ريه‌هاي ايران را نجات دهيد!

 مقدار آتش‌سوزي جنگل‌ها در كشور ما به‌طور ميانگين قريب به ۱۵۰۰۰هكتار در هر سال است. اين مقدار براي كشور ما عدد بزرگي محسوب مي‌شود زيرا تنها ۷ درصد از مساحت كشور را پوشش جنگلي تشكيل داده و ۹۳ درصد مابقي مساحت كشور خشك و نيمه‌خشك است و اين آتش‌سوزي‌ها به خشك شدن بيشتر كشور دامن مي‌زند و اين در حالي است كه ۴۰درصد از آب شيرين ايران تنها در محدوده زاگرس توليد مي‌شود! زاگرس زخمي آتش‌سوزي‌هاست و اين قصه هر سال تكرار مي‌شود اما پروانه بلوط‌خوار سفيد بلاي ديگري است كه تن زخمي زاگرس را زخمي‌تر از پيش كرده است! پروانه برگ خوار سفيد بلوط يكي از آفات خطرناكي است كه متاسفانه طي چند سال اخير در منطقه زاگرس جنوبي شاهد طغيان اين آفت بوديم و هر سال پر توان‌تر از سال پيش و درمساحت بيشتري جولان مي‌دهد! بعد از كهگيلويه و بوير احمد كه با اين پروانه بلوط‌خوار سفيد آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري ديد، نوبت به فارس رسيده است و طبق آمار حداقل هفتاد هزار هكتار جنگل بلوط در اين استان دچار تكثير بيش از اندازه پروانه سفيد شده‌اند. اين طغيان برابر با آتش‌سوزي و بيشتر از آن مي‌تواند به زاگرس خسارت وارد كند! زاگرسي كه سرمايه ملي ايران است! پس از فراگيري اين پروانه، استفاده از سمي براي درمان پيشنهاد شد اما‏ گياه‌شناسان و پروانه‌شناسان نسبت به استفاده از محلول ‎بي‌تي براي حذف ‎پروانه‌ سفيد مهاجم به جنگل‌هاي ‎زاگرس هشدار دادند! آنها اعتقاد داشتند اين محلول، حشرات مفيد از جمله زنبور پارازيتوييد (دشمن پروانه سفيد) را از بين مي‌برد و باعث مي‌شود هجوم بعدي پروانه‌ها سهمگين‌تر باشد! 
 به جز تامين آب، ايستادگي در برابر گرد و غبار و كاهش غلظت آن و جلوگيري از افزايش دماي هوا از ديگر كاركردهاي كلان زاگرس است كه به كمك كوه‌هاي كشيده و جنگل‌هاي عموما بلوط حاصل‌ شده است. هر هكتار جنگل دست‌كم ۶۸ تن گرد و غبار را در خود نگه مي‌دارد. جنگل‌هاي زاگرس، اگرچه نسبت به جنگل‌هاي هيركاني و باراني متراكم نيستند ولي براي كشوري با آب‌وهواي گرم و خشك بسيار حياتي هستند.
زاگرس، ريه‌هاي ايران است و ايران بدون ريه نمي‌تواند تنفس كند و مي‌ميرد!‌ اي كاش مسوولان مربوطه تصميماتي علمي و ضرب‌الاجل اتخاذ كنند كه بتوان زاگرس را نجات داد! تا اين آخرين سال‌هايي نباشد كه زاگرس را داريم!