اختلاف آمار ۲‌میلیونی خانه‌های خالی

از آنجا که رئیس دولت سیزدهم از قوه عدلیه پا به قوه مجریه گذاشت و در مبارزات انتخاباتی خود نیز توجه ویژه‌ای به بسط عدالت اجتماعی در جامعه داشت و به طور کل اشخاص سن و سال‌دار ایشان را شخصی از تبار شهید بهشتی و مدافع عدل و قسط در جامعه می‌شناسند، این انتظار را از دولت رئیسی دارند که هزینه اسکان به عنوان یکی از سنگین‌ترین هزینه‌ها در سبد معیشت خانوار را به طرق علمی و با ابزار‌های متعدد و متنوع کاهش دهد.
هر چند برنامه‌ریزی دولت سیزدهم برای ساخت یک‌میلیون مسکن در سال طرح خوبی است و می‌تواند به کنترل قیمت مسکن بینجامد، اما با توجه به اینکه زمین و ساختمان کاربری‌های مصرفی و سرمایه‌ای در اقتصاد ایران دارند، باید دانست که با ابزار‌های مختلف باید غول تورم زمین و ساختمان را زمینگیر کرد.
آمار‌ها نشان می‌دهد موجودی مسکن از تعداد خانوار در کشور بیشتر است و به دلیل توزیع نامناسب ثروت و امکانات در کشور عملاً زمین و ساختمان در سبد دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی زیادی در جامعه انباشت شده است، حال این دارایی‌ها می‌تواند مورد مصرف قرار گیرد یا اینکه بلااستفاده رها شده باشد که در هر صورت شرایط رشد قیمت ساختمان و همچنین اجاره‌بها در کشور این پیام را به ما می‌دهد که ابزار مالیاتی باید به بازار مسکن ورود کند، این رخداد پیش‌زمینه‌اش آن است که ابتدا بدانیم وضعیت آماری بخش زمین و ساختمان دقیقاً به چه شکل است. آمار نفوس و مسکن باید هر پنج سال یک بار در کشور انجام شود و در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا این طرح به تعویق افتاده است، اما می‌توان با ابزار‌های الکترونیکی و اپلیکیشن‌ها شرایطی ایجاد کرد تا امروز به آمار دقیق بخش زمین و ساختمان در کشور دست پیدا کنیم.
متأسفانه در شرایطی که آمار سال ۱۳۹۵ نفوس و مسکن به ما می‌گوید بیش از ۲ میلیون‌و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد، اما امروز به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی وزارت راه‌وشهرسازی تنها آمار ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است. وجود خانه‌های خالی از سکنه و همچنین خانه‌های کم‌استفاده یک پتانسیل بسیار قوی برای کنترل قیمت در بازار مسکن و اجاره‌بهاست، همچنین در هر شرایط می‌توان از این حجم از دارایی عظیم مالیات‌ستانی بسیار قابل ملاحظه‌ای تحصیل کرد، اما لازمه این رخداد‌های مثبت در اقتصاد ایران آن است که ابتدا در حوزه نظری و عملی موانع را برای اجرای طرح برطرف کرد.


داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات بخش مسکن تأکید کرد: دو تکلیف بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده که مالیات خانه‌های لوکس و باغ‌ویلا‌ها از مواردی است که باید اطلاعات آن را از شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی دریافت کنیم. متأسفانه سال قبل اطلاعات خوبی در این زمینه دریافت نشد.
وی افزود: با اطلاعات محدود، مالیات این خانه‌ها برآورد شد که به کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان رسید، اگر شهرداری در این زمینه به ما کمک کند، می‌توانیم درآمد قابل توجهی از این محل دریافت کنیم. تقاضای من از رئیس ستاد هماهنگی کلانشهر‌ها این است که بتوانیم اطلاعات را در سراسر کشور دریافت کنیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: سال قبل تعداد رکورد‌های اطلاعاتی در این زمینه، ۱۲‌هزارو ۷۹۸ مؤدی و ۱۱‌هزارو ۲۴۵ ملک بود. منظور با بیان اینکه در خصوص خانه‌های خالی نیز حجم اطلاعات دریافتی کافی نبود، گفت: آمار نشان می‌دهد ۵/۲ میلیون خانه خالی در کشور داریم، اما آمار وزارت راه‌وشهرسازی ۵۰۰‌هزار واحد است! مالیات خانه‌های خالی سال قبل ۳‌هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر در راستای وصول درآمد سال قبل قدم برمی‌داریم.
وی تأکید کرد: کسانی که این مالیات را پرداخت نکنند، ماهانه ۵/۲ درصد جریمه می‌شوند و باید اصل و جریمه را باهم پرداخت کنند.
منظور با بیان اینکه در خصوص خودرو‌های لوکس اطلاعات کافی را از پلیس راهور دریافت کرده‌ایم، یادآور شد: ما در حال دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس هستیم و اقدامات آن انجام شده است.
وی با اعلام اینکه از شهرداری‌های بالای ۱۰۰‌هزار نفر جمعیت اطلاعات را برای اراضی بایر دریافت خواهیم کرد، گفت: انتظار داریم از طریق سامانه‌های برخط، اطلاعات را به صورت منظم دریافت کنیم. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر متروی اسلامشهر به طور کامل از محل مالیات بر ارزش افزوده اداره می‌شود.
وصول ۳۵۴‌هزارمیلیارد تومان مالیات در سال ۱۴۰۰
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۵۴‌هزارمیلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول شد.
به گزارش تسنیم، داود منظور روز گذشته در جریان هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم این سازمان در وصول درآمد مالیاتی شهرداری‌ها اظهار کرد: در این دوره، همکاری ممتاز و متفاوتی را با شهرداری تهران آغاز کرده‌ایم و امیدواریم شکوفاتر شود و توسعه پیدا کند. وی با بیان اینکه سعی ما این است سهم مالیات را در بودجه دولت افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع ۳۵۴‌هزارمیلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول شد که ۳۰۶‌هزارمیلیارد تومان مالیات و مابقی عوارض بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۹ درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به جهش قابل ملاحظه مالیات تصریح کرد: میزان تکلیف ما ۴۵۴‌هزارمیلیارد تومان است که نسبت بودجه مصوب ۶۲ درصد است و برای رشد این درآمد باید نسبت به شناسایی مؤدیان جدید اقدام کنیم، به همین دلیل تلاش ما این است روی فرار مالیاتی تمرکز کنیم.
منظور با تأکید بر اینکه سال قبل ۲/۲‌میلیون نفر مؤدی جدید شناسایی شد، گفت: تعداد اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی در سال قبل ۲‌میلیون‌و ۹۰۰‌هزار مؤدی بود که به ۴ میلیون‌و ۳۰۰‌هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است، البته باید با کسانی که اظهارنامه نداشته‌اند، به گونه‌ای دیگر برخورد شود.
وی با اشاره به افزایش اشراف اطلاعاتی بر فعالان اقتصادی تصریح کرد: با کنترل جریان بارنامه‌ها، میزان واردات، میزان بیمه‌نامه‌ها، نقل و انتقالات دارایی‌ها و قرارداد‌های پیمانکاری می‌توانیم با مؤدیان در خصوص داده‌ها سخن بگوییم. بخشی از این اطلاعات در اختیار مؤدیان قرار گرفته است تا بدانند در مورد آن‌ها چه اطلاعاتی داریم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه میزان ابراز مالیات نسبت به سال قبل دو برابر شده است، افزود: این آمار افزایشی نشان می‌دهد دست سازمان امور مالیاتی نسبت به فعالان اقتصادی پر است. بنای ما این است حجم ریزداده‌ها و داده‌های کلان را نسبت به فعالان اقتصادی به طور دائم افزایش دهیم. منظور با تأکید بر اینکه جهت‌گیری ما این است با اطلاعات موجود اظهارنامه برآوردی برای افراد تولید کنیم، گفت: برای ۲۲۰‌هزار نفر که اظهارنامه غیرمنطبق ارائه داده بودند، اظهارنامه برآوردی تهیه و به آن‌ها ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از درآمد مالیاتی کشور در تهران وصول می‌شود، خاطرنشان کرد: اداره مالیاتی ما به تنهایی حدود ۳۰ درصد از مالیات را از شرکت‌های بین استانی وصول می‌کند. در شمال، مرکز و غرب تهران ۸۰ درصد مالیات شهر وصول می‌شود. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تمرکز ما روی اصناف در سال جاری افزایش یافته است، گفت: امسال مبنای ما در مالیات اصناف، اطلاعات موجود از آنهاست. برای مثال مالیات سال قبل پزشکان ۱۲‌میلیون تومان بوده که به ۲۲‌میلیون تومان رسیده است.
منظور با تأکید بر برخورد سختگیرانه در وصول درآمد مالیاتی یادآور شد: در تمام کشور با اصناف جلساتی را برگزار و از این مرحله به خوبی عبور کرده‌ایم. ما از ارقام مالیاتی ولو ارقام کوچک گذشت نخواهیم کرد. وی از استخراج اطلاعات دلالان ارز و خریداران و فروشندگان طلا خبر داد و افزود: تمام این اطلاعات پایش شده و ۶۰‌هزار فعال اقتصادی که نسبت به این فعالیت‌های واسطه‌گری بزرگ اقدام می‌کنند، شناسایی شده‌اند و سازمان امور مالیاتی در راستای استیفای حقوق دولت از این محل وارد عمل خواهد شد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه ۹۵ درصد تکلیف قانونی برای وصول درآمد در سال جاری محقق شده است، خاطرنشان کرد: ۱۴۳‌هزارمیلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در چهار ماه ابتدایی امسال محقق شده است. ظرفیت وصول مالیات از تیر ماه افزایش پیدا کرده و امیدواریم سهمیه ۴۵۴‌هزارمیلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ را محقق کنیم. منظور با اشاره به وصول ۴۵‌هزارمیلیارد تومان عوارض شهرداری در سال قبل گفت: عوارض شهرداری‌ها نیز حدود ۲۰‌هزارمیلیارد تومان است و برآورد ما تا پایان سال، ۶۵ تا ۷۰‌هزارمیلیارد تومان است.