راه‌اندازی رصد‌خانه آمار کشاورزی

نبود آمار دقیق از بخش‌های مختلف بلای جان بخش کشاورزی شده است. ارائه‌نشدن آمار از میزان تولید، مصرف و حتی صادرات محصولات کشاورزی موجب شده است آمار‌های دست‌ساز از سوی رسانه‌ها و حتی کارشناسان کشاورزی مطرح شود و محور قضاوت‌های این وزارتخانه قرار گیرد. وزیر جهاد کشاورزی معتقد است ناهماهنگی در بخش تولید محصولات کشاورزی فقط با اجرای طرح الگوی کشت میسر است و موفقیت در این طرح در گرو راه‌اندازی رصدخانه آمار کشاورزی است، فاز اول این طرح تا پایان ۱۴۰۱ و فاز‌های بعدی تا پایان دولت خواهد بود.
وزارت جهاد کشاورزی با عبور از حذف ارز دولتی واردات کالا‌های اساسی، اکنون در سرفصل تمامی مباحثات اقتصادی قرار گرفته است چراکه ۸۰‌درصد سبد هزینه خانوار به عملکرد این وزارتخانه مرتبط است. روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی در یک سالگی دولت از عملکرد این وزارتخانه در جمع خبرنگاران دفاع کرد. وی ساماندهی تولید محصولات کشاورزی را به دستیابی دقیق به آمار این بخش وابسته دانست و اجرای طرح‌های آبخیزداری، درخت‌کاری و حتی توسعه بخش پرورش ماهی را به تأمین اعتبار و مشارکت‌های بخش خصوصی منوط کرد. وی به مردم اطمینان داد قیمت برنج ایرانی در سال جاری ارزان شود و قیمت مواد غذایی به تدریج کاهش یابد. سیدجواد ساداتی‌نژاد آمار را یکی از پنج محور تغییر و تحول در بخش کشاورزی از ابتدای دولت دانست و گفت: «ما هم اقرار داریم وضعیت آمار ما ضعیف‌تر است، در حالی که آمار تأثیر بسیار مهمی در این بخش به ویژه حوزه غذا دارد. این موضوع موجب شده است بخشی از محصولات دچار مازاد و برخی کمبود می‌شود. در حال حاضر در تولیدات کشاورزی هم به ارقام ۹۰ تا ۱۲۵ میلیون تن اشاره می‌شود، اما معتقدم روی دقت هیچ کدام از این آمار‌ها نمی‌توان قسم خورد.»
ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در این حوزه دچار ضعف هستیم، افزود: «رصدخانه آمار کشاورزی را راه‌اندازی کردیم که از این به بعد قرار است به ریز‌آمار‌های واقعی بخش کشاورزی احصا شود. اکنون برای تکمیل این رصدخانه کشاورزی هفته‌ای یک جلسه داریم تا به فرایند تکمیل برسیم، فاز اول این طرح تا پایان ۱۴۰۱ و فاز‌های بعدی تا پایان دولت خواهد بود.» وزیر جهاد کشاورزی کاهش کشت محصول در یک سال و افزایش آن را در سال بعد به اجرای طرح الگوی کشت مرتبط دانست و گفت: «امسال الگوی کشت در شهریور ابلاغ می‌شود، تا الان هم علم را داشتیم، اما ابزاری برای موظف کردن کشاورزان برای اجرا نداشتیم، الان برنامه‌های تعیین قیمت تضمینی، ارائه مشوق‌های کشت و تخفیف آب‌بها به عنوان ابزاری برای اجرای الگوی کشت را اجرایی خواهیم کرد.»
نگاه وزارت جهاد کشاورزی به صادرات محدود نیست


ساداتی‌نژاد با بیان اینکه نگاه ما به صادرات محدود نیست، گفت: «تجربه سال گذشته نشان داد هنوز نمی‌توانیم واردات را با عوارض کنترل کنیم، زیرا تغییرات قیمت غذا لحظه‌ای است، اما مشکلاتی هم وجود دارد. زمانی که در صادرات تمرکز می‌کنیم، بحث امضای طلایی پیش می‌آید که راهکار آن تفویض اختیار به استان‌هاست که وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۶۰ مورد را تفویض اختیار کرده است.»
تا اسفند ۱۴۰۱ هیچ مشکلی برای تأمین نان و گندم نداریم‌
ساداتی‌نژاد در پاسخ به اینکه مصرف نان در جامعه عشایر به دلیل تورم بالا رفته است، آیا سهمیه برای آن‌ها خواهید داشت؟ گفت: «نه تنها در عشایر بلکه سایر بخش‌ها مثلاً شهر‌های گردشگری هم اگر میزان مصرف بیشتر شود، سهمیه اختصاص می‌یابد و تا اسفند ۱۴۰۱ هیچ مشکلی برای تأمین نان و گندم نداریم.»
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا امسال صادرات میوه به لحاظ افزایش تولید خواهید داشت؟ افزود: «امسال تولید مرکبات خوب است و صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، عسل و مرکبات به چین صادر می‌شود و بازار عراق هم برقرار است و صادرات لبنیات به روسیه را هم پیگیری می‌کنیم.»
دفاع وزیر جهاد از مرغ «آرین»
ساداتی‌نژاد در پاسخ به این گفته که فدراسیون طیور، ناکارآمد بودن نژاد مرغ آرین را مطرح کرده است، مبنی بر اینکه دان زیادی می‌خورند، اما عملکرد بالایی ندارند، با وجود این شما روی تولید این نژاد اصرار دارید، گفت: «نژاد آرین موافقان و مخالفان جدی دارد، آرین از نظر سایز مناسب است و درآمد خوبی دارد، از نظر ضریب تبدیل دان هم روی آن کار می‌کنیم.»
وی تأکید کرد: «نژاد مرغ راس مربوط به کشور انگلیس است که در شرایط تحریم نمی‌توانیم وابسته به آن باشیم، اما دوباره با موافقان و مخالفان گفتگو خواهیم کرد که به نتیجه کامل برسیم.»
۲۰‌درصد واردات را با اولویت از کشت فراسرزمینی انجام می‌دهیم‌
وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت فراسرزمینی تصریح کرد: «در وزارت جهاد اداره کل کشت فراسرزمینی تشکیل شده است و شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی را تصویب و ابلاغ کردیم و هر کسی می‌تواند مجوز‌های لازم را بگیرد.»
وی ادامه داد: «پنج تا شش نفر در اهلیت‌سنجی شرکت کرده و در قزاقستان، روسیه، برزیل و ونزوئلا و آفریقا کشت داریم و تجربه موفق و نیز ناموفقی هم داشته‌ایم، اما کلیت آن مورد تأیید است، قرار است ۲۰‌درصد واردات را با اولویت از کشت فراسرزمینی انجام دهیم.»
ذخایر استراتژیک برنج در بهترین وضعیت قرار دارد‌
ساداتی‌نژاد در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش قیمت برنج دارید؟ گفت: «اکنون قیمت برنج در فصل برداشت نزولی است و امسال ۲۵‌درصد رشد تولید داریم، امسال واردات در فصل برداشت نداریم، اما توزیع خارج از این فصل انجام خواهد شد، ذخایر استراتژیک هم در بهترین وضعیت قرار دارد.»
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: «امسال قطعاً قیمت بازار برنج مناسب خواهد بود، اما حواس‌مان به تولیدکننده هم باید باشد که آن‌ها هم ضرر نکنند. اکنون هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، هیچ محدودیتی برای واردات برای هر کسی یا هر شرکتی وجود ندارد و با ارز نیمایی امکانپذیر است.» وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چند‌درصد دانه روغنی در داخل تولید می‌شود؟ اظهار کرد: برنامه افزایش تولید در این بخش داریم، اما در دانه‌های روغنی آب‌بر تولید‌مان محدود خوا‌هد بود، برای حمایت از این بخش هم مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم مثلاً برای کشت سویا ۶ میلیون تومان در هکتار مشوق دادیم که کشاورزان با انگیزه بیشتری به این سمت بروند.
لایحه آبخیزداری روز شنبه در وزارت جهاد کشاورزی نهایی شد
وی همچنین اظهار داشت: لایحه آبخیزداری روز شنبه در وزارت جهاد کشاورزی تکمیل شد و جهت تصویب برای دولت می‌فرستیم. اجرای طرح‌های آبخیزداری به نقدینگی نیاز دارد. باید از تماشاگری سیلاب خارج شویم. برای پیشرفت سریع‌تر در اجرای این طرح باید از مردم و بخش خصوصی کمک بگیریم.