« ابتکار» اثر طرح ساخت خانه‌های 30 متری بر بازار مسکن را بررسی کرد سقف‌های ۳۰ متری بر سر زوج‌های جوان

کیمیا نجفی
محمود فاطمی‌عقدا؛ کارشناس بازار مسکن می‌گوید: ساخت خانه‌های کوچک دغدغه خانه‌دار شدن را کمتر می‌کند و منجربه سهولت ازدواج خواهد شد.
یکی از نقاط مشترک میان خانوارها در زمان‌های قدیم خانه‌های بزرگ با معماری‌های خاص بود. اکنون هم خانه‌های چند صد متری در شهرها پیدا می‌شود اما این خانه‌ها به اندازه بزرگی و موقعیت‌شان، سرمایه‌های کلان هم می‌طلبند. حالا خانه‌های بزرگ سهم کسانی است که ثروت‌های بزرگ دارند.
بررسی فایل‌های دفاتر املاکی نشان می‌دهد که این‌روزها تقاضا برای خرید خانه‌هایی با متراژ پایین بیشتر شده است. البته باید اشاره کرد که خانه‌های کوچک برای خانوارها چالش‌های خاص خود را دارد اما وقتی نقدینگی پایین باشد افراد مجبور به خرید واحدهای 50 تا 70 متر هستند، با این حال مالکان خانه‌های کوچک به خصوص آنهایی که سن و سالی گذرانده‌اند می‌گویند خانه‌های 50 متری بیشتر شبیه به یک قفس می‌ماند تا یک خانه. البته آنطور که شنیده می‌شود در مسیری قرار گرفته‌ایم که باید منتظر خانه‌های 30 متری هم باشیم.


بر اساس گزارش‌ها مجوز ساخت خانه‌های 30 تا 35مترمربعی در بافت فرسوده تهران صادر شد. کمیسیون ماده پنج تهران با تصویب «ضوابط خاص» برای بافت‌های فرسوده درصدد است خانه‌‌سازی در دامنه متراژی فوق‌العاده کوچک را تسهیل کند. آنطور که گفته می‌شود اگر این طرح تایید شود اجرای آن می‌‌تواند زمینه‌‌ساز ساخت حدود 25هزار واحد مسکونی حدود 30مترمربعی در مناطق نیمه جنوبی شهر شود.
برای خرید یک خانه ۳۰ متری چند سال کار کنیم؟
بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید مسکن در تهران حدود ۴۰ میلیون تومان اعلام شده است. باتوجه به این عدد هر خریدار برای تهیه این واحدهای ۳۰ متری باید حدود یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند. در سال جاری حداقل حقوق کارگران پنج میلیون و ۶۰۰ تا پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است. یک فرد با این مبلغ حقوق حدود ۲۱۴ ماه معادل ۱۷ سال برای خرید یک خانه ۳۰ متری باید بدون وقفه کار کند. محتوای این طرح، نشان می‌دهد در قالب ضوابطی خاص، دو خط قرمز برای مسکونی‌سازی در بافت‌های فرسوده شهر تهران پاک شده است. یکی ناظر بر تامین حداقل پارکینگ ساختمان‌ها و دیگری مربوط به سقف تعداد طبقات (تراکم ساختمانی) در زمین‌هایی با قواره کوچک و خیلی کوچک است.
خانه‌های 30 متری می‌تواند مشکل مسکن جوانان را برطرف کند
محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به طرح ساخت خانه‌های 30 متری به «ابتکار» گفت: آنطور که گفته می‌شود این طرح برای بافت‌های فرسوده مد نظر قرار گرفته شده است. ساخت در بافت فرسوده شرایطی برای بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری بوده که زمین‌هایی با مساحت متفاوت که ممکن است از 50 متر شروع شود، است. در گذشته مجوز ساخت برای این مناطق با مساحت زیر 100 متر صادر نمی‌شد. این مسائل اصلاح شده و ساخت مسکن با متراژ پایین می‌تواند مفید باشد. اکنون نیز صحبت از خانه‌های 30 تا 35 متری در این مناطق مطرح شده است.
وی افزود: من معتقدم ساخت واحدهای کوچک می‌تواند مشکل مسکن زوج‌های جوان را حل کند.
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: ساخت خانه‌های کوچک دغدغه خانه‌دار شدن را کمتر می‌کند و منجربه سهولت ازدواج خواهد شد . از سوی دیگر بودجه خانوارهایی که به خانه‌های بزرگ‌تر نمی‌رسد می‌توانند با مبلغ پایین‌تری صاحب‌خانه شوند. در مجموع می‌توان گفت طرح ساخت خانه‌های 30 متری می‌تواند اقدام خوبی در بازار مسکن کشور باشد.
بررسی وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال
فاطمی‌عقدا به بررسی وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال پرداخت و در این‌باره گفت: پیش‌بینی‌های متفاوت از وضعیت بازار در ماه‌های آینده وجود دارد، من گمان می‌کنم اگر دولت برنامه‌های ساخت مسکن و طرح‌های مختلف در این بخش را اجرا کند و جامعه شاهد عملیاتی شدن سیاست‌ها و برنامه‌ها باشد قطعا بازار در نیمه دوم سال عکس‌العمل مثبتی از خود نشان خواهد داد و بدون مشکل به نیمه دوم سال ورود پیدا می‌کنیم.
این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: اما اگر با همین فرمان پیش برویم، اقدامی در حوزه مسکن انجام نشود و جامعه شاهد عملیاتی شدن وعده‌ها نباشد قطعا عکس‌العمل بازار مثبت نخواهد بود.