تقطیع فیلم برای تخریب ظریف!

آرمان: این‌روزها مخالفان و منتقدان دولت بدون توجه به واقعیت‌های موجود، از هر ابزاری برای هجمه به تیم دیپلماتیک کشور استفاده می‌کنند. وزیر امورخارجه کشورمان هفته پیش با دعوت مقامات بلندپایه اروپایی تهران را به مقصد قاره سبز ترک کرد. دیدار ظریف از برلین، پاریس و رم، ضمن آنکه قدرت دیپلماتیک و افزایش توان چانه‌زنی ایران در عرصه جهانی را به رخ کشید، نشان داد ایران برای کشورهای اروپایی به عنوان یک بازیگر استراتژیک و مهم محسوب می‌شود. اما در این میان مخالفان و منتقدان داخلی حکومت به جای تمرکز بر دستاوردهای مثبت این دیدار، بر دستگاه‌های رسانه‌ای خود برای هجمه به محمدجواد ظریف و وارونه‌سازی واقعیت‌ها در عرصه دیپلماتیک تمرکز کرده‌اند. منتقدان با انتشار ویدئویی تقطیع‌شده از دیدار وزرای خارجه ایران و فرانسه که در آن ژان‌ایو لودریان ظاهرا حاضر به دست دادن با ظریف نیست، در حالی‌که ظریف دست خود را به سمت همتای فرانسوی خود دراز می‌کند و لودریان بی‌توجه به راه خود ادامه می‌دهد، و این نیز در عرف دیپلماتیک توهین بزرگی محسوب می‌شود، بار دیگر می‌خواستند شیرینی دستاوردهای سفر اروپایی ظریف را برای ملت ایران تلخ کنند. اما در عرض چند ساعت ورق‌ بازی با انتشار ویدئوی اصلی توسط وزیرخارجه به ضرر منتقدان بازگشت. محمدجواد ظریف در اینستاگرام خود با انتشار ویدئویی کوتاه از خداحافظی وزیرخارجه فرانسه با او، توضیحاتی را در مورد حواشی ایجادشده در این ارتباط ارائه کرد. وزیرخارجه ایران در پایین این ویدئو نوشت: «وزیر خارجه فرانسه از خداحافظی و دست دادن دم در اتاقش امتناع می‌کند تا به احترام ایران، وزیرخارجه‌اش را تا پلکان خروجی وزارت‌خارجه این کشور بدرقه کند.» او افزود: «واقعا باعث تاسف است که گروهی برای منافع کوتاه‌مدت جناحی حاضرند با دروغگویی و تقطیع نوار ویدئویی، غرور و عزت مردم ایران را به تمسخر بگیرند و ادعا کنند به وزیرخارجه مردم بزرگ ایران توهین شده است.» این دیپلمات عالی‌رتبه ایران در ادامه نوشت: «این‌روزها به‌طور ویژه و به بهانه‌های مختلف و بی‌مایه، مورد مهرورزی دوستان قرار گرفته‌ام، ولی بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم/ تا سختی کمان شما نیز بگذرد.»
نادیده انگاشتن منافع ملی
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با آرمان گفت: «برخی جریان‌ها و رسانه‌های تخریبگر تنها به فکر نشان دادن جلوه‌ای منفی از دولت و دستاوردهای آن هستند. این اقدام شکستن غرور سیاستمداران عرصه خارجی و نادیده انگاشتن منافع ملی کشور بود.» دکتر حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی ایران دارای شان و جایگاه دیپلماتیکی بالایی در دنیای امروز است. تیم دیپلماتیک کشور به رهبری ظریف در چهار سال گذشته برای این بهبود جایگاه و بازگشت پیروزمندانه ایران به عرصه جهانی نقش مهمی داشته است، استقبال گسترده از وزیرخارجه کشورمان در پایتخت‌های اروپایی نیز موید این واقعیت است. اما دسته‌ای منافع خود را در ضدیت و تقابل با منافع ملی کشور ترسیم و تعریف خواهند کرد. باید به لحاظ قانونی و حقوقی برای پایان دادن به این‌گونه اقدامات تلاش کرد.»
دروغ‌پردازی و دروغ‌سازی


سخنگوی وزارت‌خارجه نیز در این ارتباط گفت: «این فیلم مربوط به بعد از اتمام دیدار آقای ظریف با همتای فرانسوی‌اش است. آقای ظریف از آقای لودریان می‌خواهد که دست دهد، اما او می‌گوید تا ماشین شما را همراهی می‌کنم و آنجا بود که به گرمی دست آقای ظریف را فشرد و او را بدرقه کرد. ضمن آنکه لودریان به هنگام ورود آقای ظریف هم تا پای ماشین آمده بود و پس از احترام گارد ویژه، همتای ایرانی خود را به سمت اتاق ملاقات راهنمایی کرد.» بهرام قاسمی ‌افزود: «در هنگام ورود آقای ظریف برای انجام این دیدار، وزیر امورخارجه فرانسه استقبال گرمی از ایشان می‌کند و با وزیر امورخارجه دست می‌دهد که عکس آن در رسانه‌ها نیز منتشر شده است.» او با بیان اینکه در این دیدار وزیرخارجه فرانسه استقبال عزتمندانه‌ای از آقای ظریف انجام می‌دهد، ‌ابراز کرد: «از بعد خوشبینانه اقدام کسانی که چنین اخبار و تحلیل‌هایی را منتشر می‌کنند ناشی از عدم آگاهی آنها به مسائل پروتکل و تشریفاتی عرصه دیپلماسی است. در حالت بدبینانه نیز باید گفت که بدخواهان غرور و عزت ملت ایران تلاش دارند اقدام مثبتی که صورت می‌گیرد را به شکل دیگر و وارونه جلوه دهند. آنها تلاش می‌کنند به جای افزایش امید و دلگرمی در بین مردم و نشان دادن استقبال گرم از وزیر امورخارجه کشورمان که نماینده ملت ایران در عرصه‌ی بین‌المللی است حقایق را برعکس ارائه کنند تا در بین مردم ناامیدی ایجاد کنند، در حالی‌که آنها باید بدانند واقعیت، خود را نشان می‌دهد و پنهان نمی‌ماند.» سخنگوی وزارت‌خارجه با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای اختلافات سیاسی و دعواها و رقابت‌های جناحی را وارد عرصه سیاست خارجی کشور می‌کنند، تصریح کرد: «سیاست خارجی در تمام کشورها مقوله‌ای جدا از دیگر موضوعات است و در زمان انتخابات به‌طور معمول احزاب خیلی وارد حوزه سیاست خارجی نمی‌شوند، چراکه این حوزه در چارچوب امنیت و منافع ملی آن کشورها محسوب می‌شود.» این دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: «اما متاسفانه در ایران به‌رغم اینکه موضوع سیاست‌خارجی از جایگاه خاصی برخوردار است، عده‌ای در راستای مسائل جناحی خود آن را به کف خیابان‌ها می‌آورند و با دروغ‌پردازی و دروغ‌سازی آن را تبدیل به اهرم فشار علیه دولت و دستگاه سیاست خارجی کشور می‌کنند.» قاسمی با اشاره به برخی نامهربانی‌هایی که نسبت به مسائل کلان کشور و افرادی که در راستای منافع ملی کشور تلاش می‌کنند، ازجمله وزیر امورخارجه گفت: «این‌گونه رفتارها با اخلاق انسانی و فرهنگ ایرانی‌اسلامی سازگار نیست.»