‌ «شرق» علیه غربگرایی نوشت!

روسیه هراسی و غربگرایی همزمان طیفی سیاسی در ایران به جایی رسید که روزنامه شرق هم صدای اعتراضش بلند شد؛ همان روزنامه‌ای که خود ید طولایی در تخریب فضای روانی جامعه نسبت به روابط ایران و شرق دارد و همزمان مشغول تطهیر غرب است.
یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر شده، گرچه بر این گزاره مهر تأیید می‌زند و آن را دلیل دلبستگی به غرب می‌داند که «در غرب، رعایت حقوق فردی انسان‌ها و دموکراسی بیشتر از هر جای دیگر است»، اما می‌گوید: «این رعایت حقوق فردی یا همان حقوق بشر و دموکراسی در درون مرز‌های کشور‌های غربی یک چیز است و وقتی سخن از اولویت روابط بین کشور‌ها باشد، چیز دیگر. اینکه مهاجران وقتی به آن کشور‌ها می‌رسند، از آن رعایت حقوق و دموکراسی بهره می‌برند، الزاماً به این معنا نیست که رابطه کشور‌هایی مثل کشور ما با آن کشور‌ها هم به بسط دموکراسی و حقوق بشر در سرزمین‌مان منجر شود. برای نمونه در خاورمیانه رابطه بین کشور‌های منطقه و غرب که در صد سال اخیر هر روز گسترده‌تر شده، کی و کجا به حقوق بشر و دموکراسی منجر شده؟ در مصر یا عربستان؟ یا مثلاً ۵۳ سال رابطه عمیق و استراتژیک حکومت سابق کشورمان با غرب یا همین ۲۰ سال حضور تمام‌عیار غرب در افغانستان، کی به حقوق بشر و دموکراسی انجامید؟»
این یادداشت در ادامه به نقد خرده گرفتن برخی افراد از گرایش ایران به شرق پرداخته و می‌نویسد: «می‌گویند این رابطه ایران را تبدیل به عروسکی در دست روسیه و چین خواهد کرد یا حتی امریکا که جدیداً می‌گوید ایران باید بین برجام و وابستگی به روسیه یکی را انتخاب کند. دقت کنید، از سال ۲۰۰۳ تا امروز هر روز تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع شده و نامش را گذاشته‌اند تحریم‌های فلج‌کننده و همه شریان‌های اقتصادی را به روی ایران بسته‌اند و حتی با وجود توافق برجام، ایران را از همه چیز محروم کرده‌اند، تا آنجا که به ریز‌ترین موضوعات مثل صادر‌نشدن ویزا برای ورزشکاران ایرانی هم رسیده‌اند و بعد می‌گویند یا برجام یا رابطه با روسیه. همه راه‌ها را بر ایران بسته‌اند و فقط یک راه به روی ایران باز مانده، بعد می‌گویند همان یک راه را هم خودت ببند و جالب اینجاست که بسیاری از منتقدان حاکمیت کنونی ایران نیز همین را می‌گویند.»
در ادامه یادداشت شرق می‌خوانیم: «اینکه آرزو داریم در کشورمان دموکراسی باشد، حقوق بشر باشد و نبینیم که مادری جلو خودروی گشت ارشاد چنان تحقیر شود، چه ربطی به این دارد که با غرب رابطه داشته باشیم یا شرق؟ راه‌حل آن مشکل در جای دیگری است. اینکه بعد ۳۰ سال دوباره شاهد تشکیل بلوک جدیدی در مقابل بلوک غرب هستیم که هرچه باشد، دیگر مثل این سه دهه آن‌قدر‌ها هم شخم‌زدن خاورمیانه را برای غرب آسان نمی‌گذارد، برای کشور ما که از سال ۱۳۵۶ و از کنفرانسی در اسرائیل، طرح تجزیه ایران به شش یا هفت کشور قومیتی برای حفظ اسرائیل ضروری دانسته شد، موضوعی حیاتی است. یادمان باشد، اول باید ایرانی وجود داشته باشد که بعد دموکراسی و حقوق بشر داشته باشد، و الا غرب که ۳۰ سال است مشغول شخم‌زدن خاورمیانه است و حالا که همه مسیر‌ها را به روی ما بسته، اصرار نخبگان کشورمان را که باید همین یک مسیر باقی‌مانده را هم خودمان ببندیم، از عجایب ادعای میهن‌دوستی است.»