آموزش نادرست زبان فارسی در مدارس ما

کیکاووس پورایوبی - آموزش زبان مادری در هر فرهنگ و تمدنی با مختصات خودش ارائه می‌گردد و بدیهی است با آموزش علوم تجربی و کاربردی تفاوت‌های اساسی دارد، زبان ملی با روح و روان در آمیخته می شود و در سیر تکاملی خود سوار بر بال فرشتگان با صدای صور اسرافیل بر شیپور شاعران و نویسندگان با قلم‌های زرین بر لوح کاغذ منقش می گردد ؛ انسان گنگ و لال چه شاهکاری را آفریده و همچنان در حال تجربه کردن است ، لاجرم باز بر آن بیشتر خواهد افزود و چاشنی تنوع آن را فزون تر خواهد ساخت.
به گمانم بسترهای تاریخ زبان فرهنگی است که پایه های تمدن‌ها را پی ریزی می کند و از دگر نوع خود جدا می سازد، اما ادغام و آمیزش زبان در بستر طغیان های عظیم جهانی با زبان های دیگر که چند زبانی را ترویج داده‌است، به قول فیلسوف بزرگ استاد شایگان: چند زبانی مستلزم همزیستی یا شناخت زبان های دیگر جهان نیست، بلکه نیازمند حضور زبان های دیگر جهان به هنگام کاربرد زبان خویش است.
ارزشمندی زبان فارسی ،سیر در آفاق و حضور در اقلیمی است که بزرگان و اندیش ورزان ما طی کرده و
می کنند و بر غنای این زبان از هر لحاظ افزوده‌اند


حماسی، رزمی، انسان مداری، صلح طلبی و وارستگی، آزادگی و آزادی خواهی از هیچ قلمی در بدترین روزگار بر زمین نیفتاده
اکنون این سوال پیش می آید در آموزش آن بر فرزندان خود این فرهیختگی چه جایگاهی دارد؟ چرا این اندازه آموزش آنرا سخت نموده ایم و با گماشتن و ساختن انواع پیچیده صنایع ادبی در دل دروس فارسی، همه افسون های جاودانه آن را به پای مشتی زنگ واره های بی حاصل فدا کرده ایم ، اصرار بر یادگیری و در واقع از بر کردن یک سری دشواری های پر مشقت که زود فراموش خواهد شد کجای دریای ادبیات ما را توصیف خواهد کرد؟ و چه چیزی به علم و دانش فرزندانمان خواهد افزود ؟ آیا آنان را نسبت به زبان مادری بیگانه و بیزار نخواهد ساخت؟ و فرار از زبان فارسی را ترویج نخواهد داد؟ این کار سنجیده است ؟ یا ندانسته؟
در هر حال اندیشمندان را حیلتی باید و تاملی!
آموزش صحیح نوشتن، کاربرد صحیح نکات دستوری و جمله بندی درست، بحث مهمی است اما این همه تاکید بر صنایع ادبی مانند مراعات نظیر، سجع، ترصیع و ... این موضوع را تداعی می کند بیشتر کار‌زاریست برای رونق بخشیدن به بازار مکاره کنکور و بهره مندی
عده‌ای از این میدان پرسود، فقط کافی است تورقی کنیم از پایه‌های ششم‌ابتدائی تا آخر متوسطه به کتاب های فارسی تا ببینیم فرزندانمان برای یادگیری زبان مادری، آرایه‌های ادبی و پیچیدگی‌های زبان فارسی با چه مشکلات بغرنجی دست و پنجه نرم می‌کنند و لاجرم یک سر در کتاب و یک گوشه چشمی به فضای مجازی و با نگاهی به اطلاعات والدین سعی در حفظ کردن آن را دارند.
این اختراعات کم سود زبان فارسی که با چاشنی های چند لایه اش کمتر جایگاهی در آینده آنان خواهد داشت، هنرها و رازهای زیبای درونی اش را بر ایشان پنهان خواهد نمود و بر تلخی آموزش آن خواهد افزود ؛ نمی گویم این نوشتار عاری از اشکال است و عین حقیقت می‌باشد ولی زیبایی یک نظم و شعر در درجه اول به متن و محتوا و حاصل پیامی است که بیان می‌شود، گرچه رعایت اوزان و نحوه نگارش و به رشته تحریر کشیدن متن به زیبایی آن می‌افزاید ولی هر چقدر دارای ترکیبات صناعی باشد اما فاقد پیام روشن و گویا، به ارزنی نمی ارزد.
دریای گوهر زبان فارسی که زاویه دید ما را نسبت به بزرگان ادب پارسی ممتاز نموده و اخلاص ما را به ایشان مضاعف ساخته، بخاطر پیام و سخنان جاودانه و جسورانه‌ای هست که در لابلای آثار خود به ارمغان گذاشته‌اند.
اکنون سوال این است این نوع آموزش و تعلیم زبان فارسی را تا چه اندازه اساتید و پیشکسوتان ما قبول دارند؟ آیا با آنان رایزنی صورت گرفته و نظرات و ارزیابی آنان خواسته می شود؟
به گمانم این صناعات و آرایه‌های دشوار و طاقت فرسا همانند اشباحی اند از واقعیت کلام بی روح که بر جسم فرزندان ما سنگینی می کنند و خیال آنان را سخت می آزارند.
شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است - آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش
سایر اخبار این روزنامه
صادرات فرهنگی چگونه می‌تواند بر درآمد ارزی یک کشور اثر بگذارد؟ از بی‌تی‌اس تا سهم فراموش‌شده فرهنگ ایرانی ژوبین صفاری فاصله عمیق با درد مردم سخنگوی دولت در نشست خبری دلایل پشت پرده گرانی‌ها را توضیح داد گرانی به ارث رسیده از گذشته وضعیت بازار مسکن همچنان مبهم است پیش فروش یا جیب بُری؟ وزیر اقتصاد تشریح کرد حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ همه چیز درباره باشگاه بدنسازی لاکچری خبرساز! از شهریه ۳۲۰ میلیونی تا سرو خاویار آیا شریف یخ روابط بین هند و پاکستان را آب می‌کند؟ جامو و کشمیر؛ مساله اصلی دهلی‌نو و اسلام‌آباد انفجار در غرب کابل؛دست‌کم ۲۷دانش‌آموز در یک انفجار شهید شدند حمله به دانش در سرزمین خسته فرمانده کل سپاه در دیدار با امیر سرلشکر موسوی: دشمن از وحدت بین ارتش و سپاه بیمناک و عصبانی است راست گرایان افراطی جسور شدند راه دشوار ماکرون در صورت پیروزی در انتخابات فرانسه تحلیل شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان: بن‌بست در وین و ناآرامی در قدس دو دلیل آشکار شکست سیاست بایدن در خاورمیانه آموزش نادرست زبان فارسی در مدارس ما یونان، نفت‌کش روسیه را توقیف کرد با «اسکو» ‌تا ۱۴۰۲