هشدار نظامی بی‌سابقه چین به امریکا

سفر احتمالی نمایندگان ارشد کنگره امریکا به شبه‌جزیره تایوان برای اعلام حمایت از این منطقه خودمختار در مقابل چین، به شدت خشم این کشور را برانگیخته است. پکن در اقدامی بی‌سابقه علناً تهدید کرده که در صورت انجام سفر نانسی پلوسی به تایوان، اقدامات قوی‌تری اتخاذ خواهد کرد که به گفته رسانه‌های غربی عدم مجوز فرود به هواپیمای امریکا و اقدام نظامی علیه آن جزو گزینه‌های احتمالی است که در دستور کار مقامات پکن قرار خواهد گرفت.
به گزارش «جوان»، درحالی که مقامات چین بار‌ها نسبت به تحرکات امریکا در اطراف مرز‌های این کشور هشدار می‌دهند، اما مقامات واشنگتن به این هشدار‌ها اعتنایی نکرده و کماکان به ماجراجویی‌های خود ادامه می‌دهند. پس از سفر هفته گذشته مقامات نظامی امریکا به تایوان برای امضای قرارداد‌های خرید تسلیحات، این بار قرار است نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا و تعدادی از نمایندگان این کشور به تایوان سفر کنند که این اقدام واکنش تند چینی‌ها را به همراه داشته است. به نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز، چین هشدار‌های شدیدی به دولت امریکا در مورد سفر آتی نانسی پلوسی به تایوان داده است که زنگ خطر را در میان مقامات کاخ سفید که مخالف سفر وی هستند به صدا درآورده است. چین علناً تهدید کرده است که در صورت ادامه سفر پلوسی در ماه اوت، «اقدامات قوی» اتخاذ خواهد کرد. اما یک مقام کاخ سفید گفته که چین نسبت به قبل «مخالفت شدیدتری» به ایالات متحده ابراز کرده است. چند منبع دیگر نیز گفته‌اند که چین موضع‌گیری‌هایی درباره اقدام نظامی احتمالی مطرح کرده است. بر این اساس، هرچند پکن در مورد پاسخ‌های احتمالی خود به صراحت اظهارنظر نکرده است، اما ارتش این کشور ممکن است سعی کند از فرود هواپیمای پلوسی در تایوان ممانعت کند یا اقدامات دیگری را برای ممانعت از سفر او انجام دهد، مانند استفاده از جت‌های جنگنده برای رهگیری هواپیمای نظامی امریکایی. چندین نفر گفتند که کاخ سفید در تلاش است ارزیابی کند که آیا چین در تلاش برای تحت فشار قرار دادن پلوسی برای صرف‌نظر از سفر خود تهدید‌های جدی می‌کند. به گفته دو منبع دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و دیگر مقامات ارشد شورای امنیت ملی به دلیل خطر تشدید تنش در تنگه تایوان با این سفر مخالف هستند. شورای امنیت ملی از اظهارنظر در مورد اینکه آیا دولت امریکا از پلوسی خواسته است که سفر خود را لغو کند، خودداری کرد.
چین در آماده‌باش کامل
برنامه‌ریزی برای سفر نانسی پلوسی به تایوان و ارائه کمک‌های نظامی به این منطقه، در حالی است که پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده امریکا کمک‌های فنی نظامی به تایوان به ارزش حدود ۱۰۸ میلیون دلار را تأیید کرده است. وزارت دفاع امریکا اعلام کرده تایوان آخرین کمک‌ها از جمله قطعات یدکی و تعمیر تانک‌ها و خودرو‌های جنگی و حمایت فنی و لجستیکی دولت و پیمانکار ایالات متحده را درخواست کرده است. چین در ماه‌های اخیر نسبت به سفر مقامات امریکایی به تایوان و امضای قرارداد‌های نظامی و همچنین عبور ناو‌های جنگی این کشور از حریم دریایی چین به شدت هشدار داده است و اخیراً فرمانده ارتش چین خطاب به امریکایی‌ها اعلام کرد که چین در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد و قرار است رزمایش بزرگی را برای آمادگی در برابر تهدیدات امریکا انجام دهد. چین هرگونه تحرکات امریکا در مرز‌های خود را تهدید جدی برای امنیت ملی خود می‌داند و بار‌ها اعلام کرده که اقدامات واشنگتن تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند. این درحالی است که مقامات کاخ سفید عملاً سعی دارند چین را به جنگ در تایوان سوق داده و بتوانند هزینه‌های این رقیب نوظهور را بالا ببرند. سیاست کشاندن چین به جنگ در تایوان، پس از شروع جنگ در اوکراین به شدت در دستور کار مقامات غربی قرار گرفته است و به هر نحوی شده می‌خواهند پکن را به حمله به تایوان تحریک کنند، زیرا درگیر شدن چین در تایوان، با توجه به کمک‌های تسلیحاتی که غربی‌ها ممکن است به این منطقه خودمختار انجام دهند می‌تواند چین را از پرداختن به سایر مسائل جهانی بازدارد و همین موضوع، خواسته اصلی امریکا است. امریکا در سیاست راهبردی خود، چین را به عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای هژمونی جهانی خود معرفی کرده است و در سال‌های اخیر تلاش کرده با انواع ابزار‌ها با این رقیب مقابله کند. اعزام ناو‌های جنگی، استقرار هزاران نیروی زمینی در اطراف چین، همگی در راستای برنامه‌های واشنگتن برای ضربه زدن به پکن انجام می‌شود.
مقامات کاخ سفید اخیراً اعلام کرده‌اند که قدرت نظامی چین تهدید بزرگی برای واشنگتن و متحدانش است. دولت امریکا حتی برای تنگ‌تر کردن محاصره امنیتی علیه چین، ائتلافی را با کشور‌های هند، استرالیا و ژاپن تشکیل داده است تا بخشی از هزینه‌های تقابل با پکن را روی دوش متحدانش بیندازد. زیرا این ائتلاف سبب می‌شود چین در چندین جبهه با دشمنان مقابله کند. چین نیز که تا سال ۲۰۱۲ تنها روی مسئله اقتصاد متمرکز بود با روی کار آمدن شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در یک دهه گذشته تقویت توان نظامی را نیز در دستور کار قرار داده است و در این مدت علاوه بر اینکه موشک‌ها و تسلیحات جدید را به بدنه ارتش تزریق کرده است، با ساخت سه ناو هواپیمابر بومی توانسته خود را به جرگه کشور‌های صاحب این فناوری اضافه کند. چین حتی بودجه نظامی خود را نسبت به دهه گذشته، ده‌ها برابر افزایش داده است و اکنون پس از امریکا در رده دوم کشور‌های با بودجه نظامی بالا قرار دارد و همین مسئله نگرانی واشنگتن را در پی داشته است.