تبیین رهبر معظم انقلاب از اهمیت مباهله انگیزه شاعران شد

مباهله، واقعه‌ای تاریخ‌ساز در صدر اسلام است که با وجود جایگاه بزرگی که در تثبیت جایگاه دین مبین اسلام و مشخص کردن شأن و مقام اهل بیت (ع) دارد، در ادبیات و به‌خصوص شعر فارسی کمتر به آن پرداخته شده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر، جمعی از شاعران فارسی، به‌خصوص شاعران جوان در پرداختن به مباهله پیشقدم شده‌اند. نغمه مستشارنظامی از جمله شاعرانی است که برای مباهله شعر سروده است. وی در گفتگو با «جوان»، علت سرایش شعر برای واقعه مباهله را رهنمود‌های مقام معظم رهبری عنوان کرد.

در تاریخ بیش از هزار ساله شعر فارسی که در آن توجه ویژه‌ای به رویداد‌های تاریخ اسلام و اعیاد اسلامی شده، کمتر دیده شده که مباهله در شعر شاعران بازتاب داشته باشد، چه شد که در سال‌های اخیر شاعرانی مثل شما سراغ شعر مباهله رفتند؟
اتفاقی که برای من افتاد، این است که پس از شنیدن بیانات مقام معظم رهبری و تبیین ایشان از واقعه مباهله تصمیم گرفتم درباره این واقعه بیشتر مطالعه کنم و شعری نیز با موضوع مباهله سرودم. در واقع تبیین رهبر معظم انقلاب بود که باعث شد شاعران به موضوع مباهله توجه کنند. ایشان در یک سخنرانی بر لزوم پرداختن به واقعه مباهله اشاره می‌کنند و به اهمیت این روز که در آن مقام حضرت علی (ع) به عنوان نفس پیامبر معرفی می‌شود، تأکید می‌کنند. شما در محضر رهبر معظم انقلاب، شعر مباهله را قرائت کردید؟


بله، من شعر مباهله را قبلاً سروده بودم و در سال ۱۳۹۵ در محضر ایشان این شعر را خواندم. در آن جلسه، استاد گرانقدر علیرضا قزوه نیز حضور داشتند و درباره شعر من به نکاتی اشاره کردند.
به نظر می‌رسد پس از تذکر رهبر انقلاب، توجه به اهمیت مباهله در میان شاعران بیشتر شده است.
به نظرم تأثیر همان تبیین‌های مقام معظم رهبری بود. الان مؤسسه شاعران پارسی‌گو که آقای قزوه در آن حضور دارند به مناسبت روز مباهله، همایش شعرخوانی برگزار می‌کند. پس از تأکید رهبر انقلاب هم اولین جشنواره شعر مباهله از سوی حاج‌علی انسانی راه‌اندازی شد و شاعران، به‌خصوص شاعران جوان تشویق شدند که در این باره شعر بسرایند. امسال سومین دوره جشنواره شعر مباهله برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد شاعران معاصر قرار است کم‌کاری چند قرن گذشته را جبران کنند.
با وجود تأکید رهبر انقلاب، تا یکی دو سال پیش هم کمتر به شعر مباهله پرداخته شده بود، ولی امسال می‌بینیم که وزیر ارشاد، کارگروهی برای شعر مباهله ایجاد کرده‌اند و در مراسمی که به مناسبت روز مباهله در مشهد برگزار شد، حضور پیدا کرد و اینگونه حمایت‌های وزارت ارشاد می‌تواند منجر به یک حرکت فرهنگی برای پاسداشت روز مباهله در شعر و ادب فارسی شود. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم مراسمی به منظور شعرخوانی شعر مباهله ایجاد کرده است. این تنوع فعالیت‌ها می‌تواند به شناسانده شدن اهمیت مباهله کمک بیشتری کند؟
قطعاً این محافل می‌تواند انگیزه‌ای برای مطالعه شاعران جوان باشد و به سرودن شعر کمک کند. مباهله را می‌توان یکی از معجزات پیامبر (ص) دانست که در آن قدرت حضور و کلام پنج‌تن (ع)، تأثیر خود را بر مسیحیان بر جای گذاشت. این رویداد نیاز به مطالعه دارد و تأکید مقام معظم رهبری هم بر تبیین این واقعه بزرگ نشانه‌ای از اهمیت آن است. در ابتدای صحبت‌ها به تأکید مقام معظم رهبری بر روز مباهله و تبیین ایشان اشاره کردید که انگیزه‌ای شد برای شاعران برای پرداختن به‌روز مباهله، چقدر سخنان رهبر معظم انقلاب می‌تواند به جهت‌دهی شعر در شعرای جوان کمک کند؟
تأثیر این کار را در جامعه شعری کشور می‌بینیم. ایشان با توصیه‌ها و تأکید‌هایی که داشتند و با تبیین موضوعات مهم دینی، تاریخی و اجتماعی، به شاعران مسیر درست را نشان می‌دهند. هم‌اکنون نیز تأکید ایشان بر پرداختن به زندگی حضرت حمزه سیدالشهداست. من شعر «تن‌ها گریه کن» را در محضر ایشان خواندم. رهبر انقلاب به این شعر لطف داشتند و یادداشتی بر آن نوشتند و فرمودند که‌ای کاش برای دیگر مادران شهدا هم شعر گفته شود. همین مسئله باعث شد تا عهدی میان بانوان شاعر برای سرایش ۱۰۰ شعر ترجیع بند برای مادران شهدا ایجاد شود و امیدوارم روزی برسد که برای هر مادر شهیدی یک شعر سروده شود. هم‌اکنون هم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برنامه‌ای به نام «روایت مادری» در ۳۱ استان برگزار می‌کند که در آن کتاب‌هایی که درباره مادران شهدا نوشته شده باشد با حضور مادر شهید، نویسنده و راوی کتاب مورد تجلیل قرار می‌گیرد. بخشی از شعری را که با موضوع مباهله سروده‌اید، می‌خوانید؟
با پنج نور ناب بهشتی، با حرف حق مجادله سخت است
تسلیم اقتدار تو هستند، بر عالم این معادله سخت است با پنج نور ناب بهشتی، از راه آمدی و دلم ریخت
در شهر دیر‌های قدیمی، حتی خیال زلزله سخت است همراه تو ولی خداوند، همپای تو دو سر بهشتی
با توست روح سوره کوثر، با آیه‌ها مقابله سخت است این پنج تن عصاره عشقند، این پنج تن سلاله نورند
نجرانیان! مقابله کردن، با این جبال و سلسله سخت است با اهل بیت پاک نبوت، غیر از سلام و نور مگویید
با مستجاب‌دعوه‌ترین‌ها، جان بردن از مباهله سخت است