نمایش شور حسینی در راهپیمایی میلیونی جاماندگان

نمایش شور حسینی و عشق به حضرت اباعبدالله را حتی می‌توان کیلومتر‌ها دورتر از کربلای معلی هم مشاهده کرد. جمعیت میلیونی عاشقانی که اگر چه از طی طریق در مشایه جامانده بودند، اما حسین راه عاشقی را بر آن‌ها نبسته بود. میلیون‌ها عاشق آزاده در روز اربعین حسینی با پای دلشان به زیارت اربعین رفته و در راهپیمایی پرشور جاماندگان در اقصی نقاط کشور، سنت پیاده‌روی اربعین را بجا آوردند. در پایتخت هم این پیاده‌روی از میدان امام‌حسین (ع) به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، همان‌طور که در آینه کلام امام هادی (ع) آمده است: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی کمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکربَلا».
جا ماندن از مشایه به خصوص برای کسانی که طی طریق در این مسیر عاشقی را سال‌های پیش تجربه کرده‌اند با اندوهی سخت همراه است، اما اگر از مشایه جامانده‌ایم، از راه عشق حسین جان نمانده‌ایم؛ این را می‌شد در راهپیمایی پرشور جاماندگان اربعین در سراسر کشور مشاهده کرد. راهپیمایی عظیم میلیونی زائران حسینی که در تهران از میدان امام‌حسین (ع) به سمت حرم عبدالعظیم حسنی برگزار شد تا عاشقان حسینی نشان بدهند اگر به هر دلیلی نتوانسته‌اند در جاده بهشتی نجف تا کربلا در مسیر عشق حسین (ع) گام بردارند با پای دل‌شان این مسیر را کیلومتر‌ها دورتر طی طریق کرده‌اند تا نشان دهند در راه عشق حسین ثابت‌قدم هستند و اگر در کربلا برای یاری حسین (ع) حضور نداشتند، آماده‌اند تا در کنار مهدی فاطمه عدالت و حق‌طلبی را اقامه کنند. علاوه‌بر تهران در تمام نقاط کشور اعم از شهر‌ها و روستا‌ها راهپیمایی جاماندگان اربعین با شوری وصف‌ناپذیر برگزار شد؛ آنچنان که با دیدن تصاویر و فیلم‌های این حضور پرشور احساس می‌کردید هیچ‌کس از طی طریق در مسیر حسینی در آستانه اربعین جانمانده‌است و کشتی نجات حسین (ع) به وسعت تمامی بشریت جا دارد. همچنانکه آیت‌الله جوادی آملی می‌گوید «کسی که قلب و روحش رفته، جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت اربعین به ذهنش هم نرسیده و علاقه ندارد، اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید، شاکر باشید و نگویید جامانده‌ایم.»
آغاز طی طریق با زیارت شهدا
در تهران راهپیمایی جاماندگان اربعین میدان امام حسین بنا بود ساعت ۷ صبح از میدان امام‌حسین به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی آغاز شود، اما از ساعتی قبل از ۷ صبح با حضور پرشور عاشقان حسینی مسیر مملو از جمعیت شده بود. عطر اسفند و کندر فضای میدان امام حسین (ع) را پر کرده‌بود. مرد و زن، پیر و جوان و کودکان با لباس‌های مشکی و چهره‌هایی اندوهبار خود را به این مسیر عاشقی رسانده‌بودند. یکی در حسرت جاماندن از حضور در جغرافیای عشق حسین در کربلا مروارید‌های اشک روی چهره‌اش غلتان بود و دیگری دست بر سینه گذاشته به حضرت عشق سلام می‌داد.


حتی پرچم‌های یا حسین یا ابوالفضل و اللهم عجل لولیک الفرج، در دست برخی با نسیم صبحگاهی تکان می‌خوردند تا از این راه دور بر آستان حضرت دوست اظهار اراد‌ت کنند. گروهی هم برای حسن آغاز این مسیر طریق عاشقی، پیاده‌روی جاماندگان اربعین را با زیارت و ادای احترام به مزار پنج شهید گمنام خفته در میدان امام‌حسین شروع کردند.
آغاز این مراسم پرشور معنوی با قرائت زیارت اربعین در میدان امام‌حسین و پس از قرائت این زیارت زائران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رهسپار شدند.
برپایی ۹۰۰ موکب به عشق مشایه
در میانه مسیر ۹۰۰ موکب برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی جاماندگان از مشایه برپا شده‌بود. موکب‌هایی که با هندوانه قاچ شده، نان و پنیر، فلافل و جوجه، شربت، چای عربی و ایرانی انواع و اقسام نذورات از مردم پذیرایی می‌کردند. برخی موکب‌ها هم خوراکی توزیع نمی‌کردند و جنس حضورشان نذر فرهنگی بود. درست مانند موکب‌هایی که کاغذ و مداد رنگی در اختیار زوار کوچک این میثاق عاشقانه قرار داده و کودکانی را که در طول مسیر خسته راه شده‌بودند، ساعتی مهمان خود می‌کردند و با نقاشی و سرگرمی لبخند رضایت را بر چهره این عاشقان کودک حسینی می‌نشاندند.
به جز موکب‌های اصلی بسیاری از افراد نیز فرصت را مغتنم شمردند و برای پخش نذورات‌شان به میان مردم آمده بودند. در راهپیمایی جاماندگان اربعین هم تصاویر حاج قاسم و ابومهدی مهندس، چون قلب تپنده‌ای در میان جمعیت خودنمایی می‌کرد؛ زائرانی که اگر چه حضور در کربلا و طی طریق عاشقی از نجف به کربلا و شمردن عمود‌ها و هیجان رسیدن مرید به مراد نصیب‌شان نشده‌بود، اما حالا که در راهپیمایی جاماندگان اربعین شرکت کرده‌بودند، باز هم یاد و خاطره قهرمانشان را گرامی می‌داشتند و قدم‌هایشان را به نیت حاج قاسم برمی‌داشتند.
در طول مسیر راهپیمایی از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم شاه عبدالعظیم (ع) نیز ۱۲ گروه نمایشی در بخش‌های مختلف شامل تعزیه، نمایش‌های خیابانی، آیین‌های عاشورایی مناطق مختلف ایران در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند.
کاروان‌های نمایشی با اجرای روایتگری، نقالی و پرده‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی در میدان امام حسین (ع)، آیین شروه‌خوانی، اجرای نمادین کاروان اسرای کربلا، نمایش اشک و مشک در فواصل مختلف مسیر میزبان عزاداران حسینی بود.
رؤسای جمهور و قوه قضائیه در راهپیمایی جاماندگان
شرکت‌کنندگان در راهپیمایی جاماندگان اربعین تنها مردم عادی نبودند، بلکه بسیاری از چهره‌ها و حتی چهره‌های سیاسی همچون رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور هم در این راهپیمایی شرکت کردند.
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان ضمن حضور در مراسم جاماندگان اربعین حسینی در تهران در گفتگو با شبکه العالم با بیان اینکه اربعین یک معجزه الهی است تأکید کرد: «اربعین جلوه‌های انسجام بین مسلمانان را نشان می‌دهد و جلوه‌ای از مقاومت اسلامی است.»
به گفته صمیم مرادی روزبهانی، مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران، طبق گزارش‌های موجود ۲ میلیون زائر در این راهپیمایی شرکت کرده‌اند. حسن ختام این مراسم باشکوه و تجدید میثاق عاشقان حسینی با مولایشان امام‌زمان عج برپایی نماز جماعت ظهر روز اربعین بود. مراسمی که در اقصی نقاط کشور به سمت بقاع متبرک امامزادگان و در مشهد و شیراز به سمت حرم مطهر رضوی و حرم شاهچراغ برگزار شد.