گام‌هاي جديد در تسهيل روابط پولي ايران و عراق

رييس‌جمهور در نشست مشترك مطبوعاتي با نخست‌وزير عراق گفت: براي تسهيل روابط پولي بين تهران - بغداد قرار شد گام‌هاي جديدي برداشته شود.
به گزارش ايرنا، «سيد ابراهيم رييسي» رييس‌جمهور و «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير عراق روز يكشنبه پس از انجام ديدارهاي دوجانبه در نشست مطبوعاتي مشترك حضور يافتند. رييس‌جمهور در اين نشست گفت: سفر الكاظمي و هيات عاليرتبه را به ايران خوشامد مي‌گويم. روابط ما با عراق روابط معمولي و سنتي نيست بلكه عميق و ريشه‌دار است و اين اراده براي توسعه بيشتر روابط وجود دارد.
رييسي افزود: در راستاي گسترش سياست ارتباط با همسايگان، امروز كشور عراق را نزديك به ملت ايران مي‌بينيم. رييس‌جمهور درباره محور گفت‌وگو‌هاي  ديروز با الكاظمي گفت: درباره اتصال ريلي شلمچه و بصره گفت‌وگو شد و همچنين براي تسهيل روابط پولي بين دو كشور قرار شد گام‌هاي جديدي برداشته شود.
رييس‌جمهور گفت: در راستاي گسترش سياست ارتباط با همسايگان، امروز كشور عراق را نزديك‌ترين ملت به ملت ايران مي‌بينيم و بيشترين روابط را در بين كشورهاي همسايه با عراق داريم و در بين همسايگان بيشترين روابط را با عراق داريم. وي افزود: در مورد روابط سياسي، اقتصادي و تجاري بين دو كشور مذاكره و قرار شد روابط اقتصادي بين دو كشور افزايش يابد.


رييسي ادامه داد: اتصال ريلي شلمچه و بصره از جمله مواردي است كه در اين باره گفت‌وگو شد و قرار شد هرچه سريع‌تر اين كار در جهت تسهيل مراودات بين دو كشور نقش مهمي داشته باشد. رييسي در ادامه نشست مشترك با نخست‌وزير عراق درباره سفر زايران ايراني به عتبات عاليات گفت: اشتياق ملت عزيز ايران به زيارت عتبات عاليات همواره عشق به اين زيارت در دل داشته و به دنبال زيارت بودند و اين تسهيل زيارت زايران از ناحيه دولت عراق قابل تقدير است كه از طريق هوايي و زميني انجام شده تا زايران با لغو رواديد به سهولت به عتبات عاليات و حرم امام حسين(ع) بروند.
وي ادامه داد: قرار شد براي زيارت زايران تسهيلات بيشتري دولت عراق قائل شود و زايران براي اربعين به سهولت از مرزهاي هوايي و زميني به اين كشور سفر كنند و مشكلاتي كه در سنوات گذشته بوده ديگر وجود نداشته باشد. رييس‌جمهور تاكيد كرد: برخي از مشكلات زايران در ورود به اين كشور مسائل كرونا بود كه امروز در ايران و عراق و منطقه متفاوت شده است. رييس‌جمهور درباره ارتباط كشورهاي منطقه هم گفت: اين ارتباط مورد تاكيد دو طرف بود و بر اين باور هستيم كه گفت‌وگوي مسوولان منطقه مي‌تواند مسائل منطقه را حل‌وفصل كند و تاكيد كرديم حضور دخالت بيگانگان در منطقه مشكل‌ساز است نه مشكل‌گشا. رييسي ادامه داد: در اين ديدار بر مذاكرات مسوولان منطقه با يكديگر براي حل مساله تاكيد كرديم.
رييس‌جمهور درباره مسائل و مشكلات در يمن گفت: رفع محاصره يمن و يمني‌ها، گفت‌وگوي يمن با يمني‌ها مورد تاكيد است كه مي‌تواند مساله يمن را حل كند و به اين رنجي كه مردم در اين سال‌ها به آن مبتلا شده‌اند، بتواند خاتمه دهد. رييسي ادامه داد: بدون ترديد ادامه اين جنگ را بي‌حاصل مي‌دانيم و معتقديم جز رنج به مردم حاصل ديگري ندارد و هرچه زودتر بايد اين جنگ خاتمه يابد و آتش‌بس مي‌تواند گامي در حل مسائل يمن و گفت‌وگو‌هايي كه بين يمني‌ها صورت خواهد گرفت، باشد.
رييس‌جمهور تصريح كرد: تلاش رژيم صهيونيستي براي عادي‌سازي روابط با كشورهاي منطقه به هيچ‌وجه امنيت‌ساز براي اين رژيم نخواهد بود. وي به تاكيد ايران و عراق در برقراري صلح و آرامش در منطقه اشاره كرد و گفت: معتقديم صلح و آرامش در منطقه در پرتو نقش‌آفريني مسوولان همه منطقه است و حتي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي با حضور بيگانگان در منطقه براي منطقه مشكل‌ساز خواهد بود و مشكلي را از منطقه ما حل نخواهد كرد.
رييسي گفت: حسن روابط بين ايران و عراق، روابط دوجانبه و دو كشور را در نقش‌آفريني نسبت به مسائل منطقه و هم نقش‌آفريني دو كشور را در مسائل بين‌الملل مي‌تواند تاثيرگذار باشد. 
رييس‌جمهور: ما در روزهاي سخت عراق در كنار آنها بوديم و همواره در كنار يكديگر خواهيم بود و اين علاقه و ارتباط، ارتباطي است كه هرگز رو به سردي نخواهد گراييد و اين ارتباط را روز به روز در حال ارتقا و گسترش مي‌دانيم.
وي در پايان اظهار داشت: سفر نخست‌وزير عراق به تهران مي‌تواند نقطه عطفي براي توسعه روابط دو كشور باشد. نخست‌وزير عراق نيز در نشست مطبوعاتي با قدرداني از رييس‌جمهور ايران به خاطر استقبال گرم از وي و هيات همراهش گفت: ما امروز به تهران آمديم تا روابط دوجانبه بين ايران و عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهيم و همچنين امروز در خلال گفت‌وگو‌ها روابط تاريخي و ديني و فرهنگي بين دو كشور را محور گفت‌وگو قرار داديم.
مصطفي الكاظمي گفت: روابط با ايران بسيار مهم است و در چارچوب و منافع مشترك دو كشور براي تامين منافع ملت‌ها تلاش مي‌كنيم ما امروز توافق كرديم روابط تجاري را تقويت كنيم. نخست‌وزير عراق درباره فراهم كردن حضور زايران ايران در سفر به عتبات عاليات گفت: توافق كرديم يك برنامه زماني براي تسهيل زيارت زايراني كه قصد حضور در ايام اربعين را به حرم امام حسين(ع) دارند تنظيم كنيم. تا پيش از اين زوار ايراني در فرودگاه‌هاي عراق مي‌توانستند رواديد دريافت كنند اما طي چند هفته اخير زمينه‌اي را فراهم كرديم تا زايران ايراني در گذرگاه‌هاي مرزي بتوانند رواديد ورود به عراق را دريافت كنند.
الكاظمي گفت: ما زيارت اربعين را در پيش داريم و در اين ايام با تمام توان در خدمت زايران ايراني خواهيم بود. وي افزود: براي ثبات و آرامش در منطقه تلاش مي‌كنيم و براي مسائل سرنوشت‌سازي كه ملت‌هاي منطقه با آن روبه‌رو هستند گفت‌وگو كرديم كه حمايت خود را از آتش‌بس درباره يمن اعلام كنيم. نخست‌وزير عراق تصريح كرد: توافق كرديم حمايت خود را از اصل گفت‌وگو براي پايان دادن جنگ يمن اعلام كنيم و تلاش‌هاي مشترك براي مقابله با چالش حوزه امنيتي به سبك جنگي كه اوكراين است را به انجام برسانيم.