سرگردانی خانواده‌های بی‌سرپرست و کودکان یتیم، در اطراف آوار فساد

آرمان ملی- منیره چگینی: ابعاد فاجعه متروپل آبادان با گذشت 10 روز، یکی پس از دیگری نمایان می‌شود. تا روز گذشته (چهارشنبه) تعداد جانباختگان بی‌گناه این حادثه به ۳۷ نفر رسید و تعداد زیادی از زنان بی‌سرپرست و کودکان یتیم شدند. در این شرایط مردم عصبانی، هر روز به‌دنبال احقاق حق خود هستند و با وجود اینکه سران سه قوه کشور دستور پیگیری و محاکمه همه افرادی را داده‌اند که در این حادثه که حالا با ابعاد آسیب‌زای آن به فاجعه تبدیل شده، اقداماتی را نظیر به آتش کشیدن مغازه مالک متروپل و... انجام می‌دهند. با وجود حجم بالاي آوار، هنوز مردم در زير آوار به‌دنبال اجساد عزيزانشان مي‌گردند و در اين ميان تعداد زيادي از افراد زير آوار رانت و فساد اداري، مدفون هستند. هنوز آمار دقيقي از تعداد اجساد زير آوار وجود ندارد، اما مسئولان مي‌گويند حدود 35 جسد ديگر زير آوار متروپل مدفون هستند. بسياري از افرادي که در اين حادثه کشته شدند، افرادي از طبقه کارگر و ضعيف جامعه بودند. تعداد زيادي کارگر و افراد خدماتي که در ساختمان مشغول ساخت و ساز بودند، در يک لحظه جانشان را از دست دادند و با گذشت چند روز خانواده‌هاي آنها که حقوق بخور و نميري داشتند، به‌عنوان خانوار تحت پوشش و نيازمند تبديل شدند. طبق بررسي‌هاي صورت گرفته فقط در جزيره مينو بيش از 12 فوتي اعلام شده، که همه آنها نيز کارگر بوده و طبق بررسي‌هاي ميداني فقط در 4خانواده بيش از 10 بچه يتيم باقي مانده است که اگر فکر به حال آنها و زنان سرپرست خانوار نشود مشکلات و آسيب‌هاي زيادي را در آينده خواهند داشت. در اين ميان مشاور رئيس سازمان بهزيستي درباره اين مساله که حادثه متروپل باعث آسيب‌هايي به خانواده کارگران شده، گفته است: «تا کنون حدود 20 زن را ما شناسايي کرده‌ايم. گام اول ما با همکاري فرمانداري و مسئول امور زنان وزارت کشور صورت گرفت و تمام ليست افراد به سرعت جمع آوري شد. حجت‌الاسلام محمدتقي وکيل پور در ادامه صحبت‌هايش اعلام کرد: دسته بندي‌هايي نيز بعد از اين حادثه صورت گرفت که تا هر فرد تکليفش مشخص باشد. براي مثال اگر فردي معلوم شده است زيرچتر حمايتي بهزيستي رفته و همچنين اگر زني همسرش را از دست داده است آن را زير مجموعه کميته امداد و بهزيستي برده‌ايم.بچه‌هاي ما از حاشيه متروپل گرفته تا ساير نقاط استان خدمات روانشناسي را ارائه مي‌دهند و يکي از کارهاي جدي ما تا کنون اين بوده است که اگر اين خانواده‌ها مشکل جدي داشته‌اند آن را به سرعت مرتفع کنيم براي مثال خانواده‌اي کولر نداشتند و به همين دليل امکان عزاداري براي آنها وجود نداشت که 24 ميليون تومان پرداخت کرديم و يک کولر گازي براي اين خانواده خريداري کرديم.
مردم براي کمک به بهزيستي پاي کار بيايند
حجت‌الاسلام والمسلمين تقي پور در پايان با تاکيد بر اين مساله که ما حتي در برگزاري مراسم ختم نيز کمک‌هايي را انجام داديم تصريح کرد: مردم عزيز نيز مي‌توانند کمک‌هاي خود را از وسايل معيشتي گرفته تا کولر، عروسک و... به بهزيستي استان خوزستان اهدا کنند تا به صورت مستقيم ما بتوانيم اين وسايل را به دست اين عزيزان برسانيم. همچنين مي‌توانند کمک‌هاي نقدي خود را از طريق روش‌هاي مختلف که در پوسترهاي آماده شده، انجام دهند. همچنين سردار مکي يازع از فعالان جهادي خوزستان درباره اين مساله که بهزيستي قرار است کمک‌هايي به خانواده‌هاي از دست رفتگان در حادثه متروپل انجام دهد، گفته است: بيشتر اين از دست رفتگان در حادثه تلخ متروپل کارگر بوده‌اند بنابراين حدود 80 درصد اين خانواده‌ها از نظر مالي مشکلات زيادي دارند و حدود 50 درصد آنها نيز مستاجر هستند که اگر کمکي به آنها صورت نگيرد در اجاره بهاي مسکن خود نيز مي‌مانند.
مردم همچنان عصباني هستند


طبق گفته راويان، بي‌قراري، ناراحتي و خشم شديدي در مردم ديده مي‌شد. برخي از مردم حتي به منزل نمي‌رفتند و همه وقت را در خيابان مي‌گذراندند، به گونه‌اي که در همه خيابان‌هاي مشرف به متروپل نشسته بودند؛ برخي شيون و زاري و برخي گله و شکايت مي‌کردند و بعضي ديگر به امدادگران کمک مي‌کردند. خانواده‌هايي که هنوز عزيزاني زير آوار دارند، بسيار تحت فشار رواني و منتظر هستند؛ به‌طور مثال مادري که فرزندش پنج شش روز زير آوار مانده بود، مي‌گفت: فرزندش ورزشکار است و هنوز اميد داشت که زنده از زير آوار خارج شود و تنها نگران اين بود که پسرش آسيب ديده باشد يعني شرايط رواني اين مادر به حدي رسيده که از فضاي واقعي دور شده است. اين اتفاق همه مردم آبادان را به گونه‌اي درگير کرده که ممکن است برخي از آنها دو سه ماه ديگر به حالت عادي برگردند اما ممکن است اين غم و تجربه دردناک منجر به اضطراب برخي ديگر شود که بايد، درمان شود.
کمک دولت به آسيب ديدگان
در همين حال گزارش‌هاي ارسالي از آبادان نشان مي‌دهد که به گفته برخي نيروهاي امدادرسان، موش‌هاي بزرگي در طبقات زيرين متروپل حضور دارند و بعد از تصاوير آبگرفتگي برخي گمانه‌زني‌ها و شايعات مبني بر صدمه رساندن موش‌ها بر اجساد وجود دارد. در حالي تعداد جانباختگان متروپل به 37 نفر رسيده که نيروهاي امدادي به زيرزمين اين ساختمان رسيدند و پزشکي قانوني جزئياتي از نحوه شناسايي عبدالباقي منتشر کرد. فيلم‌ها و گزارش‌هاي ارسالي نشان مي‌داد عده‌اي پس از آنکه چند روز پيش مغازه آجيل‌فروشي عبدالباقي را طعمه حريق کرده‌اند، خانه مالک متروپل را به آتش کشيدند. همين‌طور استاندار خوزستان نيز از مسدود شدن تمام حساب‌هاي عبدالباقي خبر داد و گفت: «تمامي حساب‌هاي مالي مالک ساختمان متروپل مسدود شده تا براي پرداخت به خسارت‌ديدگان تعيين تکليف شود.» استاندار خوزستان با بيان اينکه 20 تا 30 درصد ساختمان متروپل توسط افراد خريداري شده که بايد مورد تعيين تکليف قرار بگيرند، افزود: «همچنين تمامي اموال و املاک، مالک ساختمان متروپل نيز در اختيار دادستان قرار گرفت تا پس از بررسي ميزان خسارات به خسارت‌ديدگان داده شود.» همچنين علي بهادري جهرمي، سخنگوي دولت در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «دولت با جديت هرگونه کوتاهي از هر مقام محلي در اين فساد را پيگيري و با بانيان اين فاجعه برخورد مي‌کند. در هيات دولت تصويب شد مبلغ 700 ميليارد ريال براي تأمين بخشي از هزينه‌هاي مورد نياز جهت جبران خسارت حادثه‌ديدگان از محل منابع مديريت بحران پرداخت شود. هزينه‌هاي خسارت‌ديدگان در اين سانحه را بايد مسببان آن پرداخت کنند که بعداً از محل فروش اموال آنها انجام خواهد شد.