انتخاب میلیمتری

دیروز همه در آکادمی ملی المپیک گردهم آمده بودند تا بلکه طلسم بلاتکلیفی مدیریتی کمیته شکسته شود و با اینکه برخی‌ها منتظر تعویق دوباره انتخابات بودند، خوشبختانه رأی‌گیری با حضور ۵۳ نفر انجام شد و رئیس، نایب‌رئیس و اعضای جدید هیئت اجرایی مسئولیت‌های جدید خود را برعهده گرفتند. این اتفاق در حالی رخ داد که حیدر فرمان به عنوان نماینده شورای المپیک آسیا میهمان خارجی جلسه بود.

علیرضا دبیر این‌بار هم اولین حاشیه‌ساز مجمع بود. رئیس فدراسیون کشتی در ابتدای شروع جلسه با لحنی تند صالحی‌امیری را مورد خطاب قرار داد و نسبت به نحوه انتخاب ناظران انتخابات اعتراض کرد. با این حال صحبت‌های اولیه رضا صالحی‌امیری خیال همه را راحت کرد؛ حضور ۲۸عضو المپیکی و ۲۵ عضو غیرالمپیکی جای هیچ شک و شبهه قانونی باقی نگذاشت. از این‌رو رئیس مجمع به‌رغم اصرار نامزد‌ها برای سخنرانی قبل از انتخابات، دستور شروع رسمی رأی‌گیری را صادر کرد. تصمیمی که اعتراض مجید شایسته یکی از نامزد‌های پست ریاست را به همراه داشت و رئیس سابق فدراسیون تنیس از شرکت در انتخابات انصراف داد.
مهدی علی‌نژاد، محمود خسروی‌وفا و فضل‌الله باقرزاده سه نامزد باقی مانده ریاست بودند. بعد از شمارش آرا، دو نامزد اصلی ۲۴ رأی به دست آوردند و باقرزاده هم تنها پنج رأی. با مساوی شدن آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد و در واقع حامیان باقرزاده پیروز انتخابات ریاست را مشخص کردند. اضافه شدن ناگهانی دو عضو غیرالمپیکی به مجمع حاشیه دیگر انتخابات بود. رئیس فدراسیون کشتی خواستار بررسی قانونی موضوع شد و با تأیید نماینده شورای المپیک آسیا رأی‌گیری دور دوم ادامه یافت. در نهایت هم خسروی‌وفا با کسب ۲۸ رأی موفق شد مچ علی‌نژاد با ۲۷ رأی را بخواباند تا برای چهار سال آینده سکاندار کمیته ملی المپیک باشد. به این ترتیب سکان هدایت کمیته ملی المپیک برای چهار سال به فردی رسید که سابقه حضور خوب او در کمیته ملی پارالمپیک این نوید را به ورزش کشور می‌دهد که با مدیریت درست خود کشتی ورزش ایران در المپیک را به سر منزل مقصود برساند. خسروی‌وفا که همواره خود را کارگر مردم و ورزش قلمداد می‌کند حالا در میدانی سخت‌تر از آنچه تاکنون تجربه کرده باید شایستگی‌هایش را نشان دهد. هرچند جانباز دفاع مقدس، میدان‌های سخت‌تر از این را هم پشت سر گذاشته است.


رأی‌گیری‌های بعدی، انتخاب نایب‌رئیس و اعضای هیئت اجرایی بود. از بین حسن رنگرز، مجید کیهانی، عباس خواجه‌اورسجی، فضل‌الله باقرزاده، کیکاووس سعیدی و غلامرضا نوروزی و پس از کشیده شدن رأی‌گیری به دور دوم، نوروزی توانست با ۲۹ رأی در جدال نایب‌رئیسی با سعیدی پیروز شود. مهین فرهادی‌زاد هم بدون رقیب نایب‌رئیس بانوان شد.
اما از بین ۱۶ نامزد هیئت اجرایی؛ پاکدل با ۳۸، داورزنی با ۲۹، سهرابیان با ۳۰، شعبانی‌بهار با ۲۸ و علی قارداشی با ۴۲ رأی در دور اول و حمید عزیزی با ۲۰ و گودرزی با ۳۰ رأی به عنوان اعضای جدید انتخاب شدند.

با انتخاب خسروی‌وفا به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک حالا همه منتظر مشخص شدن وضعیت ریاست در کمیته ملی پارالمپیک هستند. خسروی‌وفا در حال حاضر ریاست کمیته ملی پارالمپیک را نیز برعهده دارد و گفته می‌شود طبق اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک می‌تواند به حضورش در این کمیته تا پایان دوره چهار ساله‌اش ادامه دهد،  چراکه ریاست کمیته پارالمپیک شغل محسوب نمی‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
البته این حضور همزمان شاید طولانی نباشد، چراکه مجمع عمومی کمیته پارالمپیک روز ۱۵ شهریور‌ماه برگزار می‌شود و ممکن است در آن تصمیماتی پیرامون ریاست این کمیته از سوی خسروی‌وفا و اعضای مجمع گرفته شود. ضمن اینکه مجمع انتخاباتی کمیته ملی پارالمپیک روز ۲۲ آذر‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.
رئیس جدید کمیته ملی المپیک در اولین اظهارنظر بعد از انتخابش با تبریک به تمام اعضا و شرکت‌کنندگان در این انتخابات گفت: «به همه شما تبریک می‌گویم. خوشحالم که رقابت نزدیک و صمیمانه‌ای داشتیم. انتخاباتی دموکراسی و فضای خوبی را شاهد بودیم. همان‌طور که دبیر گفت، اعضای انتخاب شده نماینده همه فدراسیون‌ها هستند. از وزیر ورزش که سعه‌صدر به خرج داد تشکر می‌کنم. از هیئت اجرایی که مورد هجمه قرار داشتند هم تشکر می‌کنم. این اتفاق اشکال اساسنامه بود که رفع خواهیم کرد.»
وی افزود: «سعی می‌کنم مسیر آقای صالحی‌امیری را دنبال کنم، چون از او درس‌های زیادی گرفتم. از او قول گرفتم در امور مختلف که می‌تواند ورزش را به مسیر خوب ببرد به ما کمک کند. از او در هیئت اجرایی دعوت می‌کنم تا روز‌هایی که دستورالعمل حساس است کنار ما باشد. مجمع به من اعتماد کرد، سعی می‌کنم فضای آرامی را ایجاد کنم. من هیچ تقابلی با هیچ فدراسیون و وزارت ورزش نخواهم داشت. از آقای ساعی و دبیر تشکر می‌کنم که امروز حضور داشتند، چون برایم مهم بود. از آقای میراسماعیلی هم تشکر می‌کنم که به نفع من کنار رفت. البته راضی نبودم. خوشحالم که آقای حیدر فرمان در نشست بود و این دموکراسی را دید. تعداد بانوان در مجمع کم بود و امیدوارم که این ظرفیت در آینده بیشتر شود.»