منافع برجام به جيب مردم سرازير مي شود، نه اصلاح طلبان

آرمان امروز|  گروه سياسي|حسن نوروزي يکي از نمايندگان مجلس روز گذشته در اظهاراتي عجيب با اشاره به اين که فشار اصلاح‌طلبان به دولت براي تسريع در توافق با غرب بيشتر شده است، عنوان کرد که اصلاح طلبان هم خود تحصيل‌کرده غرب هستند و فرزندان آن ها هم در غرب تحصيل مي‌کنند و در توافق هم به دنبال منافع شخصي خود هستند نه منافع ملت ايران. وي افزوده است که ما در توافق با غرب به دنبال تامين منافع ملت ايران هستيم و بايد در اين توافق ضمن برداشته شدن همه تحريم‌ها، تضمين‌هاي لازم از طرف مقابل براي انجام تعهداتش گرفته شود. وي افزوده است که دولت آقاي روحاني با عجله و سر از پا نشناخته بتن در راکتور اراک ريخت و فعاليت‌هاي هسته‌اي را تعطيل کرد و اورانيوم‌هاي غني شده از کشور خارج شد و با وجود همه اين‌ها غرب نه تنها حاضر به انجام تعهداتش در توافق برجام نشد بلکه تحريم‌ها را نيز بيشتر کرد. اين نماينده مجلس گفته است که رفتار غرب در توافق با دولت آقاي روحاني نشان داد که نبايد به آمريکا و اروپا اعتماد کرد و بايد تضمين‌هاي لازم را از آن ها براي انجام تعهداتشان گرفت. اين صحبت ها در حالي مطرح مي شود که طبق برخي شنيده ها آن چيزي که امروز بر سر آن در وين مذاکره مي شود امتيازات کم تري نسبت به مذاکرات دوران رئيس جمهور روحاني، نصيب ايران خواهد کرد و دولت مستقر در کشور نيز کاملا تشکيل شده از گروه هاي اصولگراست. در راستاي بررسي اين مسائل، آرمان امروز گفت و گويي با هادي حق شناس، تحليلگر مسائل سياسي داشته است که در ادامه مي خوانيد.
احياي برجام در اين برهه زماني به نفع کدام جريان در داخل کشور است؟
واقعيت اين است اگر جريان اصلاحات در کشور امور را در دست گرفته بود و دولت مستقر از اصلاح طلبان تشکيل شده بود، مي توانستند مدعي شوند که اصلاح طلبان از احياي برجام، منافع شخصي خودرا تامين مي کنند اما بايد توجه داشت که امروز سيستم حاکم بر کشور کاملا اصولگرا بوده و منافع احياي برجام به صورت کامل در جيب دولت اصولگرا مي رود. دولت مستقر اصولگرا با بهره گيري از همين منافع احياي برجام امروز مي تواند اهداف خود را در کشور پيش برده و با تکميل پروژه هاي نيمه تمام، کارنامه بهتري براي خود بسازد و به همين علت است که احياي برجام منفعتي براي اصلاح طلبان مشخصا ندارد و چنين ادعاهايي به دور از واقعيت است و از اساس نمي توان به آن ها استناد کرد. امروز در مقطعي قرار گرفته ايم که دولت در صادرات نيز با مشکلات زيادي مواجه است و مشخصا احياي برجام کمک مي کند تا دولت منابع مالي بيشتري بدست آورد. از هر زاويه اي که به مساله نگاه مي کنيم، احياي برجام صرفا به نفع دولت اصولگراست و هيچ نفعي براي اصلاح طلبان ندارد. امروز جريان حاکم بر کشور يکدست بوده و اصلاح طلبان هيچ جايگاهي ندارند. بعد از احياي برجام، زماني که بازرگاني کشور رونق گيرد، همين افرادي که درراس امورهستند، منتفع مي شوند زيرا بيشتر ظرفيت هاي بازرگاني و تجاري کشور امروز دولتي هستند. تقليل دادن موضوع برجام به اختلافات حزبي مشخصا نمي تواند اصولي باشد.
چه اتفاقي رقم خورده است که نگرش ها در خصوص احياي برجام در يک سال گذشته در کشور به صورت کلي تغيير کرده است؟


شاهد بوده ايم که برخي عنوان کرده اند که احياي برجام هيچ تاثير مثبتي براي کشور و جامعه ندارد اين در حالي است که در کوتاه مدت احياي برجام مي تواند نتايج مثبتي بر زندگي مردم داشته باشد. نبايد فراموش کرد که کشور امروز صرفا درگير تحريم نيست بلکه سومديريت و برخي مشکلات اقتصادي سبب شده است تا وضعيت کشور مطلوب نباشد و مردم با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم کنند. مشخصا مساله برجام بخشي از مشکلات کشور را حل مي کند و ساير مشکلات ريشه در ناکارآمدي برخي مسئولين در داخل کشور دارد. امروز برخي نمايندگان با پيش داوري بلندمدت تلاش مي کنند تا احياي برجام را به حاشيه برانند و آن ها نيز به دنبال جناحي کردن منافع ملي هستند. مشخصا در کنار برجام بايد سياست هاي پولي، مالي و اقتصادي کشور نيز اصلاح شود اما نمي توان نسبت به اين مساله بي تفاوت بود که احياي برجام در نيمي از دهه نود مشکلات عديده اي براي کشور ايجاد کرده بود که زندگي را بر مردم سخت کرده بود و برخي از همين جريان هاي داخلي مانع مي شدند تا برجام در آن برهه زماني احيا شود. امروز بايد همه مسائل را در کنار هم ديد تا بار ديگر رشد اقتصادي کشور نزديک به صفر نشود و بتوانيم مسير توسعه را به شکل خوبي طي کنيم. مشخصا اگر براي احياي برجام مانع تراشي شکل نمي گرفت، امروز کشور در حوزه هاي مختلف جلوتر از امروز بود و مردم آسان تر زندگي مي کردند.
احياي برجام چگونه به کمک دولت اصولگراي حاکم بر کشور مي رود؟
احياي برجام به دولت کمک مي کند تا تورم در کوتاه مدت کنترل کند و مشخصا با احياي برجام ديگر شخصي انتظار ندارد تا تورم در کشور شدت يابد و اين آرامشي است که به دنبال احياي برجام ايجاد مي شود. با احياي برجام ديگر مردم نگران اين نيستند که روزانه ارزاق عمومي گران شوند و بر همين اساس مي توان گفت که احياي برجام به نفع مردم کشور است و منافع برجام همان منافع مردم است. امروز مردم تلاش مي کنند تا پول خود را به ساير دارايي ها تبديل کنند تا ارزش دارايي آن ها کاهش پيدا نکند و اين مشخصا نمود خوبي براي دولت ندارد. احياي برجام به دولت کمک مي کند تا نقدينگي موجود در بازار به سمت توليد رود و اين يک امتياز بزرگ براي دولت اصولگرا خواهد بود. احياي برجام کمک مي کند تا دور زدن تحريم ها از سيستم اداره کشور حذف شود و اين بدان معناست که مردم تا 30 درصد ارزان تر مي توانند زندگي کنند.