قدرت‌نمایی ارتش با دستاوردها و پهپادهای جدید

ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم رژه روز گذشته خود در تهران، برخی از جدیدترین دستاوردها و تجهیزات خود را برای نخستین‌بار به نمایش گذاشت. به گزارش ایرنا، نخستین نکته چشمگیر این مراسم، حضور پرحجم و پرشمار انواع پهپادهای موجود در سازمان رزم ارتش بود. مهاجر ۶، مهاجر ۴، مهاجر ۲، رعد ۸۵، آرش، ابابیل ۴، یسیر، کرار، ناصر، کیان۱، کیان۲، امید، کمان ۱۲، کمان ۲۲ و پهپاد صادق، پهپادهایی بودند که در حجم انبوه و چند فروندی از مقابل جایگاه عبور کردند.
همچنین دو نوع پهپاد جدید نیز برای نخستین‌بار به نمایش درآمد که یکی از آنها ابابیل۵ نام داشت. ابابیل ۵ نسخه‌ای کوچک‌تر از پهپاد مهاجر ۶ است که قابلیت حمل ۶ بمب هوشمند و نقطه‌زن سری قائم را دارد. دیگری، پهپادی انتحاری مشابه پهپاد هاروپ که برای هدف قرار دادن انواع اهداف به کار گرفته می‌شود.
پهپاد کمان۲۲ نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین پهپاد رزمی ارتش در این مراسم پیشاپیش سایر پهپادها از مقابل جایگاه عبور کرد. کمان ۲۲ با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت و برد عملیاتی ۳۰۰۰ کیلومتر قابلیت حمل انواع محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی را دارد.
موشک‌های زمین به زمین فتح ۳۶۰ دیگر سلاحی بود که نمایشش در این رژه، خبر از تجهیز نیروی زمینی ارتش به این موشک‌های تاکتیکی می‌داد. سامانه پدافندی جدید و برد کوتاه دزفول که روز گذشته به نمایش درآمد، درواقع نسخه ایرانی همان سامانه تور-ام۱ است که می‌تواند با انواع اهداف هوایی اعم از موشک‌های کروز، پهپاد و جنگنده‌های دشمن در برد ۱۲ کیلومتر و حداکثر ارتفاع ۶ کیلومتر درگیر شده و آنها را منهدم کند. از دیگر سامانه‌های جدید روز گذشته، سامانه پدافندی «صیاد تاکتیکی» بود که نسخه جدیدی از سامانه شهید صیاد است.


سایر شهرها و استان‌های کشور نیز شاهد برگزاری رژه نیروهای ارتش بودند. به‌عنوان مثال در کاشان، امیر سرتیپ دوم شاهین پاکروان، فرمانده گروه ۸۴۰ موشکی شهید کبریایی نیروی زمینی ارتش مستقر در منطقه کاشان در این مراسم گفت: این یگان با تفکر راهبردی فرمانده کل و نیروی زمینی ارتش، در صورت هرگونه تعدی و تجاوز به خاک کشورمان قادر است دشمن را از صدها کیلومتر دورتر از ایران مورد اصابت قرار دهد. در رشت، ناخدا یکم حمیدرضا سعادت فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) در مراسم رژه خودرویی ارتش بر تقویت و ارتقای توان داخلی ارتش تأکید کرد.

بازتاب هشدار رئیس‌جمهور در رسانه‌های خارجی
هر سال در مراسم رژه روز ارتش، معمولاً علاوه بر نمایش توان دفاعی و رزمی، جدیدترین دستاوردها و تجهیزات نیز رونمایی می‌شد که اغلب مورد توجه رسانه‌های خارجی نیز قرار می‌گرفت، اما امسال این رسانه‌ها بیش از همه هشدارهای صریح رئیس‌جمهور را برجسته کردند، هشداری آشکار که کمتر در این حد و اندازه و از چنین جایگاهی بیان می‌شد.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: «رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه هشدار داد که نیروهای مسلح این کشور به دشمن اصلی ایران یعنی اسرائیل اجازه نخواهند داد که در صورت هر گونه اقدامی، آرام بگیرد.»
این رسانه اشاره کرد که «ماه گذشته سپاه گفت موشک‌های بالستیک را به تأسیسات «راهبردی» در اربیل در منطقه خودمختار شمال عراق شلیک کرده و مدعی شد که اسرائیل از این تأسیسات استفاده می‌کرد.»
 خبرگزاری رویترز هم در گزارش خود از این مراسم، به سخنان رئیس‌جمهور اشاره کرد و نوشت: «رئیسی می‌گوید ایران قلب اسرائیل را هدف قرار می‌دهد، اگر اسرائیل اقدامی علیه ایران انجام دهد.» این رسانه انگلیسی نوشت: «نیروهای مسلح ایران قلب اسرائیل را در صورت «کوچک‌ترین تحرکی» علیه جمهوری اسلامی هدف قرار خواهند داد.» خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز تیتر زد: «تهران به اسرائیل درباره «کوچک‌ترین تحرکی» علیه ایران هشدار داد.»
شبکه خبری الجزیره قطر با این تیتر که «رئیسی به اسرائیل هشدار داد» نوشت: «رئیسی در پیامی به ایالات‌متحده به اذعان ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اشاره کرد که گفته بود کمپین موسوم به «فشار حداکثری» دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق امریکا برای تحریم‌های شدید علیه ایران، نتوانسته است به هدف خود برای تحت سلطه درآوردن این کشور دست یابد.» تارنمای عرب نیوز نیز با بازنشر گزارش خبرگزاری فرانسه هشدار رئیس‌جمهور ایران را تیتر زد.