رئیس جمهور: عدالت باید محور توسعه یافتگی کشور باشد

در دولت فقط به دنبال خدمت به مردم و برقراري عدالت هستيم رئيس جمهور گفت: پيشرفت ما بايد در پرتوي عدالت باشد و مقام معظم رهبري تاکيد کردند در بستر بيانيه گام دوم انقلاب که سند بالا دستي همه ماست، يکي از محورهاي مهم، مساله اجراي عدالت است و ما نيز در دولت فقط به دنبال خدمت به مردم و برقراري عدالت هستيم.
به گزارش ايسنا، سيد ابراهيم رئيسي عصر امروز 21 مردادماه در ديدار با خانواده شهدا، ايثارگران و نخبگان استان کرمان و پس از شنيدن نظرات و دغدغه هاي برخي از سخنرانان در اين جلسه گفت: نبايد دغدغه هاي شما به اين جلسه بسنده شود و اظهارنظرها، پيشنهادات و انتقادات براي دولت مفيد است. وي با بيان اين مطلب که چهار پايه نظام اسلامي «اقامه صلاه»، «ايتاي زکات»، «امر به معروف» و «نهي از منکر» است ادامه داد: مهمترين معروف عدالت است و بايد عدالت بر همه توسعه يافتگي ما سايه بيفکند و همه بايد در جهت پيشرفت جامعه تلاش کنيم اما عدالت بايد محور توسعه يافتگي باشد.
رئيسي با تاکيد بر اينکه بايد در بحث توسعه يافتگي جوامع، عدالت در همه حوزه ها وجود داشته باشد اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستيم در برخي از کشورهاي پيشرفته دنيا، در حوزه اقتصادي به پيشرفت رسيده‌اند اما در حوزه اخلاق، معنويت، عدالت و ... کُميت آنها لنگ مي زند. رئيس جمهور مهمترين بحران امروز که غرب به آن مبتلا است را مشکل الحاد، ترک خانواده و بي توجهي به خانواده عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروز شاهد هستيم در غرب، زشت ترين اخلاق ها به عنوان شاخص تمدن در جوامع معرفي مي شود و بدترين سيئات به عنوان شاخص تمدني شناخته مي شود که هم خودشان به آن مبتلا هستند و هم در تلاش هستند جوامع ديگر را نيز به اين سمت و سو بکشانند.
وي اجراي عدالت را بسيار مهم دانست و بيان کرد: پيشرفت ما بايد در پرتوي عدالت باشد و مقام معظم رهبري تاکيد کردند در بستر بيانيه گام دوم انقلاب که سند بالا دستي همه ماست، يکي از محورهاي مهم، مساله اجراي عدالت است و ما نيز در دولت فقط به دنبال خدمت به مردم و برقرار عدالت هستيم همانطور که تلاش کرده ايم در سند بودجه 1401، عدالت را سرلوحه خود قرار دهيم و آمايش سرزميني را مستند قرار داده ايم.


رئيسي درباره اجراي عدالت گفت: موضوع عدالت، در پي قوانين و مقررات عادلانه، مجريان عادل و داوري عادلانه محقق مي شود. برافراشته شدن پرچم عدالت خواهي با کمک مردم شکل عملي و اجرايي پيداخواهد کرد و در اين راستا نيز بايد در همه تصميم سازي و تصميم‌گيري‌ها نقش مردم ديده شود.
وي با تاکيد بر اينکه در راستاي توجه به عدالت به نيروهاي تحول‌گرا نياز داريم افزود: ذات و استفاده از نيروهاي جوان تحول‌گراي حزب‌الهي که تحول را نياز جدي کشور مي دانند و خودشان را براي آن به‌خطرانداخته و در ميدان حاضر باشند، امري مهم و ضروري است.
رئيس جمهور به موضوع استفاده از نيروهاي بومي اشاره کرد و گفت: در گزينش ها و گرفتن نيروها، موضوع بومي بودن بايد در اولويت قرارگيرد ضمن آنکه جذب نيروهاي جوان کارآمد نيز بايد در اولويت باشد. رئيسي با بيان اين مطلب که کار تحولي بدون روحيه تحولي امکان‌پذير نيست، تاکيد کرد: مقام معظم رهبري تاکيد کردند که نمايندگان در امور انتصاب‌ها دخالت نکنند و به مديران گفته ام از نمايندگان، مسئولين سابق و کنوني و جوانان مشورت بگيرند اما استقلال در تصميم را مخدوش نکنند زيرا مشورت حد يقف ندارد اما خودشان بايد تصميم بگيرند و به هيچ عنوان استقلال در تصميم گيري را با کسي تقسيم نخواهيم کرد. مشورت آري اما تاثيرپذيري از ديگران در انتصابات هرگز.
وي به موضوع حضور اتباع بيگانه و دغدغه هايي که در اين جلسه پيرامون ساماندهي اتباع مطرح شده اشاره و ادامه داد: براي همه اتباع بيگانه بايد شناسه درست شود و وزارت هاي مربوطه همه فعاليت ها اعم از تحصيل، ازدواج، طلاق، اشتغال و جابه‌جايي اتباع را بايد تحت نظر داشته باشند و اين کار در وزارت کشور آغاز شده است و تشکيل سازمان مهاجرين را دنبال مي کنيم و آغاز کار با تعيين اين شناسه آغاز مي شود.