وقتي جنگ رواني عليه ايران دموکرات‌ها و راست‌گرايان آمريکايي را متحد مي‌کند!

گزارش تحليلي «آرمان امروز» از افزايش فشارهاي تبليغاتي دموکرات‌ها و راست‌گرايان آمريکايي عليه ايران با طرح داستان «نقشه ترور مسئولان پيشين» آرمان امروز |گروه سياسي | همزمان با پيچيده شدن وضعيت مذاکرات وين، در يک رويه مشترک استراتژيست‌هاي کاخ سفيد و راست‌گراها در پي افزايش فشارهاي تبليغاتي و رواني عليه ايران هستند. در جديدترين نمود اين امر طي چند روز گذشته، يک موج تبليغاتي بزرگ در ارتباط با نقشه ايران براي «ترور» يا «دزديدن» جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق آمريکا به راه افتاده که خوانش آن در قالب يک روند کلان و زنجيروار از جنگ نرم (رواني) عليه تهران قابل بازخواني است.
از بمب اتم تا ترور مسئولان دولت ترامپ
در چند وقت اخير، در اتحادي عجيب و چند وجهي دموکرات‌هاي مستقر در کاخ سفيد هم‌راستاي با راست‌گرايان و محافظه‌کاران، در پي جريان‌سازي و ايجاد اجماع جهاني عليه ايران در سطح گسترده هستند. در همين راستا نيز تلاش دارند کليدواژه‌هايي همانند سلاح‌ اتمي، بحران اوکراين، روسيه، ترور و جنگ‌افروزي را عليه تهران به کار بگيرند. در اين ميان نکته قابل تامل اين است که از يک سو، دموکرات‌ها به طور مداوم بر مذاکره و تنش‌زدايي با ايران بر مبناي احياي توافق هسته‌اي انگشت مي‌گذارند و از سوي ديگر، به صورت چراغ خاموش يا در قالبي نامحسوس در حال تهيه يک جنگ تبليغاتي و رواني سريالي عليه ايران هستند.
در بازخواني رويکرد جديد با وجود تاکيد بر حمايت از احياي برجام، مقامات دولت بايدن هر از چندگاهي به طور ضمني، تهديدات اتمي ايران و احتمال گام برداشتن اين کشور در مسير ساخت سلاح اتمي را در رسانه‌ها برجسته مي‌کنند. با اين وجود، در کنار تاکتيک توليد فضاي ارعاب از برنامه‌ هسته‌اي ايران، بهره‌برداري از جنگ اوکراين براي ايجاد اجماع عليه ايران نيز در دستور کار استراتژيست‌هاي کاخ سفيد و راست‌گراها قرار گرفته است.


شايد در نگاه اول اندکي عجيب به نظر برسد که چگونه جنگ روسيه و اوکراين به فضايي عليه ايران تبديل شده اما در بازخواني رويکردهاي چند وقت‌اخير مقامات دستگاه ديپلماسي آمريکا و رسانه‌هاي اين کشور به وضوح مي‌توان کدهاي اين استراتژي  ضدايراني را مورد بازخواني قرار داد. دموکرات‌هاي آمريکا از ديرهنگام در حوزه اجماع‌سازي نرم در سطح جهاني عليه دشمنان آمريکا تبحري ويژه داشته و دارند. در روزهاي بعد از آغاز حمله نظامي روسيه عليه اوکراين در 24 فوريه 2022 (5 اسفند 1400) آن‌ها در ايجاد اتحاد ميان کشورهاي غربي و متحدان خود عليه روسيه عملکردي موفق داشته‌اند. نقطه اوج کار دموکرات‌ها ايجاد فضايي از خودي و غيرخودي در بحث بحران اوکراين يا همان شعار معروف «هر کسي با ما نيست عليه ماست» بوده است. بُعد وارونه چنين روايتي اين است که هر کشور يا بازيگري حاضر به محکوميت پوتين و مسکو نباشد، به عنوان متحد روس‌ها و دشمن غرب بازنمايي مي‌شود.
در اين ميان، در چند ماه اخير راست‌گرايان بارها تلاش کرده‌اند ايران را به عنوان متحد پوتين و ضد منافع غرب تلقي کنند و بارها گزارش‌هايي را بدون ارائه اسناد محکم پيرامون همکاري نظامي تهران و مسکو منتشر کرده‌اند. در مشخص‌ترين رويه پيوست دادن تهران به مشارکت در جنگ اوکراين به نفع مسکو، ودانت پاتل، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا اخيرا مدعي شده در چند هفته پيش، مقامات روسي براي استفاده از پهپاد‌هاي ايراني دوره ديده‌اند.
افزون بر اين، در سطحي ديگر، پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره «خيام» از ايستگاه فضايي بايکنور قزاقستان به فضا با همکاري روس‌ها در سه‌شنبه (18 مرداد) به ميداني بر فضا‌سازي تبليغات ايران‌هراسانه دموکرات‌هاي حاکم بر کاخ سفيد تبديل شده است. وزارت امور خارجه آمريکا در واکنش به پرتاب ماهواره خيام به مدار زمين که با همکاري ايران و روسيه انجام شد، در اين باره ابراز نگراني کرده و گفت که همکاري رو به افزايش روسيه با ايران بايد خطربزرگي براي جامعه بين‌المللي در نظر گرفته شود.
در جديدترين رويداد اين فرآيند جنگ رواني عليه ايران نيز در چند روز گذشته  به طرح ادعاي برنامه تهران براي ترور مقام‌هاي سابق دولت ترامپ نيز کشيده شده است.  در واقع، دموکرات‌ها و راست‌گرايان به طور واحد با کشاندن تهران به ميدان اتحاد با روسيه و برجسته کردن بدون استناد ايران به تلاش براي ترور، حتي اقدام صلح‌آميز ايران در پرتاب ماهواره خيام به فضا را به موضوع جنگ اوکراين ارجاع دهند که به مساله‌اي حيثيتي براي اکثر کشورهاي غربي تبديل شده است.
روايت تلاش براي انتقام از عاملان ترور سردار سليماني
جديدترين موج اجماع‌سازي ضدايراني آمريکايي‌ها بر مبناي بيانيه وزارت دادگستري آمريکا در چهارشنبه (19 مرداد) مفصل‌بندي شده که طي آن ادعا مي‌شود، که «شهرام پورصفي» شهروند ايراني 45 ساله قصد داشته است براي «تلافي شهادت سردار قاسم سليماني» در ژانويه 2020، جان بولتون مشاور امنيت ملي دولت ترامپ را ترور کند.
وزارت دادگستري آمريکا همچنين مدعي شده که شهرام پورصفي قصد داشته است در اکتبر 2021 (مهر-آبان 1400) با اعطاي 300 هزار دلار به برخي اشخاص در ايالات متحده، آن‌ها را به پياده کردن نقشه ترور جان بولتون يا در واشنگتن يا در مريلند مجاب کند.
پس از انتشار اين بيانيه، جان بولتون، مشاور امنيت ملي پيشين آمريکا در دولت ترامپ، در گفت‌وگويي با يک شبکه آمريکايي مدعي شد که ايران قصد دزديدن يا ترور او را داشته است. وي مدعي شد: شکي نيست که توطئه‌هاي ديگري نيز وجود دارد که تنها مقامات پيشين را هدف قرار نمي‌دهند و غيرنظاميان بي‌گناه آمريکايي نيز در خطر هستند.
در ادامه، آنتوني بلينکن، وزير امورخارجه آمريکا نيز در واکنش به بيانيه وزارت دادگستري آمريکا در توئيتر نوشت: پيام ما به ايران روشن است. ما تهديد به خشونت عليه آمريکايي‌ها را تحمل نخواهيم کرد - و اين به‌طور قطع شامل مقامات دولتي سابق نيز مي‌شود. هر حمله‌اي با عواقب شديد روبرو خواهد شد.
علي‌رغم تمامي اين ادعاها، مقامات کشورمان ادعاي تلاش براي ترور جان بولتون را رد کرده‌اند. در اولين واکنش، ناصر کنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران چهارشنبه شب در واکنش به ادعاي تلاش ايران براي ترور جان بولتون گفت: مقامات قضايي آمريکا در تداوم اتهام‌زني‌هاي بي‌پايان اين کشور عليه جمهوري اسلامي ايران و تداوم سياست شکست خورده ايران‌هراسي، در يک داستان‌سرايي جديد، اتهاماتي را بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات لازم مطرح کرده‌اند.
در جديدترين واکنش نيز ناصر کنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ديروز (جمعه) در صفحه توييترش نوشت: داستان سرائي آمريکا در خصوص يک عنصر ورشکسته سياسي، تروريست شناخته شده و کودتاچي عليه کشورها و دولت‌هاي مستقل، فرار به جلو با هدف فرار از مسؤليت يک جنايت بين المللي است. ادامه هياهوها، کمکي به تطهير چهره رژيم آمريکا نخواهد کرد، بلکه آنرا نزد ملت ايران و جهانيان منفورتر خواهد کرد.