. ایران قهرمان سنتی این مسابقات محسوب می‌شود ولی این‌بار اگر قهرمان شود، دست به‌کار بزرگی زده است. سی و پنجمین دوره مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا از امروز با حضور 270 کشتی‌گیر از 14 کشور برگزار می‌شود.
آشنایی با ترکیب تیم
محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با پایبندی به چرخه انتخابی ترکیب جوانی را برای مسابقات قهرمانی آسیا معرفی کرد؛ ترکیبی که برخی از نفرات آن برای اولین‌بار عضو تیم ملی شده‌اند. بنا با ترکیب علی نوربخش در ۵۵ کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلو، ایمان محمدی در ۶۳ کیلو، شاهین بداغی در ۶۷ کیلو، محمدرضا مختاری در ۷۲ کیلو، عارف حبیب‌اللهی در ۷۷ کیلو، رسول گرمسیری در ۸۲ کیلو، ناصر علیزاده در ۸۷ کیلو، مهدی بالی در ۹۷ کیلو و امیر قاسمی منجزی در ۱۳۰ کیلوگرم به آسیا رفته است. تمامی این کشتی‌گیران جز شاهین بداغی نفرات اول جام تختی هستند؛ شاهین بداغی در جام تختی به‌عنوان سومی رسید. محمد بنا درباره انتخاب بداغی گفت: «ما در شروع این فرایند گفتیم هر کس نفر اول شود، شانس ورود به مسابقات را دارد اما نگفتیم صددرصد انتخاب می‌شود. ۹ نفر اول شدند اما نفر اول ۶۷ کیلوگرم، سهرابی، عضو تیم جوانان است. نفر دوم سجاد ایمان‌طلب و نفر سوم شاهین بداغی بودند. هر دوی آنها در چرخه حضور دارند و اگر یکی به مسابقه‌ای برود، دیگری به مسابقه بعدی می‌رود. اینکه یک نفر به قهرمانی آسیا برود، او را تبدیل به تافته جدابافته نمی‌کند بلکه تازه باید بیاید و کار کند. ما این افراد را از لحاظ وزنی بررسی کردیم. یکی از آنها ۵ کیلو و دیگری ۳ کیلو اضافه‌وزن داشتند. با توجه به اینکه در جام تختی کشتی گرفته بودند و البته با هم روبه‌رو نشده بودند منطقی نبود دوباره وزن کم کنند و مسابقه بگذاریم. پس مهم‌ترین فاکتور ما اضافه‌وزن سجاد ایمان‌طلب بود که ۵ کیلو اضافه‌وزن داشت. ما که نمی‌خواهیم جوان مردم را بکشیم. شاهین بداغی وزن کمتری داشت و به قهرمانی آسیا می‌رود و سجاد ایمان‌طلب را به مسابقه دیگری می‌فرستیم.»
محمد بنا در حالی کشتی‌گیرانش را به مغولستان برده که به قهرمانان جهان و المپیک استراحت داده است. رضا و علی گرایی، محمدهادی ساروی، علی‌اکبر یوسفی، میثم دلخانی و پژمان پشتام مدال‌آوران ایران در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ هستند که در ترکیب تیم ملی قرار ندارند. محمد بنا با اینکه به قهرمانان جهان و المپیکش استراحت داده، ولی برای قهرمانی در آسیا ناامید نیست: «تلاش ما این است که با هر نیرویی، بهترین نتیجه را بگیریم. تیم کشتی‌ فرنگی ایران، بهترین و قوی‌ترین تیم دنیا است  که رقابت تنگاتنگی با روسیه دارد. نگاه‌مان هم به قهرمانی است و البته اصل نگاه به ۲ سال آینده و المپیک پاریس است. کشتی‌گیران ما از جانشان برای قهرمانی مایه می‌گذارند. آینده از آن همین جوان‌ها است که قرار است در قهرمانی آسیا کشتی بگیرند.» مسابقات قهرمانی آسیا در مغولستان در رشته فرنگی امروز و فردا انجام می‌شود.


آغاز رقابت با سبک‌وزن‌ها
امروز فرنگی‌کاران کشورمان در ۵ وزن اول به روی تشک می‌روند. بر این اساس علی نوربخش، ایمان محمدی، عارف حبیب‌الهی، ناصر علیزاده و امیر قاسمی مدعیان اوزان ۵۵، ۶۳، ۷۷، ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم هستند که در این جمع علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم سال گذشته قهرمان آسیا شد و امسال برای تکرار قهرمانی دورخیز کرده است. پرونده پنج وزن اول، امشب با برگزاری دیدار رده‌بندی و فینال بسته می‌شود و نوبت به مدعیان پنج وزن دوم می‌رسد که باید از فردا وارد میدان شوند.
تیم متفاوت کشتی فرنگی ایران در آسیا
اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی به بهترین‌های حاضر در این رویداد اشاره کرد. در کشتی فرنگی حدود 100 کشتی‌گیر از ۱۴ کشور مختلف حضور دارند، از جمله سه مدال‌آور المپیک و چهار قهرمان آسیا که در تلاش برای دفاع از طلای خود از سال ۲۰۲۱ هستند. ایو شیوتانی از ژاپن در وزن ۵۵ کیلوگرم، هان سو ریو از کره جنوبی در وزن ۷۲ کیلوگرم، ناصر علیزاده از ایران در وزن ۸۷ کیلوگرم و مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم چهار کشتی‌گیری هستند که با طلا از آلماتی رفتند و برای دفاع از عنوان قهرمانی خود به اولان‌باتور آمده‌اند. در این گزارش آمده است: «اگرچه ایران تیمی متفاوت از المپیک و مسابقات قهرمانی جهان را راهی مغولستان کرد، اما در ترکیب این تیم ۲ طلایی سال گذشته حضور دارند. در وزن ۸۷ کیلوگرم، هواداران شاهد بازگشت ستاره نوظهور یعنی ناصر علیزاده خواهند بود. این فرنگی‌کار ۲۴ ساله در ۱۲ ماه گذشته تنها به زورابی داتوناشویلی دارنده مدال برنز المپیک توکیو از صربستان در انتخابی المپیک و الکساندر کوماروف از روسیه قهرمان زیر ۲۳ سال جهان باخته است.
علیزاده سال گذشته نورسلطان تورسینوف قهرمان آسیا از قزاقستان و همچنین رستم آساکولوف دارنده مدال نقره و برنز جهان از ازبکستان را در پیکارهای قهرمانی آسیا شکست داد و در فینال نیز با شکست آتابک عزیزبیکوف از قرقیزستان به مدال طلا دست یافت. یکی دیگر از ایرانی‌هایی که به‌دنبال کسب دومین مدال طلای متوالی آسیایی است، مهدی بالی است. او دروزن ۹۷ کیلوگرم سال گذشته رویاهای المپیک خود را در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم رقابت‌های بین‌المللی جام پیت لاسینسکی لهستان با شکست برابر هموطن خود یعنی محمدهادی ساروی از دست داد. با آن شکست، او المپیک توکیو و پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ اسلو را از دست داد تا ساروی به برنز المپیک و طلای جهان دست یابد.