خشم عمومی از اظهارات یک آتش بیار

حسن عباسي دوباره جنجال آفريد مهندس فائقي: يک مسلمان هيچوقت آبروي مسلماني را نمي‌ريزد، قوه قضائيه بايد جلوي تهمت وافترا به جامعه فوتبال بايستد
صحبت هاي نسجيده ، افترا آميز و مجرمانه حسن عباسي در رابطه با فوتباليست ها ، موجي از واکنش ها را در بين جامعه فوتبال و ورزش دامن زده است .
اظهاراتي بي مسئولانه و تفرقه آميز که هيچ مسلماني اجازه نمي دهد بي پرده آن را در رابطه با برادر مسلمانش بر زبان بياورد .حسن عباسي از نظريه پردازان و سخنرانان اصولگرا که هميشه ويدئوهاي پر حاشيه و سخنراني هاي جنجالي را خطاب به چهره ها در دانشگاه ها ايراد مي کند، حالا در جديدترين سخنراني اش در دانشگاه علامه طباطبايي دوباره عليه فوتباليست ها موضع گرفته است.
او درباره فوتباليست ها مي گويد که آن ها بالاترين درآمد را داشته و هميشه هم ناراضي هستند، اما هيچ کدامشان لياقت ندارند که شهيد شوند. او مي گويد: «فوتباليست مصلح اجتماعي نداريم.» او درادامه نيز با اشاره به فوتباليست هايي که زنانشان محجبه هستند با تمسخر گفت کسي که ديندار باشد سراغ فوتبال نمي رود. حسن عباسي در حالي فوتباليست‌ ها را به بي‌ ديني متهم مي کند که شهيد مهدي رضايي مجد کاپيتان پيشين تيم ملي فوتبال جوانان ايران در زمره شهداي والا مقام دوران دفاع مقدس به حساب مي آيد .
به هر روي ، سخنان بي اساس عباسي باعث حواشي زيادي در فضاي مجازي شده و واکنش هاي تند اهالي فوتبال و بازيکنان فوتبال را به همراه داشته است ، ضمن آنکه فعالان عرصه ورزش نيز اين ادبيات را سخيف و قابل پيگرد حقوقي دانسته اند .


مهندس سعيد فائقي که از جمله مديران شناخته شده ورزش ايران است، در گفت‌و‌گو با «‌آرمان امروز»، اين نوع ادبيات و موضع گيري عليه جامعه فوتبال را سئوال برانگيز و تفرقه آميز خواند و گفت : از سوي پيامبر گرامي اسلام به جد توصيه شده که يک مسلمان نبايد به سادگي با آبروي برادر ديني خود بازي کرده و به آن خدشه وارد کند و براي من سوال برانگيزاست که آقاي عباسي چگونه به خود اجازه مي دهد به سادگي به فوتباليست ها تهمت و افترا وارد کرده و با آبروي آنان بازي کند .
معاون اسبق سازمان تربيت بدني افزود : بي شک جامعه فوتبال ايران قابل احترام بوده و نمي توان نقش اين عزيزان را در موفقيت هاي ملي و ميادين ورزشي دنيا ناديده گرفت و به آنان بدون سند و مدرک تهمت و اتهام زد .
وي در عين حال گفت : آيا پيروزي بزرگ تيم ملي فوتبال ايران بر امريکا در جام جهاني 98 فرانسه توسط آقايان به فراموشي سپرده شده است؟پيروزي ارزشمندي که دربازگشت تيم از مسابقات با تقدير رهبرمعطم انقلاب مواجه شد و حضرت آقا اعضاي تيم ملي را مورد تفقد قرار دادند . حال سوال اين است کدام رشته اي تا اين حد مي تواند مردم را به وجد آورده و به همدلي و وفاق ملي دامن بزند ؟ حضور متوالي در چند دوره جام جهاني فوتبال همه نشان از عزم بالاي فوتباليست ها درخوشحال کردن دل مردم دارد و اصلا منطقي نيست در فاصله چند ماه به رقابت هاي جام جهاني قطر، ناعادلانه اين هجمه به جامعه فوتبال صورت گيرد .
مهندس فائقي همچنين با اشاره به اينکه اگرخلافي صورت گيرد ، مرجع رسيدگي به آن قوه قضائيه است ، افزود: وقتي شاهد پرونده اي از فساد و خلافي از سوي فوتباليست ها نيستيم ، چرا يک نفر بايد به خود اجازه دهد به جامعه شريف فوتبال اتهام وارد کند . بي شک اين کار به لحاظ شرعي و قانوني قابل پيگيري است و قوه قضائيه بايد جلوي اين مساله بايستد و اجازه ندهد عده اي بدون داشتن مدرک و سندي به جامعه فوتبال تهمت بزنند.
وي اضافه کرد : انصاف نيست وقتي از موضوعي خبر نداريم با آبروي جامعه فوتبال بازي کنيم . خود من در سال 56 که چند روزي در اوين زنداني بودم ، شاهد حضور 30 ، 40 ورزشکار و فوتباليست زنداني بودم که جرم شان اين بود اعلاميه هاي حضرت امام (ره) را به هنگامه بازگشت از رقابت هاي جهاني به ايران آورده اند . از سوي ديگر اينکه گفته شود فوتباليست ها لياقت شهيدشدن ندارند نيز از آن حرف هاي سوال برانگيز وغيرمنطقي است که بايد گفت گوينده آن درک و اطلاع درستي از حقايق فوتبال و جامعه ورزش ندارد .آيا ايشان اسم شهيد مهدي رضايي مجد کاپيتان اسبق تيم ملي جوانان را شنيده است که در دهه 60 عازم جبهه شد تا از کيان ايران اسلامي دفاع کند ؟ آيا شهداي فوتباليست در روستاي چوار ايلام نيز بايد ناديده گرفته شوند . فکر مي کنم در اظهار نظرها بايد حرمت کلام را نگه داشت و بعنوان يک مسلمان عدل و انصاف را محفوظ داريم تا حرمت آزادي بيان پاس داشته شود .
فائقي در پايان گفت : بعنوان کسي که سالها با جامعه ورزش و فوتبال دمخور بوده ام شهادت مي دهم که جامعه فوتبال ،جامعه ديندار و معتقد به ارزشهاي عرفي و ديني کشور است . براي نمونه هم بايد به محمد مايلي کهن کاپيتان و سرمربي سابق تيم ملي اشاره کنم که دينداري و مقيد بودنش به ارزش ها نيز به قبل از انقلاب بر مي گردد. در يک کلام بايد بگويم جامعه فوتبال ايران عضوي از جامعه ايران هستند و نبايد با فاصله گذاري آنان را از مردم جدا کرد .    
اما صحبت هاي عباسي ، موجي از واکنش‌ها را در بين فوتباليست ها دامن زده است . جدا از علي کريمي ،جواد کاظميان و اميد عاليشاه و ... که به سختي عليه اظهارات حسن عباسي موضع گرفته اند ، شايد در اينجا بايد به بيانيه محمد انصاري بازيکن سابق پرسپوليس و تيم ملي اشاره کنيم که مستدل و منطقي به عباسي پاسخ داده است. متن بيانيه انصاري به قرار ذيل است :   
به‌نام خداي مهرباني ها
برادر گرامي
جناب آقاي دکتر عباسي
سلام و درود بر شما
اظهار نظر شتابزده شما در مورد فرزندان فدائي اين ملت عزيز ، فوتباليست‌ها ، خيلي تعجب برانگيزبود !
برادرعزيز !
تصور ما از شخصيت شما ، يک انقلابي دلسوز، استاد دانشگاه ، تحليلگر آگاه و ولايتمداري متدين است،... اين باور را ويران نکنيد !
به موجب اصول و موازين شرعي و همچنين قوانين و مقررات کشور، نه شما و نه هيچکس ديگري حق ندارد در مورد قشر خاصي از مردم ، بصورت کلي و عمومي ، بدون در دست داشتن ادلّه محکمه پسند و منطقي ، حکم کلي صادر کرده ، ديگران را پرخور معرفي کند ! آنان را غرغرو و ثروت‌ اندوز بنامد ! آنانرا فاقد لياقت و در جبهه غير مصلحين اجتماعي بپندارد ! و حتي به خود اجازه دهد که در مورد حريم خصوصي و خانوادگي افراد نيز نظريه پردازي کند !
‏‏ما لکم ! کيف تحکمون ؟ !
اگر چه ماهيت بسياري از ادعاهاي غير منصفانه جنابعالي ، مجرمانه و قابل پيگيري است ، اما براي اينکه بيش از پيش براي شما ثابت شود که در قضاوت خويش در مورد فوتباليست‌ها ، سخت در اشتباه بوده ايد ، بعنوان يکي از جوانان کشور ، يکي از فدائيان اين ملت بزرگ ، يکي از دوستداران شهيدان پر افتخار و يکي از همان فوتباليست‌هايي که به انقلاب و سرزمين خود عشق مي ورزد ، به نصيحت و تذکر به شما بسنده مي کنم تا به اندرز و رهنمود حکيمانه قرآن عمل کرده باشم که مي‌فرمايد :
( فذکّر ، ان نفعت الذکري )
آقاي دکتر
در افکار و الفاظ خود تجديد نظر کنيد ، .....
صادقانه عرض مي کنم که ما خير شما و عاقبت به خيري شما را مي خواهيم،.....
ما تمايل داريم بيشتر شاهد غريو کوبنده و تحليل‌هاي مستدل شما در راستاي رسوا کردن دشمنان انقلاب اسلامي و دسيسه ها و توطئه هاي بدخواهان باشيم ، نه در جهت کوبيدن فرزندان و ورزشکار اين کشور!
از اين رو اميدوارم لااقل دقايقي از وقت خود را به بازخواني ديدگاه رهبر انقلاب در تاريخ 24 تيرماه سال 1397 که تيم ملي فوتبال کشورمان را قابل الگو برداري توسط ديگران معرفي کردند، اختصاص دهيد.
‏با آرزوي عاقبت بخيري
محمد انصاري
بازيکن سابق تيم ملي فوتبال ايران
15 تيرماه سال 1401