پرهیز از کار زودگذر و هیجانی در حجاب

وقتی سردسته جریان ترویج بدحجابی و بی‌حجابی و راه‌انداختن جنبش‌هایی، چون چهار‌شنبه‌های سفید، چهره‌ای، چون مسیح علی‌نژاد است که از سوی مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا مورد تقدیر قرار می‌گیرد و جایزه شجاعت اخلاقی کمیته یهودیان امریکا را از آن خود می‌کند! می‌توان به شکلی واضح‌تر متوجه شد ماجرای بخش گسترده‌ای از بدحجابی‌ها چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی، به شکلی سازمان دهی شده از سوی برخی جریانات سیاسی خارج از کشور هدایت می‌شود و بخشی از برنامه دشمن علیه نظام و مردم ماست. اینجاست که مسئله حجاب فراتر از بدحجابی یا کم‌حجابی برخی زنان و دختران در سطح جامعه اهمیت می‌یابد و از پشت‌پرده‌های گسترده‌ای حکایت دارد که ریشه‌هایش به بودجه‌های کلان دستگاه‌هایی همچون پنتاگون برای تغییر فرهنگ و سبک زندگی مردم کشورمان است. همچنان که به تعبیر حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، دشمنان قسم‌خورده ایران دنبال ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی هستند. بنابراین اگرچه اینکه یک فرد حجاب دارد یا ندارد، حجابش کم‌رنگ یا پررنگ است در جای خود مهم است، اما اینکه چه کسانی به دنبال ترویج بی‌حیایی هستند، مهم‌تر است. بر این اساس در حوزه عفاف و حجاب نباید به دنبال کار زودگذر و هیجانی بود، بلکه باید رویکردی متقن، توأم با آرامش و تدبیر اتخاذ کرد. در طول تاریخ کشورمان زنان ایرانی برای هیچ موضوعی به اندازه مسئله عفاف و حجاب ایستادگی و فداکاری نداشته‌اند. زنان کشورمان در دوران استبداد رضاخانی و دستور کشف حجاب مبارزه‌ای نفسگیر را برای حفظ تاج بندگی خود آغاز کردند و حتی زیر ضربه‌های باتوم و شکنجه مأموران حکومتی هم حاضر نشدند حجاب را از سر خود بردارند. در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ هم مردم شهر مشهد در اعتراض به قانون کشف حجاب در مسجد گوهرشاد تحصن کردند و رژیم رضاخان با حمله به متحصنین نزدیک به ۲ هزار نفر را شهید کرد و این چنین شد که روز ۲۱ تیر ماه را در تقویم کشورمان به عنوان روز حجاب و عفاف جاودانه شد. این سبقه تاریخی و این میزان از پایبندی به این معروف الهی مبین این نکته بود که برای تغییر سبک زندگی، ذائقه و تسلط بر مردم ایران باید از مسیر تغییر ارزش‌ها و باورهایشان وارد شد. در این میان زنان به واسطه نقش محوری خود در جامعه و خانواده نقش پررنگ‌تری می‌یابند، پس نوک پیکان تهاجم فرهنگی و تغییر باور‌ها و ارزش‌های اجتماعی، زنان و به طور خاص حجاب آنان را مورد هدف قرار داد و مسئله حجاب به یکی از محوری‌ترین موضوعات و مرکز ثقل اقدامات سازماندهی شده علیه کشورمان تبدیل شد و این ماجرا تاکنون ادامه دارد. به همین خاطر و با عنایت به حساسیت خاص مسئله عفاف و حجاب و اهداف پشت‌پرده‌ای که برای این مقوله دنبال می‌شود، مبارزه با مسئله بدحجابی و بازگرداندن جامعه به ریل حجاب و عفاف موضوع پیچیده‌ای است که از ظرافت خاصی برخوردار است و هر اشتباهی در این زمینه می‌تواند به پیشروی دشمن در زمین خودی منجر شود.
پرهیز از کار زودگذر و هیجانی
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در نشست شورای عالی قوه قضائیه، ضمن اشاره به روز ۲۱ تیر، روز عفاف و حجاب، با تأکید بر اینکه هر انسان پاک‌سرشتی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان از حیا و عفت استقبال می‌کند و از بی‌حیایی و بی‌عفتی گریزان است، با تأکید بر پرهیز از کار هیجانی در خصوص مسئله عفاف و حجاب گفت: «در مقوله حجاب و عفاف، همه بخش‌ها و مسئولان ذیربط اعم از دادستان، قاضی و ضابطین باید در چارچوب قانون گام بردارند؛ باید توجه داشت که در این زمینه نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم، بلکه اقدامات ما باید متقن، مدبرانه، قانونی و توأم با آرامش باشد.»
از نگاه رئیس قوه عدلیه نه صرفاً در مقوله حجاب و عفاف بلکه در هر زمینه و موردی، هر بخش و نهادی اعم از نهاد دولتی، نهاد مقننه، قوه قضائیه یا سایر افراد و بخش‌ها، چنانچه اشتباه کرد نباید بر این اشتباه اصرار ورزد و از اصلاح اشتباه ابا داشته‌باشد، نباید بر کار اشتباه پافشاری یا احیاناً آن را توجیه کرد، اگر کار اشتباهی در جایی صورت گرفت، باید در راستای اصلاح گام برداریم و احیاناً موضوع را اعلام کنیم.


وی با اشاره به تقید مردم کشورمان از دیرباز به رعایت عفاف و حجاب، به سیر تاریخی این موضوع و اقدامات و توطئه‌های دشمنان در این راستا اشاره کرد و گفت: «در مقطعی از تاریخ ما، رضاخان قلدر با هدایت بیگانگان تلاش داشت نه‌تن‌ها عفاف و حجاب را از جامعه اسلامی ما بزداید، بلکه بی‌عفتی و بی‌حیایی را در جامعه ترویج کند، حال آنکه این اعتقاد و التزام در میان مردم ما در همه مقاطع تاریخی وجود داشته‌است که عفاف و حجاب و حیا فی‌نفسه ارزشمند است و به مثابه عامل بازدارنده، نسبت به پلیدی‌ها و جسارت‌ها برای انسان و جامعه است.»
ترویج سازماندهی‌شده ابتذال
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه، امروز نیز برخی از دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی و مردم متدین ما، به دنبال ترویج ابتذال و بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه هستند، تصریح کرد: «پیگیری این موضوع نیاز به کار اطلاعاتی دارد، بنابراین دستگاه‌های مسئول و ذیربط باید مواظبت و عنایت بیشتری به این مقوله داشته باشند و نسبت به کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده و جریانات سازمان‌یافته ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه اهتمام داشته باشند.»
از نگاه اژه‌ای اینکه چه کسی به عنوان یک فرد، حجاب دارد یا ندارد؛ حجابش کم‌رنگ است یا پررنگ؛ یک بحث است و توجه به آن در جای خود ضروری است، اما شناسایی و کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه، مقوله مهمی است که نیاز به کار اطلاعاتی دارد.
رئیس عدلیه تصریح کرد: «انسان به وضوح مشاهده می‌کند و قرائن و شواهد نیز حاکی از آن است که دست‌هایی گره خورده با دست‌های اجنبی و با اهدافی خاص، برخی موضوعات را در راستای بی‌عفتی در جامعه ما دنبال می‌کنند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از دادستان‌ها، ضابطین و سیستم اطلاعاتی خواست با همراهی قاطبه مردم متدین و عفیف، در برابر افراد متجاهر به گناه و جرم در انظار عمومی اقدامات قانونی لازم را ترتیب دهند و همچنین نسبت به امر مهم کشف جریانات سازمان‌یافته که از جانب سرویس‌های بیگانه در جهت ترویج بی‌عفتی در جامعه ما هدایت می‌شوند، کوشا باشند و مجدانه عمل کنند.