تحلیل شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان: بن‌بست در وین و ناآرامی در قدس دو دلیل آشکار شکست سیاست بایدن در خاورمیانه

یک رسانه چینی در مقاله‌ای با اشاره به تنش‌های اخیر در روابط اسرائیل-فلسطین و وضعیت فعلی مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای، تاکید کرد که سیاست دولت بایدن در منطقه شکست خورده است.
به گزارش ایسنا، شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان در مقاله‌ای درباره رویکردهای دولت بایدن در قبال مسائل خاورمیانه از جمله برنامه هسته‌ای ایران نوشت: ناآرامی در قدس با وجود درگیری‌ها میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها و وجود بن‌بست بر سر راه اجرایی کردن توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بار دیگر توجه را به سیاست‌گذاری آمریکا در خاورمیانه جلب کرده است. عدم حساسیت یا رویکردی سازنده نسبت به برقراری صلح، به معنای این بوده است که سیاست‌های دولت بایدن شکست خورده است.
در ادامه این مقاله آمده است: رخ‌دادهای خاورمیانه در ماه اخیر بار دیگر نشان داده‌اند که صلح پایدار از منطقه‌ای که از دیرباز گرفتار منازعات سخت بوده، رخ بر بسته است. چه ناآرامی در قدس باشد و چه بن‌بست بر سر راه احیای برجام سال ۲۰۱۵، این منطقه با وجود اختلاف ذی‌نفعان اصلی بر سر حل‌وفصل مسائل دیرینه‌شان، همچنان از عدم قطعیت و بی‌ثباتی در رنج است. آمریکا که نقشی اساسی در تمامی مناقشات بزرگ خاورمیانه داشته است، علیرغم آن که مدعی است ضامن صلح است، بار دیگر نتوانسته است راهکارهایی استراتژیک یا سازوکارهایی برای ایجاد صلح ارائه کند. وقتی مناطق درگیر این مناقشات شاهد طغیان خشونت و بی‌اعتمادی ریشه‌دار هستند، رویکرد واشنگتن تماما توخالی و کوته بینانه می‌نماید.
این مقاله می‌افزاید: به طور مثال، تنش‌ها در قدس را به عنوان بخشی از مناقشه اسرائیل-فلسطین در نظر بگیرید. دولت بایدن تاکنون کار چندانی برای بازگردانی اشتباهات سیاست دوران ترامپ نکرده است که موجب به انزوا کشیدن یکی از طرفین به حساب دیگری شد و نتیجه‌ای جز تداوم تنش‌ها به بار نیاورد. درخور توجه است که هم رهبران اسرائیل و هم فلسطین با وجود خشونت در مسجدالاقصی در ماه رمضان که بازتاب‌دهنده انگیزه‌های وقوع آن بود، همان‌ها که موجب وقوع ناآرامی‌ها در سال ۲۰۲۱ شد، فاصله زیادی با رسیدن به صلح دارند. دولت بایدن از ویرانگری و خرابی‌های به بار آمده در ۲۰۲۱، اصلا عبرت نگرفته که پیشنهاد هیچ سازوکار، میانجی‌گری، مذاکره یا ازسرگیری مذاکرات متوقف شده میان دو طرف را نداده است.


این شبکه چینی می‌افزاید: «علاوه بر این، درخواستی از تمامی طرفین مبنی بر پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل که شامل احترام به تقدس مکان‌های مقدس در قدس می‌شود، در کار نبوده است. راهکار دو کشوری به عنوان بهترین قاعده برای دو طرف اسرائیلی و فلسطینی در کنگره آمریکا که مشغول اعمال تحریم بر دیگر کشورهاست، یا نادیده گرفته شده یا به بحث گذاشته نشده است. نتیجه این بی‌تفاوتی‌ در قالب خساراتی عظیم پدیدار می‌شود، به کار بستن مهمات جنگی و ویرانی گسترده، همه در حالی که آمریکا نظاره‌گر آن است.»
در این مطلب همچنین آمده است: اگرچه بی‌تفاوتی آمریکا فقط به مناقشه اسرائیل-فلسطین محدود نمی‌شود، وزارت امور خارجه آمریکا که مدعیست تهران باید به نگرانی‌هایی فراتر از توافق هسته‌ای بپردازد، هنوز به نگرانی‌های ایران درباره بن‌بست برجام نپرداخته است. این روایت در تناقض آشکار با این است که کشورهای دیگر عضو توافق از جمله آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین خواستار احیای سریع برجام شده‌ و با وجود اصرار مقاومت آمریکا، همچنان در چارچوب توافق باقی مانده‌اند.
مقاله شبکه سی‌جی‌تی‌ان همچنین آورده است: افزون بر این، سیاست‌های آمریکا موجب شده است طبق گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۵ کیلوگرم برسد که ۱۰ برابر بیشتر از زمان پایبندی آن به توافق در سپتامبر ۲۰۲۰ است. در عین حال، خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه با وجود بدگمانی دولت ابراهیم رئیسی نسبت به بی‌مسئولیتی دولت بایدن ملموس است.
این مقاله می افزاید: چنین رفتارهای بی‌قید و افسار گسیخته در غیاب سازوکارهایی موفقیت‌آمیز برای حل‌وفصل مناقشات و نوسان‌ها در مسیر دست‌یابی به توافقی که می‌تواند تعیین‌کننده ساختار امنیتی خاورمیانه برای سال‌های آتی باشد، به معنای این است که دولت بایدن باز هم در خاورمیانه شکست خورده است. گویی واشنگتن فقط در صورتی که بخواهد دست به تغییر حکومت بزند، همان طور که در عراق انجام گرفت و تماما به از بین رفتن امنیت و گسترش نیروهای نیابتی منجر شد، نگران امنیت منطقه‌ای خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات فرهنگی چگونه می‌تواند بر درآمد ارزی یک کشور اثر بگذارد؟ از بی‌تی‌اس تا سهم فراموش‌شده فرهنگ ایرانی ژوبین صفاری فاصله عمیق با درد مردم سخنگوی دولت در نشست خبری دلایل پشت پرده گرانی‌ها را توضیح داد گرانی به ارث رسیده از گذشته وضعیت بازار مسکن همچنان مبهم است پیش فروش یا جیب بُری؟ وزیر اقتصاد تشریح کرد حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ همه چیز درباره باشگاه بدنسازی لاکچری خبرساز! از شهریه ۳۲۰ میلیونی تا سرو خاویار آیا شریف یخ روابط بین هند و پاکستان را آب می‌کند؟ جامو و کشمیر؛ مساله اصلی دهلی‌نو و اسلام‌آباد انفجار در غرب کابل؛دست‌کم ۲۷دانش‌آموز در یک انفجار شهید شدند حمله به دانش در سرزمین خسته فرمانده کل سپاه در دیدار با امیر سرلشکر موسوی: دشمن از وحدت بین ارتش و سپاه بیمناک و عصبانی است راست گرایان افراطی جسور شدند راه دشوار ماکرون در صورت پیروزی در انتخابات فرانسه تحلیل شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان: بن‌بست در وین و ناآرامی در قدس دو دلیل آشکار شکست سیاست بایدن در خاورمیانه آموزش نادرست زبان فارسی در مدارس ما یونان، نفت‌کش روسیه را توقیف کرد با «اسکو» ‌تا ۱۴۰۲