نولاند: تهران زیر میز نزده است

معاون وزیر خارجه امریکا ارزیابی رئیس سازمان اطلاعات و امنیت بریتانیا معروف به «MI۶» را رد کرد که گفته است ایران دنبال توافق برای احیای برجام نیست.
به گزارش «جوان»، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه امریکا جمعه شب در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت که معتقد است تهران هنوز هم مایل به رسیدن به توافق است و اضافه کرد: «آن‌ها هنوز زیر میز نزده‌اند.» موضع‌گیری نولاند، واکنش غیرمستقیم به ارزیابی ریچارد مور، رئیس MI۶ بریتانیا است که روز پنج شنبه در مجمع امنیتی آسپن به جیم اسکیوتو، خبرنگار سی‌ان‌ان گفته بود: «فکر نمی‌کنم رهبر ایران بخواهد به توافق برسد.» مور گفته بود: «من فکر می‌کنم توافق کاملاً روی میز است، قدرت‌های اروپایی و در اینجا (بریتانیا) در این مورد بسیار شفاف هستند. فکر هم نمی‌کنم که چینی‌ها و روس‌ها هم، در این مورد بخواهند جلوی آن را بگیرند. ولی من فکر نمی‌کنم که ایرانی‌ها آن (توافق) را بخواهند.» او سپس افزود: «من فکر نمی‌کنم رهبر ایران دنبال توافق باشد. ایرانی‌ها نمی‌خواهند به مذاکرات پایان دهند بنابراین مدتی آن را ادامه می‌دهند.»
در حالی که به نظر می‌رسد صحبت‌های «مور» یک ارزیابی اطلاعاتی در داخل بریتانیا درباره مذاکرات احیای برجام است که البته او به آن اشاره نکرده. معاون وزیر خارجه امریکا در یک ارزیابی متفاوت گفته که فکر نمی‌کند ایرانی‌ها دنبال کنار رفتن از مذاکرات باشند، زیرا به گفته او «آن‌ها (ایرانی‌ها) برای چند ماه می‌توانستند از برجام خارج شوند، اما این کار را نکردند.» او می‌گوید: «توافق روی میز است. تهران همچنان برای احیای توافق هسته‌ای (برجام)، فعالیت می‌کند و اهتمام دارد.» البته معاون وزیر خارجه امریکا این را رد نکرده که ممکن است دست آخر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد، به خاطر همین گفته که اگر ایران این طرح (احیای برجام) را قبول نکند ما باید فشار‌ها علیه ایران را افزایش دهیم. نولاند در ادامه، در اظهارنظری شبیه به صحبت‌های رئیس MI۶ که به نظر می‌رسد تاکتیک مشترک اروپا و امریکا در مواقعی است که ایران، شرایط طرف‌های مقابل را نمی‌پذیرد، گفته است: «این به ایرانی‌ها - و در نهایت [آیت‌الله]خامنه‌ای بستگی دارد که با توافقی که روی میز است موافقت کنند.» او که در نشست امنیتی آسپن در امریکا صحبت می‌کرد، بلافاصله افزود که این مردم ایران هستند که بهای این وضعیت را می‌پردازند و «هزینه زندگی‌شان بالا می‌رود و تورم‌شان افزایش پیدا می‌کند.» نولاند سپس به مزایای توافق احتمالی برای ایران اشاره کرده و گفته که اگر ایران توافق کند «باعث می‌شود نفت آن‌ها به بازار بازگردد. این باعث می‌شود آن‌ها از برخی از تحریم‌هایی که وارد شده‌اند راحت شوند. اما تاکنون آن‌ها این مسیر را انتخاب نکرده‌اند.»‌روز پنج شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در مصاحبه با برنامه «صف اول» سیما تأیید کرد که طرفین در وضعیت فعلی «در مورد بیش از ۹۶درصد» متن توافق، اتفاق نظر دارند، ولی تأکید کرد که ایران دنبال «رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار» است و «توافق به هر قیمت و هر توافقی» را نمی‌خواهد. امیرعبداللهیان گفته که توافق خوب توافقی است که در آن ایران «از مزایای اقتصادی «برجام» برخوردار شود، در حالی که به گفته او «هنوز امریکایی‌ها ما را مطمئن نکرده‌اند که می‌توانیم از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل برخوردار باشیم.» او با اشاره تلویحی به دوره‌ای که ایران برجام را پذیرفت، ولی از مزایای آن برخوردار نشد و دونالد ترامپ نیز نهایتاً از آن خارج شد، گفته است: «ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم.»