30 درصد قاچاق از مبادی رسمی کشور وارد می‌شود

بهناز قاسمی

به صراحت اعلام مي‌كنيم كه به هيچ يقه‌سفيد قاچاقچي رحم نمي‌كنيم و با احدي در اين مورد تعارف نداريم و دستگاه‌هاي مذكور مانند وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي حق و اجازه آن را ندارند كه در اين زمينه مماشات كنند و براي دولت و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز قاچاقچي يقه سفيد با ديگر قاچاقچيان هيچ تفاوتي ندارد.
سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران آمار قاچاق را 6/12 ميليارد دلار اعلام كرد هرچند نمايندگان مجلس اين ارقام را صحيح نمي‌دانند و معتقدند كه بايد در تحقيق و تفحص مجلس آمار مورد بررسي دقيق قرار گيرد.  قاسم خورشيدي در سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبري براي تشكيل ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه اين تلقي كه در قاچاق سازمان يافته حتماً يك دستگاه دولتي در آن دخيل است، غلط است، افزود: اما اينكه بگوييم هيچ قاچاقي با تباني دستگاه‌هاي مستقر در مرز انجام نمي‌شود هم درست نيست، كما‌اينكه در سال گذشته تعدادي از اين افراد دستگير شدند.


وي افزود: ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرده است به هيچ قاچاقچي يقه سفيدي رحم نشود و وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي موظف به برخورد با اين افراد است و هيچ كدام اجازه اغماض ندارند. تا اين لحظه نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات هيچ گزارشي مبني بر اينكه قاچاقي توسط افراد يقه سفيد صورت گرفته به ما نداده‌اند و چنين چيزي هم در كشور وجود ندارد و اگر مماشاتي از سوي وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي در اين مورد انجام شود، حتماً با آنها برخورد مي‌شود.
وي به برآورد قاچاق در سال 95 اشاره كرد و گفت: در اين سال حجم كالاي قاچاق از ۲۵ ميليارد دلار به 6/12 ميليارد دلار كاهش يافته است و پوشاك در سال 95 با 5/2 ميليارد دلار، بالاترين ميزان قاچاق را داشته است.
وي افزود: قاچاق مجموعه طلا اعم از شمش طلا و مصنوعات طلا، لوازم آرايشي و بهداشتي و بعد از آن هم لوازم خانگي بيشترين حجم واردات كالاي قاچاق به كشور را دارند و تلفن همراه با 625 ميليون دلار رتبه پنجم واردات قاچاق كالا را به خود اختصاص داده است.  سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه قانون هيچ معافيتي تحت عنوان واردات كوله‌بري ندارد، گفت: واردات كوله‌بري كارگروه براساس كارگروه ويژه‌اي كه در وزارت كشور دارد، حداكثر مجاز است 2/1 ميليارد دلار از اين طريق كالا وارد كشور کند، در حالي كه در سال 95 بدون كوچكترين نظارت بهداشتي، قرنطينه‌اي و استاندارد 6/3 ميليارد دلار از اين طريق كالا به كشور وارد شده است.
وي بيان داشت: از طريق واردات ملواني هم حداكثر 400 ميليون دلار بايد كالا به كشور وارد شود، ولي براساس برآورد ستاد مركزي مبارزه قاچاق كالا و ارز3/2 ميليارد دلار از اين طريق كالا به كشور وارد شده كه وزارت صنعت اين رقم را قبول ندارد و معتقد است از اين طريق حداقل 5 ميليارد دلار كالا به كشور وارد مي‌شود.  خورشيدي گفت: براساس آمار اداره گذرنامه، سال گذشته بيش از 5/9 ميليون نفر مسافر وارد كشور شده است كه اين مسافران براي يك بار در سال مجاز هستند 80 دلار كالا به كشور وارد كنند و بنابر قانون، حداكثر معافيت، واردات از اين طريق يك ميليارد دلار است كه عملاً در سال گذشته 8/3 ميليارد دلار از طريق مسافري كالا به كشور وارد شده است.
   ۳۰ درصد قاچاق از مبادي رسميخورشيدي افزود: در مجموع از طريق معافيت‌ها سال گذشته 9 ميليارد و 600 ميليون دلار كالا به كشور وارد شده كه اگر قرار بود براساس معافيت‌ها حداكثر 3 ميليارد و 700 ميليون دلار كالا به كشور وارد شود، بيش از 6 ميليارد دلار آن قاچاق بوده است.
وي افزود: بنابراين 30 درصد از 6/12 ميليارد دلار قاچاق كشور از مبادي رسمي وارد كشور مي‌شود.
سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به شاخص‌هاي موفقيت ستاد در مبارزه با قاچاق كالا بيان داشت: اولين شاخص كاهش حجم قاچاق است كه حجم كالاي قاچاق در سال 95 نسبت به سال 92 حدود 50 درصد كاهش يافته است.  وي دومين شاخص را ميزان كشفيات كالاي قاچاق عنوان كرد و گفت: در سال 92 از مجموع قاچاق وارد شده به كشور حداكثر يك درصد يعني 900 ميليارد تومان كشف شده بود كه اين رقم در سال 95 به 14 هزار و 600 ميليارد تومان يعني 32 درصد مجموع قاچاق وارد شده افزايش يافته است.
خورشيدي به شاخص سوم كاهش حجم ستاد اشاره كرد و گفت: در سال 92 مجموع جرايمي كه احكام محكوميت آن صادر شده بود 3 درصد بوده كه اين رقم در سال 95 به 28 درصد افزايش يافته است.
وي همچنين بيان داشت: نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته در مجموع بيش از هزار و 100 باند قاچاق كالا و سازمان يافته را در كشور متلاشي كرد كه نسبت به سال 94، 90 درصد رشد داشته است.  سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بيان داشت: مجموعه كشفيات قاچاق وزارت اطلاعات در 99 پرونده در سال 95، 10 هزار و 370 ميليارد تومان بوده در حالي كه مجموعه كشفيات قاچاق وزارت اطلاعات در سال 92، 100 ميليارد تومان بوده است.  وي اظهار داشت: مجموعه پرونده‌هايي كه در ارتباط با قاچاق كالا در تعزيرات حكومتي و قوه قضائيه در سال 92 تشكيل شده 88 هزار پرونده و در سال 95 تعداد اين پرونده‌ها به 103 هزار افزايش يافته است.
خورشيدي افزود: مجموعه پرونده‌هاي قاچاق كلان و سازمان يافته در سال 1392 هزار و 750 پرونده و در سال 95 به 3 هزار و 600 پرونده افزايش يافته است.
   كوتاهي در امحاي كالاي مكشوفه متوجه سازمان اموال تمليكي استسخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه قانون در ارتباط مجموعه كالاهاي مكشوفه روشن است و دستورالعمل لازم در اين مورد به تصويب ستاد رسيده و به دستگاه‌هاي متولي ابلاغ شده است، گفت: هر گونه كوتاهي در امحاي كالاهاي مكشوفه متوجه سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي است.
خورشيدي با بيان اينكه ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز از روند اجراي دستورالعمل‌هاي امحا يا فروش به شرط صادرات كالاهاي مكشوفه قاچاق كه در اختيار سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي است گلايه‌مند است، گفت: اين گلايه را به سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي اعلام كرده‌ايم و اميدواريم سازمان اموال تمليكي نسبت به اين موضوع اهتمام بيشتري داشته باشد و در آينده نزديك شاهد خالي شدن انبارها از كالاهاي مكشوفه قاچاق كه تعيين تكليف شده‌اند، توسط سازمان اموال تمليكي باشيم.
وي گفت: البته در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 360 درصد رشد امحاي كالاي قاچاق را شاهد بوده‌ايم، اما فكر مي‌كنيم كه سازمان اموال تمليكي هنوز در اين مورد عقب‌ماندگي دارد و بايد تعجيل كند.
سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه هزينه قاچاق كالا براي واردكنندگان 3 تا 5 درصد افزايش يافته است، گفت: طرح رجيستري موبايل بايد به اجرا درآيد و يكي از راه‌هاي مبارزه با قاچاق در اين حوزه است.
خورشيدي با بيان اينكه افزايش توليد داخلي برخي محصولات هم در راستاي مبارزه ريشه‌اي با قاچاق انجام مي‌شود، گفت: در حوزه كالاهاي دخاني توليد از 20 ميليارد نخ در سال 92 به 45 ميليارد نخ در سال 95 افزايش يافته و بدين ترتيب 85 درصد از كالاهاي دخاني در داخل توليد مي‌شود.
وي با تأكيد بر اينكه سطح عرضه يكي از جدي‌ترين و حساس‌ترين حلقه‌هاي زنجيره مبارزه با قاچاق كالا است، بيان كرد: در سال 95 رصد كشفيات در سطح عرضه نسبت به سال 94، 12 برابر بوده است به طوري كه كشفيات كالاي قاچاق در سال 94 رقم 20 ميليارد تومان بوده و در سال 95 اين رقم به 266 ميليارد تومان افزايش يافته است.