بیمه‌ها بین بیمار و بخش درمان نقشی بسیار بد بازی می‌کنند!

یک روز می‌باید این وضع پایان داده شود. راه آن را هم جهان سال‌هاست پیدا کرده است؛ بیمه‌ها باید بین بیمار و بخش درمان قرار گیرند و طرف‌حساب هردو باشند. مردم بیمه شوند و هیچ پولی به پزشک و بخش‌های درمانی ندهند و پزشکان و بیمارستان‌ها هم هزینه خود را از بیمه‌ها دریافت کنند. البته به‌موقع و با خوش‌حسابی و نه این روند ناامیدکننده بیمه‌ها در کشور ما.

ماجرای تعرفه‌های درمان و مناقشه‌ها بر سر تعیین آن آنقدر تکرار شده که به حکایتی نخ‌نما شده می‌ماند. تمام این مناقشه‌ها هم در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از پزشکان در نهایت ساز خودشان را می‌زنند و از قانون نانوشته تعرفه‌های شخصی تبعیت می‌کنند. بر این اساس است که وقتی بیمار می‌شوید و به مطلب پزشک مراجعه می‌کنید با قیمت‌های متفاوتی از ویزیت مواجه می‌شوید که پیش از مراجعه به پزشک باید بپردازید یا از ملاقات با دکتر مزبور صرفنظر کنید.
در این میان برخی از پزشکان هستند که با تعهد و وجدان کاری و اخلاقی، شرایط اقتصادی مردم را درک می‌کنند و ویزیتی حتی کمتر از نرخ مصوب دریافت می‌کنند و حتی در مواردی اگر بیمارشان از شرایط مالی مناسبی برخوردار نباشد، اصلاً از او ویزیت نمی‌گیرند، اما اغلب پزشکان اینگونه نیستند و گروهی از آن‌ها هم قوانین خاص خودشان را دارند و هر قدر دلشان بخواهد از بیمار پول می‌گیرند!


دلبخواهی؛ وجه مشترک تعرفه‌های پزشکی!
کافی است سری به مطب پزشکان بزنید تا دست‌تان بیاید ویزیت پزشکان تابع تعرفه‌های مصوب نیست و وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی هم به رغم آنکه می‌دانند پزشکان از تعرفه‌ها خودساخته تبعیت می‌کنند، اما با کنار گذاشتن نقش نظارتی به روی خودشان نمی‌آورند که این تعرفه‌ها قانونی نیست! این در حالی است که اینجا هم مانند ماجرای زیر‌میزی هیچ بیماری حاضر نمی‌شود با طرح شکایت از پزشکش، از ادامه روند درمان صرفنظر کند؛ حتی اگر پزشک ویزیتی بیشتر از میزان مصوب از او بگیرد یا حتی برای ادامه درمان زیر‌میزی طلب کند!
خانم حیدری بانوی سالمندی است که به خاطر مشکل پا درد و کمر درد و زانو مجبور است دائم به پزشک مراجعه کند و مبالغ متفاوتی از ویزیت را پرداخت کند. به گفته وی پزشک مغز و اعصابی که برای معالجه کمر درد و تنگی کانال نخاعش به او مراجعه می‌کند، ویزیتش ۸۰ هزار تومان است، اما متخصص زانویی که به او مراجعه کرده ۱۲۰ هزار تومان ویزیت می‌گیرد!
آقای علوی هم برای درمان مشکل کلیه‌هایش بیمار یک فوق تخصص اورولوژیست است و برای هر بار مراجعه ۱۰۰ هزار تومان ویزیت می‌دهد. خانم طاهری هم که برای بیماری چشمی‌اش تحت درمان پزشک متخصص چشم است، می‌گوید: «ظاهراً ویزیت دکتر ۱۲۰ هزار تومان است، اما وقتی مراجعه می‌کنید، چیزی نزدیک به یک میلیون باید پرداخت کنید، چراکه ویزیت اپتومتریست و تست‌هایی همچون تست میدان دید و مخارجی از این دست هم وجود دارد که من نمی‌دانم قیمت‌های مصوبش چقدر است.»
پولی که از جیب مردم می‌رود
هیچ‌کس نمی‌داند تعرفه‌های دقیق خدمات درمانی و ویزیت پزشکان چقدر است! هیچ‌کس برای مراجعه به پزشک، گرفتن یک عکس یا آزمایش یا حتی دارو به چند مرکز درمانی، داروخانه و پزشک مراجعه نمی‌کند تا قیمت بگیرد و قیمت‌ها را با هم مقایسه کند، اما تجربه همه ما نشان می‌دهد برای خدمتی مشابه مثلاً یک عکس فک و دندان در فاصله زمانی حداکثر یک ماهه با مراجعه به مراکز مختلف پول متفاوتی پرداخته‌ایم! اشکال اینجاست که نهاد‌های نظارتی یعنی وزارت بهداشت، نظام پزشکی و بیمه‌ها در این‌باره کوتاهی می‌کنند و نقش نظارتی‌شان را به درستی ایفا نمی‌کنند، چراکه منافعشان به خطر نمی‌افتد و این مردم هستند که باید بار افزایش تعرفه‌های دارو و درمان را به دوش بکشند!
بیمه‌هایی که پای کار نیستند
ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در خصوص رشد تعرفه‌های درمان و پولی که از جیب بیماران می‌رود می‌گوید: «پزشکان حاضر نیستند، بیماران ریالی از جیب پرداخت کنند، اما متأسفانه پوشش بیمه‌ای خدمات به اندازه‌ای نیست که رضایت بیمار و پزشک را به دنبال داشته‌باشد.»
خسرونیا با تأکید بر اینکه طبق قانون اساسی کشور، درمان رایگان است و بیمه‌ها وظیفه دارند خدمات مورد نیاز مردم را پوشش دهند، می‌افزاید: «بر اساس قانون بیمه همگانی، ۷۰درصد هزینه‌های بیماران را بیمه‌ها باید پرداخت کنند که در شرایط کنونی چنین چیزی را نمی‌بینیم.»
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تأکید می‌کند: «در حال حاضر وقتی بیمار به مطب می‌آید، ۸۰ درصد هزینه را از جیب پرداخت می‌کند و این مشکل متوجه بیمه‌ها است. این روند پرداخت هزینه‌های سلامت، ظلم به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است.»
چشم بستن روی بی‌قانونی
درست است تعرفه‌های نجومی پیشنهادی سازمان نظام پزشکی مصوب نشد، اما در نهایت برخی پزشکان نه بر اساس تعرفه‌های مصوب هیئت دولت که بر مبنای همان جدول منتشر شده‌ای که ویزیت پزشک عمومی را ۱۸۵ هزار تومان و متخصص را ۲۴۵ هزار تومان پیشنهاد داده‌بود، عمل خواهند کرد و بیمه‌هایی که، چون پولی از جیبشان نمی‌رود، این بی‌قانونی برایشان مهم نیست!