تغییر فاز سه سوته دولت در سایه جلیلی !

آرمان ملي – مطهره شفيعي: سعيد جليلي را بسياري مي‌شناسند، شخصيت اصولگرايي که در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 ثبت نام کرد و پس از آن به نفع رئيسي کناره‌گيري کرد. پس از انصراف جليلي اين گمانه مطرح شد که در سمتي مشخص و شاخص منصوب مي‌شود اما چنين نشد. او پس از کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري 36 وعده اقتصادي داشت و تصور بود وزير اقتصاد شود که باز هم نشد. تنها 2 آبان سال گذشته سعيد جليلي که عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است در جلسه ستاد اقتصادي دولت حضور يافت اما ديگر خبري از حضور او در جلسات دولت نشد. 4 آذر 1400 سعيد جليلي در ديدار نمايندگان مجلس با اشاره به اختصاص بيش از 57 ميليارد دلار ارز با قيمت 4200 تومان در چند سال گذشته، خواستار همکاري سه قوه براي بررسي فرجام تحقق اين تخصيص و برخورد قضائي با گيرندگان متخلف شد. جليلي در آن جلسه تاکيد کرد: در شرايط فعلي که دولت نيازمند منابع مالي براي کمک به معيشت مردم است، بازپس‌گيري ارزي که به مصرف صحيح نرسيده است و توزيع آن بين آحاد مردم، يکي از موثرترين اقداماتي است که بايد با دقت پيگيري شود. جليلي ضمن يادآوري راهکارهاي ارائه شده به مجلس دهم و يازدهم در زمينه توزيع کالاهاي هدف، روش توزيع مويرگي کالاهاي اساسي در همه واحدهاي تجاري (مانند سوپرمارکت‌ها و قصابي‌ها و..) با استفاده از ظرفيت تلفن‌هاي همراه و کارت بانکي متصل به يارانه را روشي ساده و با کمترين انحراف براي رساندن منفعت مدنظر دولت به شهروندان برشمرد. وي عنوان کرد که با ايجاد اين ساختار، علاوه بر جلوگيري از هدررفت منابع ارزي، مي‌توان بستر اجراي «طرح سبد مطلوب غذايي ايرانيان» را نيز اجرا کرد.
برنامه اقتصادي جليلي براي دولت
تا اينکه روز گذشته سعيد جليلي گفت: براساس مباني ديني، عقلي، اخلاقي و طبق قانون‌اساسي، تامين خوراک و برطرف کردن محروميت در زمينه تغذيه از کارويژه‌هاي مجموعه نظام و دولت است. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ابتداي جلسه‌اي باحضور مسئولان وزارت کشاورزي با موضوع بررسي برنامه سبدغذايي مطلوب‌ايرانيان گفت: از سال 97، ده‌ها ميليارد دلار به ارز ترجيحي تخصيص داده شد، اما نه تنها سبد غذايي مردم به شکل مطلوب تامين نشد بلکه به آن آسيب جدي رسيد و سرانه مصرف‌غذايي آحاد جامعه کاهش پيدا کرد. سعيد جليلي همچنين گفت که طبق نظر کارشناسان، متوسط نياز غذايي روزانه هريک از آحادجامعه 2578 کيلوکالري است که دولت بايد برنامه‌اي براي تامين آن داشته باشد؛ با درنظر گرفتن جنبه‌هاي کشاورزي، اقتصاد، نظام‌سلامت و اجرايي برنامه‌اي تحت عنوان «سبدغذايي‌مطلوب‌ايرانيان» حداقل در 13 قلم کالا تنظيم شد و درابتداي کار دولت‌سيزدهم اين برنامه به معاون‌اول رئيس‌جمهور و وزيرکشاورزي ارائه شد تا درصورت لزوم در لايحه بودجه 1401 استفاده شود. برنامه سبدغذايي مطلوب‌ايرانيان، برنامه سه لايه‌اي جليلي براي تامين استاندارد غذايي خانوار ايراني در دوران انتخابات سال 1400 بود. اين برنامه سال گذشته و در ايام انتخابات مطرح و در آغاز به‌کار دولت‌سيزدهم، در جلسات جداگانه‌اي به وزيرکشاورزي و معاون‌اول رئيس‌جمهور ارائه شد. برنامه سبد غذايي مطلوب‌ايرانيان در ابتداي سال‌جاري نيز مجددا براي رئيس‌جمهور ارسال شد که پس از دستور ايشان به وزارت‌جهادکشاورزي جلسه‌اي باحضور مسئولان اين وزارت براي بررسي اين طرح برگزار شد. در برنامه سبد مطلوب غذايي پيشنهادي براي ايرانيان، سيزده قلم کالا جهت تامين حدود دو هزار و پانصد کيلو کالري انرژي در روز تعريف شده که از جمله آنها نان، برنج، گوشت سفيد، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنيات، ماکاروني، روغن، شکر، ميوه و سبزي است. در اين طرح، مردم به سه دسته تقسيم مي‌شوند. اقشار کمتر برخوردار جامعه دسته اول را تشکيل مي‌دهند که تمام اين سبد به آنها ارائه مي‌شود؛ به دسته دوم بخشي از اين سبد داده مي‌شود و آن کالاهايي است که در تأمين آن مشکل دارند؛ کما اينکه در سال‌هاي اخير تأمين مواد پروتئيني مانند گوشت قرمز و سفيد براي اقشار متوسط هم سخت بود. بخش سوم که به لحاظ کمي تعداد کمتري از جامعه هستند و از توانمندي لازم براي خريد تمام اين سبد برخوردارند، به آنها در اين زمينه خدماتي ارائه نمي‌شود. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت که باتوجه به تحولات چندماه گذشته به‌ويژه در حوزه موادغذايي، مجددا اين طرح جهت بهره‌برداري لازم براي رئيس‌جمهور محترم ارسال شد؛ براساس مباني ديني، عقلي، اخلاقي و طبق قانون‌اساسي، تامين خوراک و برطرف کردن محروميت در زمينه تغذيه از کارويژه‌هاي مجموعه نظام و دولت است.
دولت سايه جليلي چه مي‌کند


اکنون مشخص نيست طرح جليلي به رئيسي در قامت يک حامي دلسوز دولت ارائه شده يا منتقد دولت! بايد توجه داشت که جليلي دولت در سايه تشکيل داده است. سعيد جليلي که در دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني، دولت سايه را تشکيل داده بود و هرازگاهي سياست‌هاي دولت اعتدال را نقد مي‌کرد، تلاش کرد جلسات آن دولت سايه را بازهم در دوره رئيسي ادامه دهد ولي دولت سايه‌اي همراه با دولت نه يک منتقد. رياست دولت سايه تا اينجاي کار تنها صندلي بوده است که نصيب جليلي در عرصه سياست‌ورزي شده است. جليلي در تعريف اين ساز و کار مي‌گويد: «دولت سايه، حزب و تشکيلات نيست، بلکه گفتمان است و هرکس وظيفه دارد سايه به سايه تحولات کشور را دنبال کند.» اول تير سال گذشته هم گفته بود: «ويژگي اين يک ماه اخير اين بود که دولت سايه تبيين شد و به همت جوانان در شهرهاي مختلف به يک حرکت اجتماعي تبديل شد. اين حرکت اجتماعي زماني ادامه خواهد يافت که جوانان شهرها و روستاها و مناطق مختلف کشور سايه به سايه روند کشور را دنبال کنند و در حد وسع خود بر آن تاثير بگذارد.»