یک گــام تا احیای برجـــام

آرمان ملي- حميد شجاعي: « توافق در راه است، اين گزاره را مي‌توان در ميان صحبت‌ها و اظهار نظرات کارشناسان، تحليلگران و حتي برخي مقامات کشورها نيز ديد. به همين جهت است که شايد بتوان گفت ماراتن مذاکرات احياي برجام در وين بالاخره پس از ماه‌ها به نتيجه خواهد رسيد. هر چند که در اين ميان شاهد فعل و انفعالاتي هستيم که شايد بتواند در رسيدن به توافق تاثير‌گذار ظاهر شود، اما آنچه مسلم است گويا ديگر راه برگشتي براي طرفين وجود ندارد و همه طرف‌ها رو به جلو در حال پيش روي هستند. حتي خود آمريکايي‌ها نيز مي‌دانند که صرفا با احياي برجام مي‌توانند به برخي مشکلات فائق بيايند. مسائلي همچون انتخابات حساس کنگره که بايدن و دموکرات‌ها براي داشتن دست بالا حتما در عرصه سياست خارجي موفقيتي حاصل کنند و چه موفقيتي بهتر از توافق با ايران. اين در حالي است که همزمان تندروهاي جمهوري‌خواه و لابي صهيونيستي در تلاشند تا به هر نحوي که شده اجازه ندهند اين اتفاق رخ دهد، اما گويا پاسخ بايدن به ايران آب پاکي را به روي دستان آنها ريخته و صهيونيست‌ها مطمئن هستند که آمريکا با ايران توافق خواهند کرد و به برجام باز خواهد گشت.. در همين راستا «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امور خارجه از دريافت پاسخ دولت آمريکا به ‌نظرات جمهوري اسلامي ايران براي حل و فصل موضوعات باقي‌مانده در مذاکرات رفع تحريم، از طريق هماهنگ‌کننده اروپايي گفت‌وگوها خبر داد و اعلام کرد: بررسي دقيق نظرات طرف آمريکايي آغاز شده و جمهوري اسلامي ايران پس از تکميل بررسي‌ها، نظرات خود در اين رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.» پس از آن بود که معاون سخنگوي امور خارجه آمريکا در خصوص پاسخ آمريکا بيان کرد: «ما همچنان فکر مي‌کنيم که بازگشتي دوجانبه به پايبندي به توافق، نه تنها در راستاي منافع ملي آمريکاست، بلکه قدمي مهم براي خاورميانه محسوب مي‌شود.» لذا به نظر مي‌رسد انعطاف لازمي که براي رسيدن به توافق مدنظر طرفين بوده تا حدي حاصل شده و حال بايد ببينيم که ايران ظرف چه مدتي بررسي‌هاي خود را نسبت به پاسخ آمريکا انجام خواهد داد؛ اما آنچه مشخص است مي‌توان اميدوار بود که توافق با حضور وزراي خارجه در هفته جاري يا هفته‌ پس از آن در وين منعقد گردد.
پاسخ به يک ادعا
پاسخ آمريکا به بررسي‌هاي ايران طي روزهاي گذشته نقل همه محافل خبري بوده و رسانه‌هاي داخلي و خارجي از ظن خود نسبت به جزئيات اين پاسخ واکنش نشان دادند. چنانکه خبرنگار فرانس 24 در تهران از رد 3 خواسته برجامي ايران از سوي کاخ سفيد و شبکه العربيه نيز از انتشار اين پاسخ خبر داد. با اين حال يک منبع آگاه اين ادعاي العربيه را تکذيب کرد. سيدمحمد مرندي مشاور رسانه‌اي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران نيز در واکنش به اين مساله گفت:« اين ادعاي العربيه کاملا غلط است. ايران تازه بررسي پاسخ را آغاز کرده است و بعدا هماهنگ‌کننده را در جريان جزئيات قرار خواهد داد». وي در توييتي نوشت: «حال نمي‌توانم وارد جزئيات شوم ولي اين ايده که پاسخ قاطعانه از سوي آمريکا آمده اشتباه است.» قدر مسلم طرفين يکسري نرمش‌هايي را نشان داده‌اند که تا اين جاي کار رسيده‌اند و به نظر مي‌رسد که ساير موضوعات نيز با مقداري انعطاف پذيري حل و فصل شده و توافق به‌دست خواهد آمد. برخي کارشناسان بر اين عقيده‌اند که نسخه جديد برجام بسيار متفاوت از نسخه اصلي خواهد بود. نسخه دو برجام با نسخه يک بسيار متفاوت است. نسخه يک توسط يک دولت معتدل اجرا مي‌شد که در مجموع به سمت اقتصاد جهاني و بازسازي روابط با غرب گرايش داشت و برجام جديد، در فضاي بسيار متفاوتي قرار خواهد گرفت زيرا ايران در واقع توجه خود را از غرب به سمت شرق معطوف مي‌کند. بنابراين به يک توافق متفاوت نياز دارد. البته بايد به اين نکته نيز توجه داشت که طرفين هنوز دغدغه‌‌هاي حل نشده و مشخص خود را دارند و خاصه ايران هنوز مسائل حل نشده‌ پادماني دارد که بايد تا پيش از آغاز نشست فصلي شوراي حکام حل و فصل شود.
روي مسائل باقي مانده پادماني بسيار جدي هستيم


وزير امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما روي مسائل باقي مانده پادماني بسيار جدي هستيم و به هيچ وجه حاضر نيستيم برخي از اتهامات بي‌اساس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي باقي مانده باشد و هر زمان بخواهند ادعاهاي برخاسته با هماهنگي رژيم صهيونسيتي را تکرار کنند. حسين امير عبداللهيان گفت: روز چهارشنبه پاسخ طرف آمريکايي به پيشنهادات مکتوب خودمان را از طريق هماهنگ کننده اتحاديه اروپا دريافت کرديم و در حال بررسي اين موضوع هستيم و در برخي از موضوعات بايد تاکيد بيشتر مي‌شد. رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: طرف آمريکايي بايد جدي باشد تا بتوانيم به مرحله نهايي مذاکرات نزديک بشويم. علم و فناوري در ساير موضوعات در نوک قله قرار بگيريم.
واکنش اروپا
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا عنوان کرد که پاسخ آمريکا به خواسته‌هاي ايران در رابطه با توافق بر سر احياي برجام بسيار معقول است. جوزپ بورل، پاسخ روز چهارشنبه آمريکا به مواضع ايران در رابطه با متن پيشنهادي اروپا بر سر احياي برجام را «بسيار معقول» خواند. ميخائيل اوليانوف، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي واقع در وين نيز در توييتي نوشت: پيشنهاد هر پيش‌نويس جديد باعث طولاني‌تر شدت مذاکرات وين بر سر برجام مي‌شود. اين ممکن است مايه تاسف باشد اما شرکت‌کنندگان حق دارند که مطابق با رويه‌هاي معمول در ديپلماسي چندجانبه خواستار تغييراتي در متن شوند. ما بايد صبور باشيم.