در انتظار قطار بهشت!

کاندیداهای شهرداری تهران چهارشنبه معرفی می‌شوند
در انتظار قطار بهشت!
آرمان- احسان اسقایی: یک عضو شورای شهر به «آرمان» خبر داد که روز چهارشنبه کاندیداهای شهرداری تهران معرفی می‌شود. اداره شهر تهران بر اساس اولویت‌های استراتژیک و تشخیص اولویت‌ها برای کاهش بحران‌های شهری، زیست‌محیطی و اجتماعی به مدیری باتجربه، دارای قدرت ‌هماهنگی و همراه با دولت نیاز دارد تا بتواند خون تازه‌ای به رگ‌های شهر تهران تزریق کند و تحولی عمیق در ساختار غیرشفاف شهرداری به وجود آورد. از این رو کاستن مدیریت شهر تهران به مقامی سیاسی که تنها از این پست به‌عنوان سکوی پرش برای رسیدن به پاستور نگاه می‌کند، نگاهی سطحی، غیرپاسخگو و نمایشی به شهر تهران است. بدین معنا، مناسب‌ترین گزینه‌ برای شهرداری تهران ضمن داشتن مولفه‌های سیاسی باید متعهد به عدم استفاده ابزاری از این پست برای مطامع شخصی، جناحی و گروهی باشد تا اولا خود را ملزم به پاسخگویی دقیق به شورای شهر دانسته و درثانی از انجام پروژه‌های نمایشی اجتناب کند. شهر تهران بیش از نیاز به یک شهردار نیازمند مدیران شهری باتجربه و کارآمد است، زیرا یک تیم مدیریتی در شهرداری تهران که از هماهنگی برخوردارند، می‌تواند بسیاری از بحران‌های تهران را به سطح مشکل تقلیل داده و برخی از مشکلات را در مسیر حل قرار دهد.
رقابت جناحی و انتخابات شورای شهر


هرچند گرایش‌های حزبی در سنجش نامزدهای شورای شهر تهران توسط شورای عالی اصلاحات تاثیر چندانی نداشت، اما با توجه به منتسب بودن گزینه‌های شورای شهر به احزاب اصلاح‌طلب، لاجرم لیستی از گزینه‌های حزبی در انتخابات پنجم ارائه شد، به نحوی که حزب کارگزاران سازندگی و احزاب نزدیک به این حزب شناخته‌شده، حزب اتحاد و احزاب نزدیک به این حزب به همراه گرایش فکری خاصی در حزب اعتماد ملی بخش غالبی از لیست 21‌نفره شورای شهر تهران را به خود اختصاص دادند. روز گذشته الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در توئیتر خود با اشاره به گزینه‌های شهرداری تهران نوشت: «مهندس افشانى استاندار فارس، محسن مهرعلیزاده، حسین مرعشى، محمود حجتى و رضا اردکانیان، گزینه‌هاى شهردارى تهران هستند.» ازسوی دیگر چندان بیراه نیست که اگر اعلام شود انتخاب شهردار، به رقابت بین این سه حزب اصلاح‌طلب تبدیل شده است. حجتی، مرعشی، افشانی از گزینه‌های کارگزاران، اتحاد و اعتماد ملی هستند. البته برخی از محسن مهرعلیزاده و رضا اردکانی هم به‌عنوان گزینه‌های مطلوب برای شهرداری تهران نام می‌برند و برخی هم هستند که اصرار به سپردن کلید بهشت به حناچی دارند. ناگفته نماند گزینه مطرح دیگر محسن صفایی فراهانی است.
«حجتی» بهشت‌نشین می‌شود؟
ادعایی وجود دارد که بر مبنای آن محمود حجتی توانسته نظر مساعد اعضای دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی را به خود جلب کند. البته از سوی دیگر گفته می‌شود که او از گزینه‌های روحانی برای وزارت کشاورزی دولت دوازدهم است، اما اگر تمایل جناح اصلاح‌طلب به شهردار شدن او افزایش پیدا کند، شاید عطای حضور در دولت را به لقایش ببخشد. روز گذشته برخی رسانه‌ها به انتشار خبری توام با شیطنت رسانه‌ای پرداختند. آنها مدعی عدم تمایل حجتی برای حضور در بهشت و پاستور به دلیل مشکل قلبی شدند. این شایعه در حالی منتشر شد که یک منبع مطلع به «آرمان» گفت: «حجتی مشکل قلبی جدی ندارد وعدم تمایل او به حضور در شهرداری تهران تنها شانتاژ و خبر‌سازی برخی از رسانه‌هاست.» وی از قطعی بودن حجتی به‌عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌های شهرداری تهران خبر داد. به نظر می‌رسد از هم‌اکنون تا شروع مراحل انتخاب شهردار تهران در شورای شهر باید شاهد خبرسازی‌های مختلف از سوی برخی از رسانه‌ها بود. همچنین این احتمال وجود دارد که رسانه‌های دلواپس نیز در روز‌های آینده به منظور اخلال در تصمیم‌گیری اعضای شورای شهر پنجم بر قدرت این شایعات افزوده تا بتوانند نوعی سردرگمی را در جریان اصلاحات برای انتخاب شهردار ایجاد کنند.
الهه کولایی؛ گزینه‌ای متفاوت
حضور زنان در مجامع سیاسی و تاکید فراوان عناصر سیاسی تاثیرگذار اصلاح‌طلب بر جایگاه واقعی آنها در مناصب مختلف سیاسی، اجتماعی و مدیریتی، همچنین سهم قابل توجه زنان در شورای شهر پنجم و حضور تحول‌خواهان در شورای شهر تهران موجب شده این روزها خبرهای متفاوتی از انتخاب یک شهردار زن منتشر شود. از معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی و الهه‌کولایی نیز به‌عنوان گزینه‌های زن شهرداری تهران یاد می‌شود؛ هرچند احتمال دارد که مولاوردی و ابتکار در دولت باقی بمانند. بنابراین توجهات به سمت کولایی می‌رود تا شاید در روز‌های آینده نام او به‌عنوان اولین زن شهردار تهران ثبت شود. کولایی گزینه‌ای است که در صورت عدم تمایل حجتی به فهرست گزینه‌های اصلی شهرداری تهران می‌پیوندد، زیرا از حمایت حزب اتحاد، به‌عنوان حزبی که بیشترین عضو را در شورای پنجم دارد، برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه نزدیکی و ائتلاف دو حزب اتحاد و کارگزاران سازندگی در سنوات مختلف موجب تقویت مدیریت شهری کولایی خواهد شد. کولایی مدیر، استاد دانشگاه و پژوهشگر است که می‌تواننژد هماهنگی خوبی بین مدیران شهردای تهران به واسطه اقتدار مدیریتی خود ایجاد کند؛ حال باید در انتظار بود که آیا نام او به‌عنوان گزینه اصلی برای حضور در بهشت مطرح خواهد شد؟
در نهایت..
هفته‌های آتی پر از خبر‌های رسانه‌ای در مورد شهرداری تهران خواهد بود؛ خبر‌های حساسی که می‌تواند واکنش اصلاح‌طلبان و همچنین اصولگرایان را با خود همراه داشته باشد، اما در انتها و بعد از انتخاب شهردار، همه بر عملکرد اصلاح‌طلبان در شهرداری تهران متمرکز خواهد شد. از یک سو اصولگرایان ایرادات جدی به آنها خواهند گرفت و از طرف دیگر اصلاح‌طلبان توقعات فراوانی از آنها خواهند داشت. در اینجا شفافیت در مواضع و در جریان قرار دادن مردم درباره مشکلات شهر تهران و نیت اصلاح‌طلبانه برای حل آنها موجب همراهی شهروندان با نمایندگان شورا خواهد شد.