آغاز نشست شورای حکام تحت تاثیر تحرکات غربی‌ها

آرمان ملي- سهيل ثابت: چالش در احياي برجام و تعليق و تنفس در مذاکرات احياي توافق هسته‌اي در وين باعث شده تا غربي‌ها با دستاويز قرار دادن ابعاد فني پرونده هسته‌اي ايران و مهم‌تر از آن گزارش اخير رافائل گروسي مدير کل آژانس، فضا و شرايط را به سمت و سويي ببرند تا با فشار بر ايران و احتمالا تصويب قطعنامه‌اي در شوراي حکام بر ضد کشورمان بتوانند احيانا امتيازات خاص خود را از ايران بگيرند. اما هم تروئيکاي اروپا و هم آمريکا مي‌دانند که ايران محکم بر مواضع خود ايستاده و اگر بخواهند راه‌هاي غير سازنده‌اي چون تصويب قطعنامه يا فشارهايي از نوع ديگر را بر ايران آزمايش و تحميل کنند شرايط به نحو ديگري پيش خواهد رفت و قطعا ايران نيز موضع‌گيري قاطعي از خود نشان خواهد داد. مسلما آن چيزي که باعث شده امروز اروپايي‌ها و آمريکا در پي تصويب قطعنامه و فشار بر ايران باشند تحرکات صهيونيست‌هايي است که قصدي جز بر هم زدن صلح و امنيت بين‌المللي ندارند. لذا کاملا مشخص است که غربي‌ها در زمين رژيم صهيونيستي بازي کرده و طبق ميل آنها عمل مي‌کنند. اين در حالي است که به گواه خود آژانس در سال‌‌هاي گذشته تا کنون ايران ارتباط کاملا درست و منطقي با آژانس داشته و هميشه آژانس از پايبندي ايران به ان.پي.تي و فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران قدرداني کرده است. حال اينکه برخي کشورها با تحرکات و تحريکاتي بخواهند آژانس يا مدير کل آن را تحت تاثير و فشار قرار دهند که گزارش يا قطعنامه‌اي عليه کشورمان صادر کنند امري است که پاسخ محکم کشورمان را در پي خواهد داشت.
آغاز نشست شوراي حکام
نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز گذشته در حالي آغاز به کار کرد که سه کشور اروپايي عضو توافق هسته‌اي ايران و ايالات متحده گويا قصد دارند تا قطعنامه‌اي را بر اساس ادعاهاي ساختگي رژيم صهيونيستي عليه جمهوري اسلامي ايران ارائه کنند. اين نشست با حضور 35 عضو اين شورا در ساختمان موسوم به «مرکز بين‌المللي وين» در حال برگزاري است و تا روز پنجشنبه ادامه دارد. محمدرضا غائبي سرپرست نمايندگي دائم ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين از طرف کشورمان در اين نشست حضور دارد. آنچه مسلم است ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اسفند ماه سال گذشته در پي سفر رافائل گروسي به تهران توافق کردند تا مسائل ادعايي بر اساس نقشه راه مشخصي ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود. در نتيجه رايزني‌هاي فشرده صورت گرفته، سازمان انرژي اتمي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بيانيه مشترکي را در خصوص سرعت بخشيدن و تقويت همکاري‌ها و گفت‌وگوهاي بين خود براي حل و فصل موضوعات صادر کردند. اما گروسي هفته پيش با انتشار گزارشي يکسويه و تحريک‌آميز ادعا کرد که ايران در ارائه پاسخ‌هاي «معتبر فني» به سوال‌هاي اين سازمان درباره پيدا شدن مواد هسته‌اي در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده و به اين ترتيب مسائل پادماني که قرار بود در هماهنگي با توافق اسفند ماه گذشته ميان ايران و آژانس حل و فصل شود، باقي مانده است. در همين راستا سه کشور اروپايي عضو برجام موسوم به تروئيکا (انگليس، آلمان و فرانسه) و ايالات متحده آمريکا در نتيجه رايزني‌هاي اخير با مقام‌هاي رژيم صهيونيستي قصد دارند تا پيش‌نويس قطعنامه‌اي را عليه ايران به آژانس ارائه دهند. .
روش تهديد را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند


وزير امور خارجه با بيان اينکه بانيان قطعنامه ضد ايراني، مسئول همه عواقب تهديداتشان هستند، تاکيد کرد: توافق در دسترس است؛ اگر آمريکا و سه کشور اروپايي واقع‌بين باشند. حسين اميرعبداللهيان در توييتر نوشت: با جوزف بورل در مورد مذاکره براي لغو تحريم‌ها و چگونگي ادامه آن رايزني کرديم. وزير امور خارجه تاکيد کرد: اگر بانيان قطعنامه ضد ايراني در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي(IAEA) ÑæÔ ÊåÏíÏ ÑÇ ÏäÈÇá ˜ääÏ¡ ãÓÆæá åãå ÚæÇÞÈ Âä åÓÊäÏ..
پاسخ‌هايمان به آژانس دقيق بوده است
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به گزارش‌هاي اطلاعاتي دشمنان و در راس آن‌ها اسرائيل استناد مي‌کند تاکيد کرد: پاسخ‌هايي که تاکنون به آژانس داديم دقيق بوده است. محمد اسلامي، گفت: مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اراده جدي براي قانع کننده توصيف کردن پاسخ‌هاي ما ندارد. اسلامي بيان کرد: قطعنامه‌اي که برخي در شوراي حکام براي رسيدن به آن تلاش مي‌کنند اوضاع جديدي را به‌وجود نخواهد آورد. آژانس بايد نفوذ سياسي در داخل خود را متوقف کند و به قوانين پايبند باشد.