ظریـــف به خدا سپـــرد

آرمان ملی – مطهره شفیعی: همگان بر این مهم واقف هستند که محمدجواد ظریف اهل هیاهو و حاشیه نیست که اگر چنین بود سکوت را انتخاب نمی‌کرد. عملکرد و رفتار ظریف سبب شد تا بسیاری از او برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 دعوت کنند اما او قبول نکرد و اخیرا به توضیح تصمیمش پرداخته است: آقای خاتمی پیغام داد که می‌خواهم بیایم و ببینمت؛ من هم گفتم آنقدر ادبم را از دست نداده‌ام و من به دیدار شما می‌آیم. به ایشان گفتم که خدمت می‌رسم؛ ایشان هم گفتند که پس به حسن‌آقا هم می‌گویم که بیایند. رفتم و فشار آوردند که باید بیایی. من هم استدلال‌های [عمدتا] سیاسی خودم را گفتم.پس از انتشار این گفت‌وگو بود که ایسنا نوشت: محمدجواد ظریف در واکنش به انتقادها از مواضع اخیرش در مصاحبه با روزنامه صبح‌نو، با بازنشر پست سال ۹۲ در صفحه اینستاگرامش نوشت: «تیرها هنوز ادامه دارد، تحمل ما نیز…» ظریف در این مصاحبه با اشاره به ترور شهید فخری‌زاده گفته بود که این شهید در موضوع حفاظت فیزیکی از خود، «بی‌مبالاتی» داشته است. این سخنان وی با واکنش برخی رسانه‌ها و چهره‌ها از جمله فرزند شهید فخری‌زاده مواجه شد. حامد فخری‌زاده در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه سابق، نوشت: «جناب آقای ظریف! ای‌کاش من هم می‌توانستم مثل شما تقوا را زیر پا بگذارم و بدون توجه به مصالح کشور و مسائل امنیت ملی، بگویم آنچه را نباید گفت.» 
  انتقاد ظریف از منتشرکنندگان سخنرانی
اما دلواپسان به موضوع بسنده نکردند و به گفت‌وگوی وزیر سابق خارجه با دانشجویان پرداختند که خبرگزاری فارس منتشر کرده بود و جالب است که رسانه‌های دیگر از انتشار آن خودداری کردند چرا که به گفته ظریف قرار بر انتشار نبوده است.  دیروز وزیر خارجه سابق کشورمان در اینستاگرامش آورد: «سلام دوستان دنیای عجیبی است. در دوران مسئولیت وزارت خارجه همراه با همکاران دلسوزم کوشش نمودیم وظیفه گزارش‌نویسی شفاف و پاسخگویی مستمر را در حد توان به صورت کتبی و شفاهی و گزارش‌های شفاهی به مجلس شورای اسلامی به انجام رسانیم که آخرین نمونه آن تدوین 6 جلد کتاب «راز سر به مهر» و ارائه بیش از ۳۰۰۰ گزارش و اسناد قابل انتشار مذاکرات برجام به مردم دلاور ایران بود اما پس از پایان دوران وزارت، تنها به آموختن، پژوهش و آموزش پرداخته و از انجام مصاحبه  یا حتی سخنرانی عمومی خودداری  کردم به امید این‌که مزاحمتی در راه اجرای سیاست‌های مورد نظر مسئولان کنونی برای رفع مشکلات مردم و ایران ایجاد نکنیم. همزمان به رسم ادب، دیدار و گفت‌وگوی خصوصی را به شرح صریح رسانه‌ای نشدن می‌پذیرفته‌ام – که ظاهرا باید در آن هم تجدیدنظر کنم – متأسفانه در چند روز گذشته یک خبرگزاری به روش همیشگی خود در بی‌توجهی به اصول ابتدایی اخلاق حرفه‌ای، به بخش‌های تقطیع‌ شده‌ای از یک گفت‌وگوی دو ساعته، دانشگاهی و غیر خبری با جمعی از اساتید و دانشجویان دست یافته و آن را به صورت گزینشی، تحریف شده و خارج از موضوع بحث منتشر کرده و سپس خود و همراهانش بر آن متن دستکاری شده حاشیه‌نگاری کرده و با ببر کاغذی خودساخته به جنگ و مناظره پرداخته‌اند. از آنجا که گفت‌وگو خصوصی و غیرخبری بوده، آن را ضبط نکرده‌اند ولی دوستان رسانه‌ای همه می‌دانند که متن کامل یک گفت‌وگوی دوساعته دستکم ۱۲ هزار کلمه می‌شود و نه متن تقطیع و تحریف شده کنونی که با همه حاشیه‌نویسی‌ها کمتر از ۳۰۰۰ کلمه است. موضوع آن گفت‌وگو نیز برخلاف ادعای ناشران، ارائه یک تحلیل دانشگاهی پیرامون تکثر منابع قدرت در جهان کنونی و اهمیت روایت‌سازی از یکسو و تحلیل برنامه‌ریزی، روایت‌سازی و مدیریت رفتاری رژیم صهیونیستی به عنوان یک مثال از سوی دیگر بود. علاقه‌مندان به ببر واقعی – و نه کاغذی – می‌توانند تفصیل بحث را در کتاب «دوران‌گذار روابط بین‌الملل در جهان پسا غربی» که در سال ۱۳۹۵ منتشر کردیم ملاحظه کنند. دوستان گرامی، این جدل‌ها و بحث‌های انفرادی نه سازنده است نه باری از دوش مردم ایران بر می‌دارد و نه برپایه اصل اخلاقی و اسلامی و «جادلهم بالتی هی احسن» شکل می‌گیرد لذا سال‌هاست این تیرهای ناسزا و دروغ را با سپر تحمل پاسخ داده‌ام و در شرایطی که باید همه کوشش‌ها در جهت انسجام ملی و حل مسائل کنونی کشور و مردم باشد همین روش را ادامه خواهم داد. خدا می‌بیند و همین کافی است.» 
  شریعتمداری همیشه حاضر است
نکته قابل تامل حاضر بودن همیشگی حسین شریعتمداری برای هجمه به ظریف است. او در گفت‌وگو با فارس، درباره اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: آقای ظریف در اظهارات اخیر خود برخی از واقعیات بدیهی را انکار کرده است. کاش ایشان به جای آنکه یک‌طرفه به قاضی برود، با برخی از صاحب‌نظران دیگر به بحث و گفت‌و‌گوی رو در رو می‌نشستند تا میزان صحت اظهاراتشان برای همگان مشخص شود. وی درباره این جمله ظریف که اسرائیل فخری‌زاده را زد که برجام را نابود کند، گفت: شهید فخری‌زاده به‌شدت با برجام مخالف بود و صوت و تصویر آن شهید بزرگوار موجود است که نشان می‌دهد ایشان از مخالفان سرسخت برجام بوده‌اند؛ بنابراین باید به جناب ظریف گوشزد کرد که اسرائیل فخری‌زاده را زد که یکی از دانشمندان مخالف سرسخت برجام را حذف کند تا برجام حفظ شود. اسرائیل اگر قصد نابودی برجام را داشت باید کسانی را می‌زد که از برجام حمایت می‌کنند. مدیر مسئول روزنامه کیهان بیان داشت: کاش آقای ظریف و دوستان‌شان به جای این همه تعریف و تمجید از برجام فقط به یکی از دستاورد‌های آن اشاره می‌کردند! مگر مذاکرات منجر به برجام برای لغو تحریم‌ها نبود؟ خُب! آقایان بفرمایند کدام تحریم را لغو کرده‌اند؟ چرا توضیح نمی‌دهند که نه فقط هیچ تحریمی لغو نشده، بلکه صد‌ها تحریم دیگر هم به آن اضافه شده است. آیا آقایانی که خود را کاربلد و متخصص مذاکره جا می‌زنند، می‌توانند این واقعیت تلخ را انکار کنند؟!