معیشت و مسکن؛ در صدر مطالبات مردمی از رئیسی

گزارش «آرمان امروز» از مهم‌ترين محورهاي کاري سفرهاي استاني دولت سيزدهم در 10 ماه گذشته؛ آرمان امروز| سرويس سياسي| طي ده ماه گذشته سفرهاي استاني يکي از مهم‌ترين محورهاي کاري دولت سيزدهم به رياست سيد ابراهيم رئيسي بوده که در تمامي آن‌ها معيشت و مسکن مهم‌ترين مطالبه شهروندان از رئيس پاستور بوده است. سفرهاي استاني در مقام مهم‌ترين تريبون رئيس‌جمهور براي ارتباط مستقيم با مردم در استان‌هاي مختلف مهم‌ترين کانوني است که مي‌توان از آن به عنوان کانون سنجش عملکرد دولت نيز ياد کرد.  در واقع، رئيس‌جمهوري تنها دو روز پس از راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزيران دولت سيزدهم، پنجم شهريور ماه سال گذشته در نخستين سفر استاني به منظور رسيدگي به مشکلات خوزستان وارد اين استان شد و آخرين سفر استاني رئيس دولت سيزدهم نيز سفر رئيس جمهور به استان همدان در پنجشنبه (6 مرداد) بوده است. در يک نگاه کلان، اگر بخواهيم مهم‌ترين مصوبات دولت را در سفرهاي مختلف استاني مورد اشاره قرار دهيم بايد به موضوعاتي همانند مشکلات اقتصادي، مسکن، چالش‌هاي کشاورزي و البته سياست خارجه اشاره داشته باشيم.
رئيس جمهور در يک سال گذشته به ترتيب به استان‌هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، ايلام، کهگيلويه و بويراحمد، بوشهر، فارس، اردبيل، سمنان، زنجان، لرستان، يزد، قم، هرمزگان، گيلان، گلستان، مازندران، خراسان رضوي، البرز، قزوين، آذربايجان غربي، خوزستان (سفر سرزده به آبادان/ متروپل)، آذربايجان شرقي، چهارمحال و بختياري، کرمانشاه، مرکزي، کردستان و در آخرين سفر خود به استان همدان سفر کرده است.
در يک بررسي تحقيقي مي‌توان اظهار داشت که باتوجه به بحران‌ها و مسائل اقتصادي فراگير شده بر سفره شهروندان ايراني، به نظر مي‌رسد دولت سيزدهم، برخلاف اسلاف خود  از نظر تخصيص بودجه‌هاي استاني نتوانسته براي استان‌ها دستاورد خاصي داشته باشد که البته دليل اصلي آن نيز به دليل کمبود منابع مالي کشور بوده است. در تشريح برآيند سفرهاي استاني رئيس دولت سيزدهم نيز مي‌توان گفت، رئيسي تنها به شعارهاي انتخاباتي خود ادامه مي‌دهد و برنامه‌هاي جديدي در دستور کار ندارد.
در مواجه با بحران اقتصادي در کنار مردم هستيم
بدون ترديد، بنا به مقتضيات و شرايط ويژه کشور که در يک سال گذشته همچنان با تحريم‌هاي گسترده دست و پنجه نرم مي‌کند، مسائل اقتصادي محور اصلي سفرهاي استاني رئيس جمهور طي يک سال گذشته بوده است. در همين چارچوب شاهد هستيم  که رئيسي در جمع مردم همدان با اشاره به اينکه در استان زيرساخت‌هايي موجود است، گفت: با وجود همين زيرساخت‌ها بخشي از نگراني‌هاي مردم در مورد بيکاري رفع خواهد شد و نيازي به ايجاد زيرساخت جديد نيست، ايجاد حداقل 27 هزار شغل در دستور استانداري همدان است، براي تحقق اين مهم همه بخش‌هاي استان بايد تلاش کنند تا خط توليد در همدان ايجاد و فعال شود. زمين‌هاي بيشتري در امر کشاورزي براي توليد با اصلاح الگوي کشت و مديريت آب در دسترس قرار گيرد. در شوراي اداري که در استان برگزار خواهد شد، از مسئولان استاني مي‌خواهم ايجاد 40 هزار شغل را برنامه‌ريزي کنند و در دستور کار قرار دهند تا بخش قابل توجهي از اين مشکل تا انتهاي سال حل شود. بدانيد امروز دغدغه شما، دغدغه ماست و همه تلاش دولت من است که در حوزه‌هاي اقتصادي با مقاومت و استقامتي که شما داريد و با پيگيري‌هاي دولت کار را به نحوي پيش ببريم که دست رانتخواران، دست مفسدان و روابط ناسالم در کشور و سازمان اداري کشور قطع شود. قبل‌تر ابراهيم رئيسي در جمع مردم کرمانشاه ضمن بيان اينکه در سفر وي به استان 200 طرح به تصويب رسيده است، تاکيد کرده بود: معاونت اجرايي رئيس جمهور و  استاندار مأمور پيگيري اين مصوبات هستند، همچنين رسانه‌ها مي‌توانند در اين راستا کمک به‌سزايي داشته باشند. از نخبگان استان خواستيم رفع بيکاري را مهمترين مسأله خود قرار دهند و اميدوارم اين مشکل حل شود.
در نمود ديگري از اين موضوع رئيس جمهور با اشاره به اينکه کشور نيازمند تحول اساسي است در جمع مردم استان مرکزي گفته بود، در شرايطي که قرار داريم نشان مي‌دهد کشور نيازمند تحول اساسي است و بايد در اين راستا نگاه‌ها تحولي باشد.اگر نگاه تحولي نباشد و به وضع موجود قانع باشيم، تحولي ايجاد نمي‌شود. شرايط اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي جامعه اکنون نيازمند تحول است، وضع موجود با وضع مطلوب فاصله دارد که بايد فاصله بين اين 2 وضعيت را کم کرد.
ساخت مسکن دغدغه دولت است
هم‌راستاي با مسائلي همانند معيشت، اشتغال و... موضوع ساخت مسکن ديگر دغدغه اصلي مردم در سفرهاي استاني رئيسي بوده است.  در اين زمينه رئيس جمهور در سفر اخير خود خطاب به مردم همدان به مسئله مسکن اشاره و گفت: يکي ديگر از نگراني‌هاي ما در مورد وضعيت مسکن زوج‌هاي متأهل و جوان است که از مشکل اجاره و نداشتن مسکن رنج مي‌برند، حل اين مشکل را تکليف قانوني مي‌دانيم، در اين زمينه در برنامه‌ريزي‌هاي سفر به عنوان نيازهاي جدي همدان به آن خواهيم پرداخت چراکه يکي از دغدغه‌هاي اصلي اين استان است. از مسئولان مي خواهم که کار ايجاد مسکن را با همکاري خود مردم انجام دهند چراکه بسياري از تحصيلکرده‌ها آماده هستند با تشکيل تعاوني زمين به آنها داده شود و تسهيلات و مصالح هم کمک شود تا کار دنبال شود، در اين رابطه بايد از خود مردم کمک گرفت به ويژه جوانان که آمادگي دارند در ساخت مسکن به دولت کمک کنند بنابراين ارائه تسهيلات لازم به ويژه زمين براي کساني که نيازمند مسکن هستند و شناسايي شده اند، با سرعت بيشتر انجام شود تا شاهد باشيم اين نياز فوري استان با تعامل هر چه سريع‌تر برطرف شود، در اين راستا باورمان اين است که از اراضي موجود در حوزه شهرها، شهرستان‌ها و بخش‌ها که مربوط به دولت است و در قانون هم اين اجازه داده شده است که در رابطه با مسئله مسکن مورد استفاده قرار دهيم و عزيزان هم همت کنند. همچنين، قبل‌تر ابراهيم رئيسي در سفر به استان کرمانشاه با اشاره به 200 طرحي که براي بهبود وضعيت استان به تصويب رسيد است موضوع مسکن را يکي از اين طرح‌ها عنوان کرد.
حل مشکلات کشاورزي در سال‌هاي بي‌آبي
يکي ديگر از محورهاي اصلي سفرهاي استاني رئيسي در استان‌هاي مختلف گفتگو با کشاورزان در شرايطي بوده که کشور با بحران بي‌آبي مواجه است. در همين زمينه، سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهور  ظهر پنجشنبه 6 مردادماه در جمع مردم همدان با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزي گفت: مسئله آب مردم استان همدان را رنج مي‌دهد و تأکيد شده است به مسئولان استان و مديران مربوطه که کار آبرساني به استان را با جديت دنبال کنند، اگر چه اين پروژه با 17 سال تأخير انجام شده و در اين جهت عقب ماندگي وجود دارد اما قرار است که عقب ماندگي ها را جبران کنيم. از مسئولان مي‌خواهم با کارهايي که انجام داده‌اند مسئله آب را حداکثر در دو ماه آينده به سامان برسانند، امروز مسئله توليد، کشاورزي و فعال بودن صنايع از جمله مسائل کليدي در استان است و اينها بايد رونق پيدا کند، اگر واحدهاي صنعتي تعطيل است بايد راه بيفتد؛ چراکه موجب اشتغال بيشتر خواهد بود.  قبل‌تر نيز رئيس جمهور در جمع مردم کرمانشاه با اشاره به وجود 900 هزار هکتار زمين کشاورزي در استان کرمانشاه، گفت: کرمانشاه قطب کشاورزي منطقه است و خريد تضميني محصولات و مهمتر از آن ايجاد صنايع تبديلي، ايجاد ارزش افزوده و  عدم خام فروشي بايد در دستور کار قرار بگيرد. آبرساني به شهرها و تکميل سدهاي ناقص را يکي از برنامه‌هاي دولت در اين استان نام برده است.