شلیک به قانون

انتقام‌گیری‌های شخصی بخش مهمی از پرونده‌های مطرح شده در پلیس و دستگاه قضا را به خود اختصاص می‌دهد. اختلاف‌های خانوادگی، شخصی و کاری عمده‌ترین انگیزه برای شکل‌گیری اینگونه پرونده‌ها هستند. دامنه پیدا کردن بسیاری از این اختلاف‌ها به پرونده‌های ضرب و جرح و در بسیاری از مواقع به پرونده‌های قتل منجر می‌شود. بسیاری از این پرونده‌ها به دلیل اخراج از محل کار شکل می‌گیرد. شخصیت‌های این پرونده‌ها وقتی با حکم اخراج از سوی کارفرمای خود مواجه می‌شوند برای جلب رضایت وی تلاش می‌کنند، اما وقتی تلاش‌هایشان به بن‌بست می‌رسد، دست به رفتاری پرخطر می‌زنند.
یکی از پرونده‌های شاخص، اردیبهشت‌ماه امسال در شهرستان ایلام تشکیل شد. حدود ساعت ۱۰ صبح بود که نگهبان اخراجی بنیاد مستضعفان وارد ساختمانی در خیابان پاسداران این شهر شد. مرد ۳۷ ساله که از مدتی قبل با حکم اخراجش مواجه شده بود برای انتقام از مدیران بنیاد وارد ساختمان شد. او در حالی که اسلحه کلاشنیکف و چند نارنجک را در کیسه برنج پنهان کرده بود، تصمیم خود را عملی کرد.
ساعتی بعد امدادگران پنج جسد و شش پیکر زخمی را از ساختمان خارج کردند. این اتفاق خانواده قربانیان حادثه را در معرض آسیب‌های بسیار قرار داد و شش نفر را تا پایان عمرشان دچار جراحت‌های ناشی از این حادثه خونین کرد. ششم خرداد‌ماه امسال هم پرونده مشابهی در تهران تشکیل شد. شخصیت این پرونده مردی اهل شهرستان شهریار بود که از مدتی قبل با مدیران شرکت کشتیرانی شهرستان شهریار اختلاف داشت. او در طرح شکایت خود گفته بود که مدیران شرکت قصد تصاحب زمین‌شان را داشتند و روز حادثه برای انتقام از آن‌ها وارد زمین شد.
متهم ۲۴ ساله آن روز چهار نگهبانی را که از سوی شرکت در آنجا گماشته شده بودند به قتل رساند و به تهران گریخت. او در خیابان طالقانی به سمت مأموران پلیس تیراندازی و چند مأمور پلیس را مجروح کرد.


همواره پرونده‌های بسیاری با همین موضوع در دستگاه قضایی شکل می‌گیرد که عمده‌ترین دلیل آن، این است که ساختار قانونی قادر نیست از افراد آسیب‌پذیر مراقبت کند و این عدم مراقبت سبب می‌شود این دسته از افراد دست به رفتار پرخطر بزنند که منجر به تحمیل هزینه‌های بسیار به جامعه می‌شود.
آموزه‌های دینی همواره جامعه را به همیاری و کمک به دیگران و دستگیری از افراد رنج‌دیده دعوت کرده است. با اینکه سخنان بسیاری از بزرگان در این باره در تابلوی اعلانات هر اداره و سازمان نصب می‌شود، اما وقوع این حوادث و شکل‌گیری پرونده‌های بسیار در این باره روشن می‌کند در مقام عمل به آن توجه نمی‌شود.