كابينه تغيير و اميد

آرمان: شاید مهم‌ترین مطالبه‌ای که در حال حاضر از رئیس جمهور می‌شود، بحث تغییر و تحویل در کابینه جدید نسبت به دولت یازدهم است، چرا که هر مطالبه‌ و خواسته‌ای که از روحانی وجود داشته باشد، باید از مجرای کابینه او رد شود و اگر هیات وزرا و معاونان او نتوانند این مطالبات را پاسخ دهند، با مشکلاتی همراه می‌شویم. انتقاداتی به افرادی که در دولت یازدهم با روحانی همکاری داشتند، مطرح است. مطالباتی مانند چابک‌سازی، جوانگرایی، استفاده از بانوان، انتخاب افراد مشورت‌پذیر و... نیز در راستای همان نقدهایی است که نسبت به برخی چهره‌ها در دولت یازدهم صورت می‌گیرد. مردم نیز در ایام انتخابات از روحانی درخواست کردند این تغییرات را در دولت دوازدهم خود ایجاد کند. رئیس‌جمهور منتخب که با رأی 24‌میلیون نفر موفق شد با قاطعیت در انتخابات پیروز شود، اکنون باید به درخواست‌هایی که پیش از انتخابات از او می‌شد، پاسخ دهد تا اعتماد مردم و حامیان خود را جلب کند. از سوی دیگر، مسئولان کشور نیز از شیخ دیپلمات انتظار دارند او در بحث انتخاب کابینه از صاحبنظران و افراد باتجربه نیز مشورت بگیرد؛ هرچند رئیس‌جمهور است که در پایان تصمیم می‌گیرد که چه افرادی متناسب با برنامه‌ها و تاکتیک‌های او برای اداره دولت هستند و فراکسیون امید که اثرگذارترین فراکسیون و متشکل از شخصیت‌های با تجربه است، کمک خوبی برای روحانی در چینش کابینه مطلوب خواهد بود. طی روزهای گذشته نیز 2000 استاد دانشگاه طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او درخواست کردند تا چهره‌هایی مانند فرجی‌دانا و جعفر توفیقی به‌عنوان وزیر علوم انتخاب شوند. حسن روحانی در حاشیه اجلاس سران سه قوه در جمع خبرنگاران در همین خصوص صحبت کرد. او با بیان اینکه قطعا اعضای کابینه در مسیر جوانگرایی انتخاب خواهند شد، گفت: در تعامل با صاحبنظران، وزرا و کارشناسان برای تعیین کابینه در حال مشورت هستیم که یکی از کارهای سخت بعد از انتخابات همین تعیین کابینه است. برای هماهنگ کردن امور در کشور نیازمند همکاری بیشتر هستیم، مجلس هم باید بتواند در این راستا به دولت کمک کند. دولت دوازدهم باید دارای کابینه‌ای باشد که بتواند کارآمدی بیشتری برای تحقق اهداف دولت داشته باشد.
لاریجانی:کابینه جدید باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط
طبق قانون، انتخاب کابینه جدید، مشروط به تایید مجلس است. یکی از مشکلاتی که روحانی در انتخاب کابینه دولت یازدهم پیش ‌رو داشت، مجلس نهم بود که به دلیل ناهمسویی و برخوردهای جناحی مجلس اصولگرای نهم، انتخاب کابینه بسیار دشوار بود و شاید به همین دلیل بود که مشکلاتی را بر سرراه دولت به‌وجود آورد. اما مجلس دهم شرایط دیگری دارد. حماسه هفتم اسفند سال 94 مجلسی معتدل را بر سر کار آورد و اکنون پیش‌بینی می‌شود که روحانی با دست بسیار بازتری می‌تواند کابینه کارآمد و همسویی را معرفی کند. علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم نیز در همین خصوص دو نکته را یادآورد شد. او با تاکید بر اینکه باید حواشی را کاهش دهیم و همه باید مسئول باشیم، گفت: در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها باید تلاش کنیم این حواشی کاهش پیدا کند. نکته دوم کابینه جدید است. قانون برنامه وجود دارد؛ هدف هم روشن است که اقتصاد مساله اصلی است، اما افراد کارآمد باید زیر بار این بروند. کابینه آینده باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط. لاریجانی یادآور شد: درباره کابینه در بعضی رسانه‌ها سهمیه‌خواهی مطرح است. این غلط است؛ هر فرد کارآمدی باید مورد حمایت باشد. من در یکی از رسانه‌ها دیدم گفتند این انتخابات یک رفراندوم برای کشور بود. همین حرف‌ها حساسیت ایجاد می‌کند؛ چرا خلاف می‌گویید؟ انتخابات رفراندوم نبود. لذا کابینه آینده می‌تواند چراغ راهنمایی برای مشکلات باشد. او با بیان اینکه معیار اصلی رئیس‌جمهور در انتخاب کابینه باید انقلابی بودن و کارآمدی باشد، گفت: نکته سوم هماهنگی میان قول و بخش‌های بحرانی کشور است که بدون هماهنگی ممکن نیست؛ ما امروز بیش از گذشته نیاز به هماهنگی داریم. مدیرکل دادگستری و استاندار باید با هم نشست داشته باشند و هم‌تحلیل و هم‌راستا شوند.
احتمال حضور برخی نمایندگان مجلس در کابینه جدید


فراکسیون‌های مجلس نیز توجه ویژه‌ای به بحث کابینه دولت دوازدهم داشته‌اند و علاوه بر فراکسیون امید، فراکسیون مستقلین نیز بحث‌هایی را درباره کابینه جدید آقای روحانی داشته است. جعفرزاده ایمن‌آبادی، سخنگوی این فراکسیون، با تاکید بر لزوم جوانگرایی در تشکیل کابینه دوازدهم گفت: «تاکید آقای روحانی مبنی بر کاهش میانگین سن کابینه تا حدود ۵سال، اقدام و رویه خوبی است. همچنین باید با رویکرد تخصص‌گرایانه در راستای تشکیل کابینه اقدام شود. متاسفانه در دولت فعلی افرادی را در بعضی سازمان‌ها و نهاد‌ها داشتیم که حتی یک روز سابقه مدیریت در آن را نداشتند.» همچنین گفته می‌شود که این فراکسیون به دنبال جمع‌آوری شاخص‌هایی برای وزرای جدید دولت است تا بتوانند در مراسم رأی اعتماد، از این شاخص‌ها استفاده کنند و دولت را در کارآمدی کابینه جدید یاری دهند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «ازمدتی پیش کمیته‌ها ماموریت یافتند که نسبت به بررسی الزامات تشکیل کابینه گزارش‌هایی تهیه، و حدود انتظارات از دولت دوازدهم را تعیین کنند و در جلسه امروز صبح (یکشنبه) نیز قرار است این گزارش‌ها و نقطه‌نظرات دیگر اعضای شورای مرکزی مورد ارزیابی قرار گیرد.» همچنین بحث دیگری که در این میان مطرح شده است، حضور برخی نمایندگان در هیات وزیران است که ایمن‌آبادی در این خصوص معتقد است:‌ »مهم این است که این وضعیت برای چه کسی و کدام نماینده باشد. قطعا نمایندگانی داریم که انصافا می‌توانند در دولت موثر باشند و نمی‌توان به‌صرف نماینده بودن بگوییم که نباید وارد کابینه شوند و در عین حال، نمایندگانی نیز هستند که حضورشان در مجلس اولویت‌دارد و نیز نمایندگانی هستند که فارغ از اولویت حضورشان در مجلس، اینکه وارد دولت شوند، چندان به صلاح نیست.»