« ابتکار» عوامل موثر بر تورم را بررسی کرد فعلا خبری از افزایش تورم نیست

کیمیا نجفی
سیاوش غیبی‌پور می‌گوید: میانگین عوامل موثر بر تورم نشان می‌دهد که حداقل تا سه ماه پیش‌رو شاهد نوسانات شدید در نرخ تورم نخواهیم بود.
بی‌تردید یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران در چند دهه گذشته پدیده تورم است. ‌این معضل اقتصادی رشد اقتصاد، سرمایه‌گذاری، اشتغال، توزیع درآمد و حتی مسائل سیاسی و اجتماعی یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ریتم زندگی همه شهروندان را در دست می‌گیرد، بنابراین کنترل و کاهش تورم مسئله بسیار مهمی است که هر دولتی باید به آن توجه داشته باشد.
تورم تحت کنترل است


طی چند دهه اخیر نرخ تورم دو رقمی دست به گریبان اقتصاد ایران بوده اما حالا صحبت از تحت کنترل بودن تورم به میان آمده است.
اخیرا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیئت دولت با اشاره به وضعیت تورم در کشور گفته است: «در فاصله بین اردیبهشت تا تیرماه به لحاظ شاخص‌های قیمتی فشار بیشتری روی مردم بود و شاخص‌های تورمی هم این را نشان می دهد، اما مسیر تحت کنترل است و همانطور که تورم تیرماه کاهش داشت در مرداد هم همین کاهش را نسبت به تیرماه شاهد خواهیم بود. در بهار ۱۴۰۱ پایه پولی کشور ۶ درصد افزایش یافته است در حالی که در ۱۴۰۰، ۹ درصد بود یا دولت در بهار امسال با یک پنجم تنخواه بودجه‌ای سال گذشته خودش تمام هزینه‌ای مصرفی اش را مدیریت کرد اینها نشان می دهد که این دست مسیرهای بلندمدت اقتصاد تحت کنترل است.»
بررسی عوامل موثر بر تورم
سیاوش غیبی‌پور، تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره بر صحبت‌های وزیر اقتصاد تاکید کرد که تورم به راحتی قابل کنترل است. وی در این‌باره به «ابتکار» گفت: با توجه به مجموعه عوامل تاثیرگذار می‌توان گفت که تا سه ماه آینده نوسانی در تورم نخواهیم داشت و شاهد ثبات در اقتصاد هستیم.
وی ادامه داد: ریشه‌های سنتی تورم نوسانات عرضه در طرف تولید و فشار تقاضا است که هر دو ریشه را می‌توان کنترل کرد. دولت بخش عرضه را می‌تواند با تنظیم تعرفه‌های واردات و ایجاد تعادل در تولید کالاها به خصوص کالاهای پرمصرف کنترل کند. دولت برنامه‌هایی در این خصوص دارد همانند حذف مالیات ارزش افزوده برای گوشت قرمز. این برنامه به مهار و ثبات تورم در کالای اساسی گوشت و کالاهای وابسته به آن کمک می‌کند.
این تحلیلگر اقتصادی گفت: دولت هم در بخش عرضه می‌تواند تورم را کنترل کند و هم به شکل غیرمستقیم از تولید حمایت کند. سیاست‌های کنترل و حمایت همچون برداشتن مالیات ارزش افزوده گوشت قرمز تا کنون موفق بوده و از تولید حمایت کرده است.
غیبی‌پور با اشاره به مسئله فشار تقاضا ادامه داد: در مسئله تورم ما با فشار تقاضا نیز روبه‌رو هستیم. اگر انتظار تورمی بالا نرود و مصرف دارای یک روال عادی باشد خود به خود تورم نیز کنترل خواهد شد. به بیانی روشن‌تر انتظار تورمی رابطه مستقیمی با تورم دارد و هرچه انتظار تورمی کاهش یابد ثبات در نرخ تورم بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به نقش دولت در انتظارات تورمی گفت: دولت می‌تواند نقش موثری در انتظارات تورمی داشته باشد. مسئولان باید مراقب باشند که در گفت‌وگوها صحبت از گرانی نکنند. مثلا اگر مسئولی بگوید قرار است قیمت سوخت افزایش یابد همین صحبت انتظار تورمی را افزایش می‌دهد البته خوشبختانه در بحث سوخت گفته شده است در سال 1401 برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم و این مسئله انتظار تورمی را مهار می‌کند.
وی به عوامل خارجی موثر بر تورم اشاره کرد و گفت: برخی مسائل خارجی نیز بر تورم موثر خواهد بود. عنصر تجارت خارجی برای کشور ما در دو بخش موثر است. اولین بخش تقاضای جهانی نفت بوده که هرچه اقبال بیشتر برای تقاضای نفت باشد قدرت پول ملی بالاتر، کسری بودجه کمتر و تورم مهار می‌شود و افزایش قیمت نفت باعث شده است چشم‌انداز صادرات نفت ما مثبت باشد. دومین بخش در خصوص واردات است و با توجه به تحریم‌ها واردات ما در جهت هدفمند بودن قرار گرفته و ما شاهد یک انضباط وارداتی هستیم بنابراین از این دیدگاه نیز می‌توان به کنترل تورم امیدوار بود.
نگاه مثبت به برجام انتظارات تورمی را کاهش داده است
وی گفت: مسئله مهم دیگر در بحث تورم مسائل سیاسی و بین‌المللی است. اکنون نگاه جامعه و دیپلماسی به مذاکرات برجام مثبت بوده و ادامه‌دار بودن این نگاه یعنی انتظارات تورمی به صفر نزدیک‌تر می‌شود اما اگر نگاه مثبت نسبت به مذاکرات بازگردد قطعا انتظارات تورمی نیز تغییر می‌کند.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان تاکید کرد: میانگین عوامل موثر بر تورم نشان می‌دهد که حداقل تا سه ماه پیش‌رو شاهد نوسانات شدید در نرخ تورم نخواهیم بود.